-

Exsite Media: ‘Flexibel ondernemen is voor mij altijd aan staan’

Na dertien jaar gewerkt te hebben voor Nederlandse multinationals, besloot Orchidea Teljeur het roer om te gooien. Ze richtte Exsite Media op, een online marketingbureau voor het midden- en kleinbedrijf. “Ik ben geen schakel meer in het grote geheel, maar verantwoordelijk voor het hele traject.”

Van de corporate wereld naar zelfstandig ondernemer – hoe heb je die beslissing genomen?

“Ik ben mijn carrière begonnen als projectmanager bij een reclamebureau, waar we voor allerlei multinationals werkten. Daarna ging ik aan de slag bij KLM als online marketeer, weer een groot Nederlands merk. Ik heb me daar gedurende acht jaar bezig mogen houden met de wereldwijde salescampagnes. Dat was heel gaaf, we hebben heel mooie projecten gedaan. Toen ik het gevoel had dat ik alles eruit had gehaald wat erin zat, heb ik mijn baan opgezegd en een sabbatical genomen. In die rustperiode heb ik met heel veel ondernemers gesproken. Wat me opviel was dat met name MKB’ers behoefte hadden aan ondersteuning bij hun online marketing en communicatie. Mijn persoonlijke interesses en professionele achtergrond heb ik vervolgens gebundeld en ik ben vorig jaar Exsite Media gestart.”

Wie zijn jullie klanten precies?

“We werken met bedrijven voor wie online marketing en communicatie geen core business is. Maar ze hebben online wel nodig om zaken te kunnen doen. De budgetten zijn natuurlijk kleiner dan die van de multinationals waarvoor ik gewerkt heb, maar daardoor maakt onze kennis juist het verschil. De impact van mij en mijn team is groot en dat geeft veel voldoening. We zijn geen schakel meer in het grote geheel, maar samen met de klant verantwoordelijk voor het hele traject. Ook prettig is dat we snel tot actie over kunnen gaan. Bij grote bedrijven loop je soms toch tegen bureaucratie aan. Daar hebben we geen last meer van.”

Wat is het grootste probleem waar die bedrijven mee worstelen?

“De vraag waar de meeste klanten mee komen is dat ze meer sales willen. Daarvoor moet het totaalplaatje natuurlijk kloppen – meestal is de vindbaarheid van het bedrijf het achterliggende probleem. Daar gaan we dan dus mee aan de slag.”

Online marketing is een dynamisch vakgebied. Wat zijn de belangrijkste trends waar jullie nu naar kijken?

“Er verandert inderdaad heel veel, je bent nooit uitgeleerd. Dat vind ik leuk, ik ben heel nieuwsgierig. Nu is het vooral belangrijk dat je als merk niet meer zendt vanuit je eigen kanalen, maar zorgt dat je met klanten in gesprek raakt en in hun voorkeursomgeving aanwezig bent. Voor het MKB, waar onze klanten zoals gezegd onder vallen, is local search een heel belangrijke trend. Alles valt toch weer terug te voeren op vindbaarheid en goede content, of iemand nu via voice met je in contact komt of gewoon door een zoekopdracht op hun desktop.”

Die snelle veranderingen betekenen ook dat je flexibel moet kunnen ondernemen. Wat betekent dat voor jou?

“Flexibel ondernemen is voor mij dat je altijd aan staat. Klanten moeten je ook buiten kantooruren kunnen bereiken en zelf ben ik als ondernemer natuurlijk altijd bezig met mijn bedrijf. Dat is leuk, omdat je heel flexibel bent in hoe je je tijd indeelt. Maar je moet wel oppassen dat je in je enthousiasme de balans tussen werk en privé niet uit het oog verliest. Verder zorgen we er natuurlijk voor dat we beschikbare tools en oplossingen benutten zodat we zo efficiënt mogelijk kunnen werken. We managen de advertentiebudgetten van onze klanten bijvoorbeeld met behulp van het virtual payment-programma van American Express. Wij maken voor elke klant een eigen creditcardnummer aan. De klant maakt aan ons het afgesproken bedrag over, dat wij vervolgens belasten op het virtuele kaartnummer. Zo hoeven we niet voor te financieren en kunnen we heel gemakkelijk de verschillende budgetten managen. Het is plug ‘n’ play en we hebben niet te maken met administratieve rompslomp.”

Wat zijn je ambities voor Exsite Media?

“We willen datgene wat we doen, goed blijven doen. Dat betekent dat we blijven leren en om ons heen kijken. Wat doen de grote merken, wat gaat er gebeuren met voice? Op dit moment zijn we vooral actief voor bedrijven in Amsterdam en omgeving. We willen heel Nederland gaan bestrijken en sluiten het buitenland ook niet uit. Wat we nu doen voor bestaande klanten, gaat elders deuren openen, daar ben ik van overtuigd. En natuurlijk zetten we ons eigen advertentiebudget actiever in voor nationale werving.”

Heb je tips voor andere startende ondernemers?

“De ontwikkelingen gaan heel snel. Een valkuil is dat je alles interessant vindt en ermee aan de slag wilt gaan. Bepaal je doel, indien mogelijk samen met een coach of een andere sparringpartner. Als je iets interessants hoort, toets dan of het past bij je doel. Zo ja, ga er dan voor, maar houd je focus.”

Dit is het eerste artikel in een serie van drie over flexibel ondernemen. Benieuwd naar meer informatie over flexibel ondernemen of wil je meer diepte-interviews lezen met succesvolle ondernemers? Lees hier dan verder. 

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul Budding

Zeg Emerce, hier had wel even bij mogen staan dat dit gewoon een advertorial is met American Express als adverteerder. Had ik beter van jullie verwacht!

Gerrie Brand

Beste Paul, dit is het eerste artikel in een serie van drie waarin ondernemers hun verhaal delen. We begrijpen waar je op doelt en nemen je reactie mee in de evaluatie van de opzet van deze serie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond