-

Hoe ResiRest commercie combineert met een positieve sociale impact

Tijdens de Vakantiebeurs in Utrecht werd ResiRest uitgeroepen tot het beste reisidee van Nederland in een wedstrijd die was uitgeschreven door ANVR, Jaarbeurs en Emerce. De positieve sociale impact en schaalbaarheid gaven de doorslag. Oprichter Geert Kroos vertelt over de reis naar Jamaica waar de basis werd gelegd voor ResiRest.

Hoe is ResiRest ontstaan?

“Het idee is voortgekomen uit mijn eigen reispassie. Toen ik achttien was en mijn diploma had gehaald, ben ik tien weken naar Jamaica gegaan. Dat was prachtig maar het allerleukst was het contact met de locals. Ik ben inmiddels 54 maar reis nog steeds op dezelfde manier – slow travel, high impact. Steeds vaker kreeg ik de afgelopen jaren vragen van andere reizigers over hoe je nou in contact komt met die locals. Ik besloot hier iets mee te gaan doen en zo is ResiRest ontstaan.”

Hoe gaat het in zijn werk?

“We zijn een boekingsplatform waar reizigers in contact kunnen komen met lokale families die een lunch of avondmaaltijd koken. Voor het selecteren van die families werken we samen met lokale non-profit organisaties. In elk land stellen we daarvoor een lokale agent aan die onze oren en ogen is. Op onze website en in de Android-app selecteer je als reiziger een land, plaats, datum, aantal gasten en of je ’s middags of ’s avonds wilt eten. Vervolgens kun je zien welke chefs beschikbaar zijn, wat voor eten zij maken en wat het kost. Bij het samenstellen van ons aanbod hanteren we drie veiligheidsniveaus. Ten eerste moet de bestemming veilig zijn voor reizigers. Ten tweede stellen we eisen aan de voedselveiligheid. Ten derde moet er sprake zijn van mutual fairtrade – de prijzen die worden gevraagd voor maaltijden moeten redelijk zijn, we willen niet dat de reizigers als melkkoetjes worden gezien.”

Wat is het verdienmodel?

“Van de inkomsten gaat 85 procent naar de lokale familie. Wij willen hier zelf uiteindelijk een redelijk inkomen uit halen en alles wat straks overblijft verdelen we onder de non-profit organisaties waar we mee samenwerken.”

Wat was het grootste obstakel dat je bent tegengekomen?

“We hebben ons door een woud van regels moeten worstelen om de processen en flow goed in te richten. Je krijgt te maken met de UNWTO maar ook met regels die bedoeld zijn om het financieren van internationaal terrorisme tegen te gaan. We wilden bijvoorbeeld een derdenrekening maar kwamen daarvoor niet in aanmerking. Dan moet je de bank gaan uitleggen dat de meeste Afrikanen geen bankrekening hebben wegens de corruptie van hun overheid maar direct onderling transacties doen via mobile money. Payment Service Providers kunnen die betalingen niet afhandelen en daarom hebben wij die derdenrekening nodig. Ook al omdat ik wil dat de families die bij ons zijn aangesloten niet de dupe worden van no-shows, dus de boeking moet gegarandeerd betaald zijn.”

Tijdens jullie pitch op de Vakantiebeurs zeiden jullie op zoek te zijn naar partners. Wat voor bedrijven zoeken jullie?

“We zijn bezig met gesprekken over samenwerking met reisorganisaties, met name cultuurgeoriënteerde nichespelers. We hebben al afspraken gemaakt met Singha Reizen en Naar-Kaapverdische-Eilanden.nl. Zij gaan ons actief promoten op hun website. Uiteindelijk willen we natuurlijk direct boekbaar zijn op de site van onze partners. In het ontwerp van ons backend systeem is de mogelijkheid om API-koppelingen te maken al meegenomen. Maar voorlopig heeft dat nog niet de prioriteit. Eerst willen we groeien zodat we onze families een bepaald basisinkomen kunnen bieden. We zijn in juli 2017 live gegaan met de site en het eerste halfjaar stond in het teken van alles testen. Toen hebben we meer dan vijfhonderd boekingen afgehandeld. Zoals het er nu naar uitziet gaan we dat aantal verdubbelen in de eerste zes maanden van 2018.”

ResiRest uitgeroepen tot beste reisidee

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond