-

FlyGRN: wel reizen, zo min mogelijk impact

De klimaatverandering en de impact die reizen daarop heeft, waren de aanleiding voor Jelle Bekirovic om van start te gaan met FlyGRN. Deze start-up gebruikt een deel van zijn commissie om de CO2-uitstoot van geboekte vluchten te compenseren. De consument betaalt hier dus niets extra’s voor. “Ik wil dat heel Nederland bewuster gaat reizen.”

Dat duurzaam reizen de belangstelling heeft van de consument, bleek vorig jaar uit een onderzoek van Booking.com. Maar liefst 87 procent van de respondenten gaf aan groen op vakantie te willen gaan. Slechts 39 procent zegt daar vaak of altijd in te slagen. De grootste obstakels? Het vermeende prijskaartje dat aan milieuvriendelijk reizen hangt (42 procent), gebrek aan informatie (32 procent) en de extra reistijd die groen transport kost (22 procent).

Jelle Bekirovic, FlyGRN
FlyGRN heeft dus in elk geval het momentum mee. De start-up is zes maanden geleden officieel gelanceerd en sleepte in januari de titel ‘Beste Reisidee 2019’ binnen, een wedstrijd georganiseerd door ANVR’s Travel Tomorrow, Vakantiebeurs, Emerce en Travel Impact Lab. “We zijn natuurlijk net begonnen, dus we compenseren nog maar een klein aantal vluchten,” zegt Bekirovic. “Maar na het Beste Reisidee is het aantal boekingen verdubbeld. We hebben inmiddels de CO2 van tientallen volle vliegtuigen gecompenseerd. Het doel is natuurlijk om de impact van de vliegreizen van alle Nederlanders te compenseren.”

Daarvoor is Bekirovic in zee gegaan met een project dat zonnepanelen installeert in India. Deze alternatieve bron van energie maakt het mogelijk om de zeer vervuilende kolencentrales te sluiten. “Je wilt de meeste impact maken met de beste certificering tegen de beste prijs. Dit project voldoet aan die criteria. Maar we zijn ook in gesprek met partijen om een bomenproject toe te voegen. CO2-compensatie is een belangrijke financiële incentive om ontbossing tegen te gaan.”

Ook alternatieven tonen

Wie een vliegticket boekt op FlyGRN, krijgt niet alleen te zien hoeveel CO2 het bedrijf kosteloos compenseert, maar ook of er eventueel milieuvriendelijkere alternatieven zijn. “We zijn druk bezig met het leggen van API-verbindingen met een aantal goede treinsites. De bedoeling is dat je straks niet alleen ziet hoeveel CO2-uitstoot een vliegreizen van bijvoorbeeld Amsterdam naar Londen veroorzaakt en wat de trein op dat traject doet, maar ook hoelang de totale deur-tot-deur reistijd is, zodat je vliegtuigen en treinen eerlijker kunt vergelijken. Aan de benodigde systeemintegratie wordt nu gewerkt.”

Een kritiekpunt van de jury tijdens het Beste Reisidee 2019 (bestaande uit Steven van der Heijden van Corendon, ondernemer Jolanda Degen en reisnestor Louis Frankenhuis) was dat het lastig is om als boekingsplatform op te vallen in de zeer concurrerende markt van online reisagenten. Oftewel: hoe krijgt Bekirovic genoeg traffic naar zijn website? “Laat ik vooropstellen dat we daar marketingbudget voor hebben. Ik heb een aantal andere vergelijkingssites die goed lopen en het geld dat daarmee wordt verdiend, investeer ik deels in FlyGRN. Maar het klopt dat we natuurlijk niet de marketingbudgetten hebben zoals onze grote concurrenten. Wij moeten het hebben van early adopters, de groep die begaan is met het milieu. Ze willen wel op reis maar minder en/of bewuster. Hen willen we aan ons binden en tot ambassadeur maken. Kijk naar hoe het met Tony’s Chocolonely is gegaan. Eerst werd dat gekocht door betrokken mensen, later werd het een mainstream product dat gewoon in de supermarkt ligt. Wij willen op dezelfde manier groeien.”

Om die early adopters aan zich te binden, wil Bekirovic allereerst de e-mailmarketing goed opzetten. “Nu krijgen mensen de bevestiging van hun betaling en een mail als de CO2-uitstoot is gecompenseerd. Wij willen natuurlijk dat ze een volgende vlucht of treinreis ook bij FlyGRN boeken en zetten daarvoor e-mail flows op. Het is essentieel dat we de interactie aangaan om loyaliteit op te bouwen.”

Coachingsessies

De jury vroeg zich ook af in hoeverre het concept van FlyGRN financieel houdbaar is. Daarmee is Bekirovic aan de slag gegaan. “Onderdeel van de prijs zijn coachingsessies bij het Travel Impact Lab, waar ik met name deze vraag heb voorgelegd. FlyGRN is uit idealisme gestart, dus we hoeven geen megawinsten te maken. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat we break-even spelen. Daar word ik nu goed bij geholpen.”

Waar Bekirovic in de prakijk tegenaan loopt, is dat mensen weliswaar iets goeds willen doen voor het milieu, maar niet bereid zijn daarvoor te betalen. “Dat hoeft bij ons ook niet, maar het is lastig om dat goed duidelijk te maken. Wij leveren commissie in om de vlucht geheel of deels te compenseren. We merken dat mensen het lastig vinden om te begrijpen dat ze niet meer betalen voor hun vliegticket dan bij een ander platform. Daarom zijn we ons verhaal aan het finetunen en AB-testen. We spreken ook met gebruikers om erachter te komen hoe we zo goed mogelijk kunnen communiceren. Dat heeft bijvoorbeeld geleid tot duidelijkere headlines om de USP’s helder over te brengen.”

En hoe nu verder? “Als de basis goed staat, willen we andere talen toevoegen. Verder zijn we aan het puzzelen hoe we gebruikers doorverwijzen naar onze partners voor de daadwerkelijke boeking. We merken dat sommige mensen afhaken omdat we om een e-mailadres vragen, zodat we informatie kunnen sturen over de CO2-compensatie. Het is niet verplicht om je mailadres achter te laten, maar het zorgt toch voor afhakers. We moeten dus beter communiceren waarom we het vragen en dat het niet verplicht is.”

Headerfoto: IRVING MARTINEZ op Unsplash

Deel dit bericht

2 Reacties

Rick - LEQUAL

Lekker bezig Jelle!

Milo - CO₂ok

Gaaf initiatief!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond