-

Fabrique: ‘Van wayfinding naar dayfinding in museum Tate’

Het Britse museum Tate vroeg Fabrique voor het ontwerpen en bouwen van een wayfinding experience om het publiek te laten navigeren door de hoeveelheid aan activiteiten en kunst in Tate’s vier locaties. UX designer Querine van Casteren vertelt over de app: “Wanneer je met kunst bezig bent, moet een app daar niet tussen komen. De digitale wereld moet de echte wereld juist verrijken.”

“Tate ontvangt 4,7 miljoen bezoekers per jaar en biedt naast 1250 kunstwerken ook iedere dag zestien exposities en activiteiten”, schetst Van Casteren, “En daar bovenop is er 60 procent meer ruimte bijgekomen in 2016. Navigeren met de fysieke borden ging goed, maar we zagen dat bezoekers in de transitieruimtes op hun mobiel zaten. Hier zagen we de kans om bezoekers te helpen hun bezoek en tijd bij Tate optimaal te spenderen. Van wayfinding gingen we naar dayfinding.”

“We ontwierpen een app die rekening houdt met de verschillende soorten bezoekgedrag, met als uitgangspunt personalisatie en controle. Tekst en audio vertellen het verhaal achter het kunstwerk. De push notificaties zijn stil, tenzij het juist heel relevant is en dan zijn ze meer nadrukkelijk. Met beacons weet de app waar de bezoeker zich bevindt, en kan de bezoeker naar de volgende locatie worden geleid”, vertelt Van Casteren.

De vierde ‘Dutch Design Week goes Digital’ vond plaats tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven en had als thema: ‘Where Digital Meets the Real World’.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond