-

Emerce eRecruiment: Met games de juiste kandidaat selecteren

PlaytoWork zet serious gaming in als middel voor werving en selectie en als succesvolle gedragsvoorspeller voor een baan of stage. Een soort van Monsterboard, Jobbird of Nationale Vacaturebank 10.0, maar dan heel anders. Het initiatief richt zich specifiek op (net) afgestudeerde Mbo’ers die op zoek zijn naar baan. Max Boodie, die zijn sporen verdiende bij adviesbureau Berenschot en detacheerder DPA, spreekt namens PlaytoWork op 6 april op Emerce eRecruitment.

PlaytoWork laat zien hoe serious gaming kan worden ingezet als middel voor werving en selectie en als succesvolle gedragsvoorspeller voor een baan of stage. Hoe gaat zoiets in de praktijk in zijn werk?
“Voor kandidaten gebruiken we serious games als e-assessment tooling met name ontwikkeld voor de Mbo-doelgroep. Door meerdere serious games van vijf tot tien minuten per game te spelen – soms tot wel twintig games, over een periode van enkele dagen tot enkele weken – bouwt de werkzoeker op momenten dat het hem of haar past een betrouwbaar profiel op. Dat profiel wordt vervolgens automatisch gematcht met zoekprofielen of vacatures van recruiters. Geen saaie vragenlijsten, geen momentopnames, maar reële inschattingen die aansluiten bij de beleving en wensen van de doelgroep.

“Recruiters kunnen via het PlaytoWork recruiterdashboard hun vacatures posten, of in de PlaytoWork database zoeken met als voorwaarde dat er specifiek wordt aangegeven aan welke soft skills de kandidaat of kandidaten moeten voldoen. Via een basis- of premiumaccount krijgen recruiters toegang tot de kandidaten. Zelfde prijs als traditionele aanbieders, meer waarde voor de recruiter.”

Jullie slogan ‘Je bent meer dan je diploma’ lijkt duidelijk, maar komen alle persoonlijkheidskenmerken wel aan bod via een game?
“Het PlaytoWork concept is gebaseerd op het uitgangspunt dat een cv een kandidaat aan tafel brengt, maar het zijn de zogenoemde soft skills van de kandidaat – in ons geval gebaseerd op persoonlijkheid en gedrag –  die ervoor zorgen dat hij of zij wordt aangenomen.

“Persoonlijkheid is een begrip uit de psychologie en omvat een dynamisch en georganiseerd geheel van karakteristieken die aan een speler of kandidaat kunnen worden toegekend. Gedrag kan relatief vast zijn, maar ook variabel zijn en zich op langere termijn ontwikkelen.

“Wij onderscheiden acht gedragsrollen, die op hun beurt bestaan uit 64 universele kernkwaliteiten. In de games worden de persoonlijkheid en de dominante gedragsrollen van de speler of kandidaat zichtbaar gespeeld. We doen uitspraken op basis van een veelvoud aan metingen in tientallen games die we bij voorkeur over langere tijd (dagen – weken) verzamelen.”

Zijn er vergelijkbare programma’s in de wereld en waarin verschillen die?
“Er zijn bij ons geen partijen bekend die een gegamificeerd arbeidsbemiddelingsplatform hebben voor Mbo’ers. Wel zijn er de traditionele arbeidsbemiddelaars zoals de bekende jobboards en uitzendbureaus die net als wij vraag en aanbod bij elkaar brengen. De manier waarop is technisch en inhoudelijk anders, met name voor de kandidaten en daarmee ook voor de recruiters.

“Voor de kandidaten die door het spelen van games aan geschikte banen, bijbanen of stages worden gekoppeld zijn we ‘mobile only’, waar traditionele aanbieders veelal werken met responsive gemaakte websites. Ook zijn er e-assessment (tooling) partijen die net als wij serious games gebruiken om traditionele e-assessments beter toegankelijk te maken. Maar ons concept en de onze positionering specifiek voor mbo zorgt dat we nog weinig echte concurrentie zien.”

De kernfunctie van ‘gamified assessment en matching’ werd eind 2016 gelanceerd. Hoe wordt dit verder uitgebouwd?
“We hebben het platform bestaande uit de app met de serious games, het recruiter dashboard en de game en match engines nu klaar voor gebruik. Enkele honderden kandidaten hebben de technologie getest en tientallen klanten hebben nu al zo’n 1500 vacatures met gedragsprofielen gepost. De eerste plaatsingen zijn een feit.

“Tussen april 2017 en mei 2017 starten we met grootschalige regionale en daarna landelijke campagnes voor kandidaten, spelers en werkgevers. Het concept en met name de techniek staat dan, maar we gaan wel door met het ontwikkelen van nieuwe games en met nieuwe assessments. Verder verwachten we door samenwerking met diverse koepels en publieke partijen onze positie marktleider voor Mbo-arbeidsbemiddeling verder vorm te kunnen geven.”

Welke andere trends dan serious gaming zie je bij werving?
“Was het een paar jaar geleden zo dat je als wervende organisatie het verschil kon maken met je eigen werkenbij-site, tegenwoordig is dat niet meer onderscheidend. Het werven wordt mede door de aantrekkende economie weer een grote uitdaging en dat krijgt samen met de wens om effectiever en efficiënter te selecteren vorm met begrippen als candidate experience.

“De inzet en het het gebruik van gamification zal verder toenemen en virtual reality zal zijn vast en zeker ook in werving en selectie zijn intrede doen. Meer digital dus, en zoals mogelijk is met augmented reality steeds vaker in combinatie met het echte leven. Wij zijn er samen met IJsfontein en Eagle Science al mee aan het experimenteren.”

Emerce eRecruitment vindt plaats 6 april in Amsterdam. Tickets hier.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond