-

Judith Eyck (Vakanties.nl): ‘Ik kon mezelf blindstaren als het een week niet lekker ging’

Een reis boeken via platforms als Booking.com en Airbnb is de standaard geworden, maar ook in die markt zijn er spelers die het net even anders doen. Voor deze editie van de podcast Innovative Leaders by INFO, spreken wij met co-founder en CEO Judith Eyck van Vakanties.nl over het reisbureau anno 2019, legacies, innovatie, ambitie, leiderschap en de toekomst van travel. Eyck werd dit jaar genomineerd voor een LOEY Award voor de beste online ondernemer.

Wat we als eerste van Eyck willen weten is of Vakanties.nl nu een tech-bedrijf of een reisorganisatie is? Eyck lacht: “Eigenlijk allebei, maar we zijn persoonlijker dan een tech-bedrijf en meer techy dan een reisbureau.” Allebei dus, al geeft Eyck ook aan dat tech eigenlijk de basis is en dat Vakanties.nl vervolgens differentieert op de persoonlijke component door de inzet van big data. Door big data in te zetten kunnen ze niet alleen, zoals ze zelf zegt “hyperpersoonlijke aanbiedingen” doen, maar ook gericht marketing drijven en snel een productmix samenstellen waardoor de klant niet meer uren hoeft te zoeken. Verder zijn veel andere zaken ook volledig geautomatiseerd, waardoor Eyck bijvoorbeeld slechts één advertising-specialist in dienst heeft voor een advertising-budget waar andere organisaties vijf tot tien man voor in dienst hebben en daar is ze terecht trots op.

Geen last van legacy

Vakanties.nl was door Sunweb-CEO en investeerder Joost Romeijn al een tijd geleden geclaimd, maar lag al die tijd op de plank tot er een goed idee voor was. Dat moment kwam toen dynamic packaging een paar jaar geleden een grote vlucht nam en het mogelijk maakte om in realtime vluchten en hotels te combineren. Dit was volgens Eyck het perfecte moment om alles wat ze bij Sunweb geleerd had in te zetten en Vakanties.nl echt leven in te blazen. Maar waarom hebben Eyck en Romeijn er dan voor gekozen om het niet onder de vlag van Sunweb te lanceren? Eyck: “Ik wilde het niet als incubatorproject [bij Sunweb], omdat je dan toch vast zit aan een bepaald stramien… Ik vond dat het meer verdiende dan dat.” En hoewel ze dus geen data van Sunweb kon gebruiken, zat ze ook niet vast aan een legacy, waardoor ze een snelheid en flexibiliteit heeft die ze anders niet zouden hebben.

Judith Eyck Vakanties.nl

Innovatie als onderdeel van de cultuur

Vooral die snelheid is iets waar Eyck heel blij mee is nu ze niet meer voor een grote corporate werkt, maar aan het hoofd staat van een kleinere organisatie: “Zowel de beslissingssnelheid als de snelheid waarmee je dingen ontwikkelt. Je kunt snel testen, valideren en uitrollen,” stelt ze.
Een ander groot verschil is dat ze nu zelf de cultuur kan bepalen. Een cultuur waarin innovatie vanaf het begin af aan verankerd is en waar de bedrijfsprocessen erop ingericht zijn, zodat het innovatieve karakter van Vakanties.nl ook in de toekomst behouden kan worden. Dev ops en mark ops sprinten bijvoorbeeld met elkaar mee, waardoor innovatie “geen apart onderwerp, maar gewoon de manier van werken is,” volgens Eyck.

Ambitieuze doelen

Het werken in sprints zorgt er overigens ook voor dat het gehele bedrijf gezamenlijk naar de kwartaal- en jaardoelen toewerkt die uiteindelijk allemaal bijdragen aan het vijfjarenplan dat Eyck voor ogen heeft. Wat er gebeurt als ze die doelen niet haalt? Eyck lacht: “Dan word ik boos.” Ze geeft aan dat ze in het begin een aantal zeer ambitieuze doelen heeft gesteld die ze niet heeft gehaald wat haar frustreerde. Daarom zijn ze dit jaar iets realistischer – al zij het nog steeds zeer ambitieus – en dat werpt zijn vruchten af, want tot nu hebben ze alle doelen gehaald. Bovendien heeft Eyck nu bedacht dat het niet zo erg is als een doel niet gehaald wordt, als ze het maar kan verklaren. Want, zo stelt ze, “als je het kan verklaren, kan je het ook oplossen.”

Internationaal opschalen

In tegenstelling tot veel andere startups heeft Eyck niet de ambitie om heel groot te worden. Het team van Vakanties.nl bestaat nu – inclusief stagiaires – uit ongeveer 21 mensen en als het aan Eyck ligt wordt het hele bedrijf niet groter dan 30 man. Het doel is om de komende vijf jaar ongeveer €100 – 150 miljoen omzet te behalen. Eyck: “Bij meer dan €200 miljoen omzet laten we zien dat we schaalbaar zijn.” Volgens Eyck is dat de enige manier om het te gaan redden in de toekomst. Ze wil eigenlijk dat alles wat ze maken zonder de inzet van extra personeel opgeschaald kan worden.

Het feit dat Eyck niet meer personeel aan wil nemen betekent niet dat ze niet internationaal uit wil breiden. Door de aankoop van Vakanties.be zijn de eerste voorzichtige stapjes over de grens gezet, maar als het aan Eyck ligt gaan ze in de komende vijf jaar nog veel meer grenzen over: “We willen een blueprint bouwen van de datamodellen, de architectuur en de chatbot. Als dat er is kunnen we dat heel makkelijk vertalen naar een ander land.”

Vakanties.nl

Samen is niet alleen

Zoals alle NextGen Leaders die wij spreken voor onze podcast is Eyck ervan overtuigd dat haar team de kracht en het kloppende hart van het bedrijf is. De teamleden zijn net zoals zij zeer betrokken en willen graag zien dat het bedrijf succesvol is, “maar je moet ervoor waken dat je ze niet overvraagt,” zegt Eyck. Zo merkte ze dat haar team bijvoorbeeld gefrustreerd raakte als zij dat ook werd. Toen ze zich eenmaal realiseerde dat de onderneming een spiegel van de ondernemer is, heeft ze duidelijk aangegeven dat ze van niemand verwacht dat zij er net zo intensief mee bezig zijn als zij dat is en doet ze haar best om meer te lachen. Bovendien deelt ze eventuele zorgen en frustraties nu meer met haar enige investeerder, Joost Romeijn. Romeijn kent het klappen van de travel-zweep en staat Eyck als het nodig is bij met raad, daad, kennis en ervaring.

De chatbot is de toekomst

Eyck heeft nog genoeg innovatieve plannen voor de toekomst. Ze zijn rustig begonnen, omdat ze eerst volume en tractie in deze toch wel traditionele markt willen creëren, maar als het aan haar ligt boeken we over anderhalf jaar onze reizen exclusief d.m.v. een gesprek met Amber, de chatbot. Hiervoor is Eyck afhankelijk van wat er beschikbaar is qua conversational technologies. Ze heeft echter veel vertrouwen in Google Dialogflow: “Het beschikt niet alleen over een translate-functie, maar is ook veel schaalbaarder dan de hybride oplossingen die we nu vaak zien.” Amber heeft alle voordelen van het ouderwetse reisbureau om de hoek in de zin dat je al jouw specifieke wensen kenbaar kunt maken, maar is vele malen sneller dan een reisagent ooit zou kunnen zijn en “ze heeft de hele dag de tijd om jouw perfecte reis samen te stellen, zelfs ’s avonds laat,” aldus Eyck.

Vakanties.nl Chatbot

 

Tot slot heeft Eyck nog een nuttige tip voor NextGen Leaders waarbij het even niet gaat zoals ze willen: “Ik kon mezelf erop blindstaren als het een week niet zo lekker ging. Nu weet ik dat ik dan gewoon een weekje moet wachten, het komt altijd weer goed,” besluit ze lachend.

Beluister hier de podcast van het hele gesprek.

Over de auteur: Remmert Stipdonk is chief executive officer bij INFO.

Deel dit bericht

2 Reacties

Laurens T - Parkvakanties

Zojuist geluisterd. Boeiend interview en gave uitdagingen voor het team. Bedankt.

Coen van Rhee - Supertrips

Interessant interview. Benieuwd of ze ook gaan starten met affiliate marketing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond