Filepurch: boter bij de vis voor creatieve zzp’ers

Lange betalingstermijnen en te late betalingen: volgens incassobureau Intrum Justitia liep de Nederlandse economie vorig jaar daarop zeven miljard euro mis op midden- en kleinbedrijven. Genoeg is genoeg, vindt Jonathan Koy, oprichter van online-uploaddienst Filepurch. “Als je een digitaal creatief product zoals een e-book aanlevert bij een klant, dan zorgen wij dat hij direct betaalt. Gelijk oversteken dus.”

Hoe zou je Filepurch omschrijven in een tweet?

“Zeg maar dag tegen lange betalingstermijnen. Met Filepurch ontvang je als zzp’er binnen twee werkdagen je welverdiende geld.”

Wat is Filepurch?

Filepurch is een online-service waarmee we een positieve cashflow garanderen aan zzp’ers die producten verkopen aan hun klanten. Wanneer je een product – bijvoorbeeld een video, lied of e-book – digitaal aanlevert bij een klant, dan zorgen wij ervoor dat de klant direct moet betalen. Binnen twee werkdagen staat het bedrag op jouw bankrekening.”

Welke positieve cashflow bedoel je?

“Kijk maar naar de plaatselijke bakker. Je koopt als klant bijvoorbeeld twee broden en betaalt de bakker meteen met drie euro. De winkel is een fysieke plek waar een transactie gerealiseerd wordt die direct een positieve werking heeft op de cashflow van de bakker. Met Filepurch willen we deze basale handeling ook digitaal waarmaken.”

Wie zijn deze zzp’ers?

“Wij richten ons voornamelijk op creatieven. Dus zzp’ers zoals videografen, filmmakers, grafische ontwerpers en tekstschrijvers, journalisten en marketeers die met digitale tekstdocumenten werken. We hebben jarenlang gewerkt in de media- en entertainmentindustrie en hebben veel professionele kennis en vaardigheden op dat gebied.”

Hoeveel gebruikers heb je?

“Inmiddels zijn driehonderd zzp’ers ingeschreven bij Filepurch. Vanaf mei tot aan december 2016 hadden wij dertig tot veertig gebruikers. Sinds begin december zijn we ons beter gaan positioneren. Op basis van de verzamelde feedback konden we verbeterpunten identificeren. Het verhaal over Filepurch ontbrak. Dus gaven we de marketing en sales een stevige impuls. Nu maken al honderd zzp’ers actief gebruik van ons product. Met Filepurch sturen zij dagelijks projectbestanden naar klanten.”

Hoe gebruik je Filepurch?

“Het werkt zeer eenvoudig. Er zijn geen downloads nodig om gebruik te maken van ons product. Je hoeft alleen een account aan te maken en profielgegevens zoals je naam en bankrekeningnummer in te vullen. Binnen vijf minuten kun je aan de slag en het werk versturen naar de klant. Klanten ontvangen een e-mail met daarin een toegangslink naar je projectbestand. Ze hoeven zelf geen account te hebben en krijgen direct toegang tot downloaden – als ze de betaling voldaan hebben.”

Welk probleem lost Filepurch op?

“Als zzp’er leverde je bij afronding van een project bestanden aan bij de klant. Je verstuurde deze bestanden met een factuur en gaf een indicatie over de betalingstermijn: ‘gelieve te betalen binnen zeven dagen’. De praktijk leert dat je als zzp’er veel tijd en geld kwijt bent aan het betalingsproces. Aanmaningen en herinneringen verzenden kan hier het gevolg van zijn. Of je moet zelfs incassobureaus benaderen en gerechtelijke stappen ondernemen. Soms gaat het dan slechts om een relatief klein verschuldigd bedrag van tweehonderdvijftig euro.”

Wat zijn de voordelen?

“Creatieve zzp’ers hoeven zich nu alleen nog te richten op waar ze goed in zijn: mooie producten maken. Wij geven de zzp’ers de zekerheid waar ze recht op hebben: een gegarandeerde vergoeding van de geleverde arbeid. Wat Filepurch doet, is zzp’ers met steeds minder administratieve lasten opzadelen. Dat komt ook tot uiting in de boekhoudingintegratie die we met Filepurch aan het ontwikkelen zijn.”

En verder?

“De positieve cashflow en de tijd die je bespaart. Grote bestanden kunnen via Filepurch verstuurd worden en je hoeft niet via een andere weg geld over te maken. Het kan nu allemaal in één platform.”

Kun je een gebruikerservaring delen?

“Een grafische ontwerper liet ons weten dat hij nu veel minder tijd kwijt is met facturen betaald te krijgen. Hij is zeer enthousiast. De tijd die hij overhoudt, kan hij in zijn werk steken. Om ons product steeds te verbeteren, doen wij continu reflectieronden. Zo hebben we de suggestie gekregen om vooruitbetalingen te implementeren. Dit staat nu ook op onze planning om gelanceerd te worden.”

Wie zijn je concurrenten?

“In Amerika zijn dat Gumroad en SendOwl. Zij zijn richten zich echter op de eenvoud van hun technologie en op de verkoop van een enkel bestand aan een grote groep klanten. Wij richten ons op het probleem van late betalingen en brengen dit onder de aandacht. In Europa hebben we – voor zover wij weten – nog geen directe concurrenten.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Wij bieden een gratis account aan. Met dit account heb je vijftig gigabyte aan opslagruimte. Zo kun je per maand maximaal honderd projecten starten. Per transactie rekenen wij vijf procent aan bemiddelingskosten. Zo’n account is vooral handig voor wie als zzp’er bijverdient. Binnenkort introduceren wij een advanced account. Dit account geeft je honderd gigabyte opslagruimte en kost vijfentwintig euro per maand. Dit is een vast bedrag. Zo kun je een onbeperkt aantal projecten starten en versturen naar je klant. Er worden dan geen transactiekosten meer gerekend.”

Welk account heeft de voorkeur?

“Dat is erg verschillend. Het hangt sterk af van hoe druk een zzp’er het heeft en wat de omvang van zijn projecten is. Het advanced account is handig voor gebruikers die veel verkopen en dus veel transacties hebben. Zij zitten met dit account niet vast aan variabele kosten. Het is bij uitstek geschikt voor starters en mensen die zzp’en naast hun loondienst.”

Waar werk je momenteel aan ?

“We zijn voortdurend bezig om de garantie op betaling te versterken. We zoeken continu naar verbeteringen die in het voordeel zijn van zzp’ers. Onderzoek toont aan dat zzp’ers zo’n tweehonderd tot elfhonderd euro per project kunnen besparen. Dagelijks spenderen zij vijftien minuten aan het opeisen van de betaling. Ook richten wij ons op de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. Naast de integratie met de boekhouding denken we aan reservering van bedragen bij opdrachtgevers. Stel: een project kost drieduizend euro. De klant van een zzp’er kan het geld alvast klaarzetten in Filepurch. Wij houden het bedrag dan vast tot het project is afgehandeld. Voor de zzp’er is dit natuurlijk bijzonder motiverend.”

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Positief. Wij willen ons naast de digitale media ook gaan richten op andere sectoren. Zo proberen wij in te spelen op fysieke producten. Uit onderzoek van Intrum Justitia is gebleken dat de Nederlandse economie zeven miljard euro misloopt op midden- en kleinbedrijven. Hier willen wij een positieve draai aan geven. Ook hebben wij internationale ambities. Eerst moet Filepurch op rolletjes lopen in Nederland en daarna willen we uitbreiden naar België, Duitsland en Frankrijk.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Lotte Anne van Vemde. Bekijk hier de winnaars van dit jaar.

4 Reacties

Security? Belangrijkste vraagstuk denk ik bij applicaties zoals deze. Verder super leuk!

@Marco, daar heb je helemaal gelijk in. De security is een van de grootste uitdagingen. Om die reden zijn we wekelijks nieuwe manieren aan het implementeren, die er voor kunnen zorgen dat we veilig onze diensten kunnen aanbieden. Bedankt voor het compliment. Het doet ons goed om dit te lezen.

Probeer eens gewoon zelf je opdrachtgever vooraf te laten betalen. Ik ervaar dat dat prima gaat. Geen security probleem, geen 5% ingehouden.

@bert,

Mooi dat het vooraf betalen prima werkt voor jou. Dat is uiteindelijk het belangrijkste: Op tijd betaald worden.
Echter gaan lang niet alle opdrachtgevers akkoord met het vooraf betalen.
Ook omdat je als opdrachtgever niet zeker bent, dat je (op tijd) krijgt waar je voor betaalt.
Wij proberen daar een balans in te vinden.

Securityproblemen zijn er niet bij ons. Het is meer dat je altijd alles op alles moet zetten om de beveiliging te verstevigen.
Dat is met elke online tool die wordt ontwikkeld.
En wat de 5% bemiddelingskosten betreft, om die reden introduceren we binnenkort ons Advanced account, waarmee het 0% wordt. Nog een fijne dag verder! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug