-

Investeerder Floortje Rasenberg: ‘Ik mis de kick als ik niet zelf betrokken ben’

Start-up investeerder Floortje Rasenberg over haar investeringskeuzes en de rol van sociale impact en duurzaamheid in haar investeringsstrategie.

Floortje Rasenberg is een digital transformation & customer journey professional die zich recentelijk ontpopte tot start-up ondernemer en investeerder. Ze investeerde onder andere in de Fintech start-up Mijn Sofie. 

Wat is je achtergrond? 

“Ik ben Floortje, 39 jaar, 2 kids, hondenliefhebber, ik heb net mijn motorrijbewijs gehaald en heb een carrière bij ABN AMRO achter de rug. De laatste jaren zat ik in het Management Team van Retail en ik ben gespecialiseerd in digitale transformatie. Bij ABN AMRO heb ik me veel met Artificial Intelligence bezig gehouden. Het customer journey-denken zit in mijn DNA én is tevens de rode draad in mijn carrière.”  

Hoe ben je begonnen als investeerder?

“Eind 2019 ben ik uit de corporate wereld gestapt om te gaan ondernemen en investeren. Sindsdien ben ik een actieve investeerder in start-ups en ben ik werkzaam als consultant. 

Ik kom uit een ondernemersfamilie. Mijn motivatie is om de wereld een beetje mooier te maken en hier zelf een bijdrage aan te leveren. Beleggen was al een rode draad in mijn leven. Hier wilde ik meer mee doen, maar ik wilde wel betrokken zijn, met de gedachte om behalve mijn spaarcenten te besteden, ook kennis te delen, waar anderen profijt van kunnen hebben.”  

Wat is je investerings-strategie? 

“Alles waar ik in investeer moet purpose-driven zijn. Dit betekent voor mij de wereld mooier maken, maar wel op een commercieel houdbare en daarmee ook duurzame manier. Ik moet er vooral ook blij van worden – dat word ik van leuke en goede mensen waarvan ik denk dat die “het begrepen hebben”. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik 4 start-up investeringen gedaan.”

Wat is je motivatie om te investeren in starters? 

“Zelf investeren in start-ups is gewoon veel leuker! Ik heb ook wel geflirt met een aantal Nederlandse angel- clubjes, maar daar krijg ik tot nu toe niet wat ik écht zoek – bij hen mis ik gewoon een deel van de fun. 

Van oorsprong ben ik jurist en financieel bedrijfskundige, en ik ben ook nog eens lang bankier geweest. Ik ben daarom prima in staat om zelf de due diligence te doen. Dit vind ik ook leuk. Ik mis de kick als ik niet zelf betrokken ben. Zodra ik geïnvesteerd heb, zet ik soms mijn expertise in als dit gevraagd wordt, of ik kijk en werk mee bij de sales. Ik ben altijd wel betrokken aan de commerciële kant. Ik ben ook wel van de feedback haha – leg de vinger op de zere plek. Ik denk ook graag mee hoe ik de customer journey ervaar. 

En bijvoorbeeld bij The Dutch Weed Burger ben ik sinds de zomer als Managing Director bezig en draag ook zo mijn steentje bij om te accelereren in de ambities.” 

Kun je drie recente investeringen noemen?
  1. The Dutch Weed Burger –  Vegan Food. Dit is al jaren een echte gamechanger in de wereld van eiwittransitie. En dat doen ze met enorm lekkere, stoere mooie producten op basis van zeewier en algen.  Echt een missiegedreven bedrijf.
  2. Ancora Health – Health . Dit is een preventief gezondheidspaspoort 3.0. Ik geloof enorm in corporate wellbeing en dit is een een schaalbaar antwoord hierop dat zijn actieve bijdrage levert aan verbetering van de gezondheid. 
  3. MijnSofie – Fintech en sociaal domein. Sofie staat voor Sociale Financiën, Het creëert inzicht en overzicht in je financiën en koppelt er op leuke manier activatiemodules aan gebaseerd op dagelijkse routines. Het is gebouwd voor iedereen en nu eens niet gericht op hoogopgeleide tweeverdieners.”
Hoeveel tijd besteed je aan elke onderneming? 

“Ik besteed nu 70% van mijn tijd aan The Dutch Weed Burger, omdat ik daar tijdelijk MD ben. Aan mijn overige investeringen besteed ik slechts zo’n 5% van mijn tijd. Soms wat meer, maar alleen wanneer er behoefte aan is.”  

Waar staan de start-ups in je totale investeringsplan?  

“Ik beleg ook op de beurs, ik denk al vanaf mijn early teenage years, letterlijk met mijn eerste spaarcentjes. Daar is dus sinds anderhalf jaar ook het rechtstreeks beleggen in start-ups bijgekomen. Omdat het paste bij de verdieping die ik zocht in mijn beleggingen en ook omdat ik vond dat ik inmiddels smart capital te brengen had.  Ik beleg en inversteer niet via fondsen. Ik houd dus van de directe betrokkenheid en het gevoel bij de business. En anders mis ik ook deel van de kick, toch ook reden dat je investeerder wordt.” 

Wat is je passie? 

“Het leuke is dat mijn vader mijn inspiratiebron is. Hij deed dit werk al toen ik klein was, ik heb het een beetje van hem geleerd. Ik zag aan hem wat het je kan brengen aan waarde en fun en voldoening. En wat je eraan kan verliezen aan waarde en fun; de voldoening blijft. Ik vind het belangrijk om te investeren in bedrijven met een missie. Ik heb voor mezelf een aantal SDG’s geselecteerd die me nauw aan het hart liggen en waar ik impact op wil hebben, binnen de bescheiden bijdrage die ik kan leveren.” 

 Wat is je grootste screw-up geweest? 

“Te voorzichtig zijn. Mijn eerste investering vond ik best spannend en ik heb mijn ticketsize toch nog naar beneden bijgesteld. Dit kon ook want er was meer dan voldoende animo, maar vond ’t echt niet zo sjiek van mezelf. Naar nu blijkt is ook een gemiste kans geweest. Kortom, dit zou ik nooit meer doen. Een andere screw-up is me verkijken op enorm complexe cap tables en denken dat ik die wel even kon fixen als buitenstaander.  Politiek tussen aandeelhouders en andere stakeholders kan complexer zijn dan ik ooit bij een grote corporate heb ervaren!” 

Wat is je grootste succes tot nu toe? 

“Ik ben zonder ervaring maar wel met kennis van zaken hieraan begonnen, en is dat is denk ik ook deels mijn charme. Ik wil juist weg blijven bij allerlei vakjargon dat het zogenaamd interessanter zou maken. Het gaat mij om de ondernemer en de missie. Ik zie het als een succes als ik daar bij kan blijven en ondernemers echt kan helpen met mijn visie of luisterend oor.  En indirect zie ik dan dus hun successen ook een beetje als mijn successen.” 

 Waar wil je nu in investeren?

“Clean beauty!” 

Wat breng je naar een start-up? 

“Customer journey DNA, strategisch inzicht in combinatie met executie power, een andere kijk op zaken en reflectie, veel feedback als je dat wilt, maar ook gewoon een luisterend oor bieden. De Put your money where your mouth is-mentaliteit en vice versa  zullen we maar zeggen.” 

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. 

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

1 Reactie

Richardvanw

Mooi verhaal hoor maar die Weed Burgers zijn werkelijk waar NIET te kanen. Net zoals 90% van al die vegatarische zooi.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond