-

Hello Bank! probeert Belgische hypotheekmarkt te veranderen

Hello Bank! Is een succesverhaal in België. Het digitale merk van BNP Paribas Fortis werd in 2013 gelanceerd en heeft inmiddels 450.000 klanten, vertelt Lieve de Mol tijdens eFinancials. 

Het businessmodel van Hello Bank! in een notendop: minder traditionele bancaire producten verkopen aan klanten in een volledig andere aanpak. Door een ander distributiemodel of een volledige journey aan te bieden moet de klant uiteindelijk dan toch uitkomen op een van de bancaire producten van Hello Bank! “Reward-based crowdfunding is bijvoorbeeld een product dat wij aanbieden,” zegt De Mol. Het niet-traditionele zit hem erin dat er geen sprake is van equity of een lening. “Reward-based crowdfunding is heel simpel. Iemand lanceert een product er komt geen equity of aandelen bij te pas. Iemand financiert het project en krijgt in ruil daarvoor een beloning die de projectorganisator zelf bepaalt.”

Op deze manier wil Hello Bank! in een vroeg stadium in contact komen met veelbelovende startende ondernemers, legt De Mol uit. Zij worden begeleid en kunnen uiteindelijk als ze groter zijn gegroeid bij BNP Paribas Fortis gaan bankieren.

Woonkrediet via huizensite

Een ander voorbeeld van hoe Hello Bank! de bancaire sector opschudt, is het hypothecaire product, of zoals dat in België wordt genoemd: woonkredieten. “Een Belg die een woonkrediet nodig heeft, gaat een tour doen van alle banken, op zoek naar de beste prijs. Er is niet zoiets als een hypotheekwinkel zoals in Nederland. Wat wij gedaan hebben is volledig geïntegreerd met de Immo-website (het Belgische equivalent van Funda – red.). Er zit een volledig embedded simulator van ons op de website van Immo. En anderzijds trekken wij ook volledig alle Immo-zoekertjes binnen bij ons op het platform.”

Simpel gezegd: de bezoeker kijkt eerst wat hij kan lenen en gaat dan naar de huizensite en zoekt alleen naar huizen die bij die lening passen. “Inderdaad. We keren het proces ietwat om maar we zijn wel heel snel in contact met potentiële klanten.”

Waar Hello Bank! tegenaan loopt, is dat de Belg gewend is te onderhandelen over zijn hypotheek. “En wij hebben een heel transparante pricing waaraan geen onderhandeling te pas komt. What you see is what you get. Dus we testen heel veel, we leren heel veel. We krijgen heel veel visits op de site, heel veel simulaties die gebeuren en het aantal demands begint nu toch eindelijk wel op gang te komen.”

Uiteindelijk moet dit alles leiden tot een bank die niet wordt gezien als bank, zegt De Mol. “Over vijf jaar hopen we eigenlijk een bank te zijn waar de klant niet meer beseft dat hij in interactie is met een bank. Dus de volledige move naar banking as a platform staat bij ons zeker op de agenda.”

Dit interview werd opgenomen tijdens eFinancials 2016, hét evenement voor het hoger en middenmanagement van banken, verzekeraars, hypotheekverstrekkers, pensioenfondsen en overige financiële instellingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond