-

Marco Groenendijk (Gravity): ‘Simplicity betekent dat je ingewikkelde zaken minder complex maakt’

Hoe maak je ingewikkelde zaken minder complex, zodat mensen het makkelijker begrijpen? Marco Groenendijk, managing director van creative development agency Gravity, ziet dat simplisme zowel consumenten als bedrijven helpt met het maken van heldere keuzes.

Keuzestress, het is iets wat je steeds vaker hoort. Door technologische ontwikkelingen zijn steeds meer oplossingen mogelijk, maar vormt dit tegelijkertijd ook de grootste valkuil voor veel organisaties. Projecten kunnen hierdoor namelijk onnodig duur worden en zelfs falen. 

Het is een belangrijke reden waarom Groenendijk met Gravity graag de focus legt op simplicity om tot een oplossing te komen voor technologische vraagstukken. “Er wordt vaak te complex gedacht, wat niet ten goede komt aan het eindresultaat. Wij vinden het daarom heel logisch dat dingen simpel, clean en toegankelijk zijn. Simplicity betekent niet zozeer dat je zaken simpel maakt, maar dat je hele ingewikkelde zaken minder complex maakt.”

Marco Groenendijk, managing director bij Gravity.

Nee is de ultieme vorm van kiezen

De crux is dat het toepassen van dit simplisme vaak juist complex en lastig is, omdat het van nature niet in ons zit. Groenendijk: “De meeste marketeers en ondernemers richten zich op FOMO (Fear Of Missing Out). Wij werken vanuit het principe FOBO, oftewel ‘Fear Of Better Options’. Mensen zijn namelijk vaak bang om de verkeerde keuze te maken en kiezen liever voor ‘ja’ dan ‘nee’, omdat zij een nee-keuze niet fijn vinden. Denk bijvoorbeeld aan het gevoel dat je hebt wanneer je besluit iets niet te kopen of besluit toch ergens niet naar toe te gaan.”

Groenendijk ziet dit als een kans om tot oplossingen te komen, want volgens hem is nee zeggen de ultieme vorm van kiezen. “Vroeger had je op school meerkeuzevragen. Als je het antwoord niet wist, keek je wat je moest weglaten en zoomde je daarmee in op de nee keuzes. Zo kwam je tot het juiste antwoord. Wij kijken daarom sterk naar de nee-keuzes en wat daarvan de gevolgen zijn.”

In drie stappen naar de juiste keuze

Deze ‘keep it simple’ gedachte wordt zowel intern als extern toegepast. Groenendijk: “Het helpt ons bijvoorbeeld ook om projecten beter te stroomlijnen. Wij maken bijvoorbeeld eerst een product statement, om ervoor te zorgen dat iedereen weet waaraan het project moet voldoen, waarna dit tijdens het project wordt gespiegeld en gevalideerd. Op deze manier probeer je continu antwoord te krijgen op onduidelijkheden die er zijn, waardoor je altijd goede en gefundeerde keuzes maakt en heel snel kunt werken tijdens een project.”

Snel oordeel

Daarbij wordt er ook op gelet dat de doelgroep waarvoor zij oplossingen bedenken altijd op het juiste pad zit. Groenendijk: “Van nature hebben mensen al snel hun oordeel geveld. In onze hoofden maken we razendsnel een ja-nee oordeel over alles wat we waarnemen. Bij een sollicitatie heeft bijvoorbeeld de werkgever bij de eerste kennismaking direct een mening over de sollicitant, waarna de rest van het gesprek gebruikt wordt om dat gevoel te bevestigen. En zo gaat dat ook bij digitale platformen. Nieuwe bezoekers leiden wij aan de hand van een aantal simpele stappen naar de informatie waar zij naar zoeken. Zo komen mensen snel en met weinig moeite tot de kern.”

Zwitsal

Een goed voorbeeld hoe je simplicity kunt toepassen in een project is de Babynamenapp die Gravity voor Zwitsal ontwikkelde, waarin je door te swipen uit komt op jouw ideale babynaam. Door eenvoudige keuzevragen te stellen als ‘ben je man of vrouw’, ‘hoeveel kinderen heb je’ en ‘wat doe je voor werk’ krijg je volgens Groenendijk een goed beeld van de voorkeuren van een bepaald persoon en heb je al een groot deel van de namen eruit gefilterd. 

ASR

Een ander voorbeeld dat Groenendijk noemt om simpeler te werken is de website van ASR. In plaats van een overvloed aan keuzes en menu items leidt een simpele chatbot je snel en eenvoudig naar de juiste informatie. Ditzelfde geldt voor deelauto concept Stappin. In drie simpele stappen kan de gebruiker de auto reserveren, ontgrendelen en starten met zijn mobiel. Hetzelfde simplisme is volgens Groenendijk toegepast voor Triple8, waar je in drie simpele stappen automatisch je video’s kunt ondertitelen.

Door op deze manier te werken hoopt Gravity dat steeds meer organisaties gaan denken vanuit de ‘keep it simple’ gedachte, zodat ook zij eenvoudiger keuzes kunnen maken en sneller tot effectievere oplossingen komen.

Over de auteur: Christian Slagter-Koster werkt bij  content marketing bureau Slagter Media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond