-

Hotelgift en Flightgiftcard: cadeaubonnen met eigen boekingssysteem

Een geschenkbon waarmee je bij 110.000 hotels wereldwijd een overnachting kunt boeken of bij 300 airlines een vliegticket. Hotelgift en Flightgiftcard zijn initiatieven van onderneemster Loes Daniels. “Aan low-cost carriers valt niet zoveel te verdienen.”

Hoe ben je op dit idee gekomen?

“Ik liep er zelf tegenaan dat er geen kaart was die de ontvanger de volledige vrijheid geeft om de bestemming en het hotel te kiezen. De meeste hotelbonnen zijn immers regionaal en ketengebonden. Drie jaar geleden woonde ik in Singapore en daar ben ik begonnen met Hotelgift, een cadeaubon voor hotelovernachtingen. De site is gestart in het Engels en daardoor zijn we met name in Australië, het Verenigd Koninkrijk en de VS groot geworden. Nu ik terug in Nederland ben, vind ik het leuk om ook hier de markt op te gaan. De site van Hotelgift is al vertaald in het Nederlands en dat gaan we ook met Flightgiftcard doen.”

Waarom bied je naast hotels ook een geschenkbon voor vluchten aan?

“Hotelgift was onze showcase en het idee voor Flightgiftcard ontstond al snel daarna. Het is een logische uitbreiding maar toch hebben we er drie jaar over gedaan voordat de Engelstalige website van Flightgiftcard live kon worden gezet. Zowel het boekingssysteem van Hotelgift als dat van Flightgiftcard hebben we zelf ontwikkeld. De technische koppeling bleek veel lastiger dan bij hotels omdat alle luchtvaartmaatschappijen andere regels en voorwaarden hebben, bijvoorbeeld ten aanzien van de hoeveelheid bagage die je mee mag nemen aan boord. Het was ingewikkeld om dat allemaal in één systeem te consolideren.”

Hoe gaat het in zijn werk?

“De giftcard kun je via onze site bestellen. We hebben vier verzendmethoden: fysiek per post, een PDF die je zelf kunt uitprinten, een e-mail met een zelfgekozen afbeelding en tekst of een e-mail met een videoboodschap. Daarin vindt de ontvanger een code waarmee hij of zij via onze site kan boeken. De gever mag zelf het bedrag kiezen. Maar een hotelovernachting kost algauw 100 euro en een vliegticket vaak nog meer dus we zien dat er relatief hoge bedragen worden gegeven. En de ontvanger kan uiteraard bijbetalen wanneer hij een hotel of vlucht wil boeken die duurder is dan het bedrag op de bon.”

Wat is je verdienmodel?

“Wij hanteren een marge op de boekingen. Bij Hotelgift is dat een standaard percentage. We kopen hotelkamers iets onder de marktprijs in zodat we marktconforme prijzen bieden op onze site. Bij Flightgiftcard ligt het iets lastiger. Op vluchten van low-cost carriers kun je weinig tot geen marge pakken. We hebben directe contracten met de netwerkcarriers en werken soms met een consolidator. Maar die prijsafspraken dekken de low-cost markt dus niet af. Daar zoeken we nog een oplossing voor.”

Hotelbonnen hebben niet zo’n goede naam, vanwege de verborgen kosten en verplichte toeslagen. Heb je daar last van?

“Helemaal niet. Bij ons zijn er geen verplichtingen zoals een diner verbonden aan de cadeaubon. Daarnaast hebben we een goede prijs-beschikbaarheid. Je ziet vaak bij lokale concurrenten dat de bon bijvoorbeeld alleen doordeweeks kan worden ingeleverd. Dat soort addertjes onder het gras hebben wij niet.”

Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten je weten te vinden?

“We spelen onszelf vooral in de kijker door paid advertising op Google, Bing en Facebook. Daarnaast zijn we steeds groter aan het worden op social, met name Instagram en Facebook. En doordat we op de site veel aandacht besteden aan onze blogs en andere content worden we ook organisch steeds beter gevonden.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“We zijn nu bezig met het zoeken naar een lokale vertegenwoordiger in Duitsland. Voor Hotelgift kijken we verder naar Frankrijk en Spanje. Flightgiftcard willen we ook uitrollen zodra de Engelstalige markten lopen. Verder denken we na over nieuwe concepten, zoals een cadeaubon voor activiteiten. En het zou natuurlijk ook mooi zijn als je de verschillende onderdelen kunt combineren in een soort supergiftcard. Maar dat is toekomstmuziek. Flightgiftcard staat, daar gaan we ons nu vooral focussen op de marketing. En ons in-house development team zal zich de komende tijd vooral bezighouden met het verbeteren van de booking experience op Hotelgift, met meer filters en gemakkelijker zoeken op plattegronden.”

Dit bericht is 104 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond