-

Joe Pine (The Experience Economy): ‘Hoe exclusiever de ervaring, hoe hoger de prijs’

In 1999 verscheen het boek The Experience Economy. Recent verscheen de geheel herziene derde druk. Noodzakelijk, aldus schrijver Joe Pine, want we zijn twintig jaar verder. Twintig jaar geleden was het nog nodig om uit te leggen wat er werd bedoeld met de ervaringseconomie. Inmiddels is dat een gegeven. “Ieder bedrijf concurreert nu met de rest van de bedrijven in de wereld om tijd, aandacht en geld van individuele klanten. Tijd is beperkt. Dus als iemand mijn tijd weet te vangen en ik dus tijd bij jou besteed dan besteed ik die tijd niet ergens anders”, aldus Joe Pine, één van de twee schrijvers van het boek.

De ervaringseconomie is gegroeid dankzij de groeiende welvaart. “Mensen zijn in toenemende mate bereid te betalen voor ervaringen. Denk aan de agrarische samenleving. Vroeger verbouwde iedereen alles zelf, maar daarna ontstond handel: je kon dingen kopen. En iemand die nog spullen verbouwde kon dat effectiever doen. Dat zie je op grote schaal gebeuren. Zowel met goederen als met diensten. Wie ververst vandaag de dag nog zijn eigen olie? Ik heb dat al 20 jaar niet meer gedaan. Of haren knippen. Dat deed je vroeger zelf, maar nu betaal je een kapper.” En als die kapper ook maar iets begrijpt van de ervaringseconomie dan maakt die er een complete ervaring van met een mooie winkel, een drankje, lekkere muziek en mooi licht. Klanten betalen vervolgens twee keer zoveel voor een knipbeurt.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Over de auteur: Erwin Blom is mede-oprichter van Fast Moving Targets.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond