-

In Japan is de klant geen koning, maar keizer

Op eFashion 2012 vertelt Sabine Pick (Pick Consultancy) over Japan als inspiratiebron voor retailers en online fashionsellers. De klant staat in Japan echt centraal, heeft altijd gelijk en moet het zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om te kopen: ruime openingstijden, gratis retouren en geen vragen bij retouren bijvoorbeeld. In ruil biedt de klant zijn loyaliteit.

Ook online geldt dit. E-commerce is het snelst groeiende verkoopkanaal in Japan. Met name mobiel, dat al meer verkopen noteert dan pc’s. Ook hier komt dit voor uit ‘convenience’. Japanners forenzen veel en shoppen in die tijd online. Zowel voor retailers als merken is omnichannel aanwezigheid erg belangrijk, inclusief crosschannelpromotie van de verschillende kanalen.

Belangrijke les om te leren van de Japanners: maak online aankopen risicovrij (bijvoorbeeld door gratis retouren) en de consument zal meer online gaan kopen.

Op dit moment verloopt 10 procent (in EU 3,4 procent) van de aankopen via e-commerce. Aan het eind van 2016 zal dit zich verdubbeld hebben. De rol van mobiele devices wordt er groter en groter en die van de pc zal vrij snel uitgespeeld raken. Mobiele betalingen geschieden nog met name via creditcard.

Bekijk hier het hele interview:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond