-

Jorij Abraham, Ecommerce Foundation: ‘We hebben vaak niet door hoe afhankelijk we zijn van marketplaces’

Marketplaces kennen een Winner-takes-all-mentaliteit; er is nauwelijks plaats voor een nummer-2. Jorij Abraham en Jesse Weltevreden van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten de markt voor fashion, hotels, motoren en fietsen die handelen op marktplaatsen.

Opvallende resultaten uit het onderzoek, volgens Abraham: Winkeliers denken heel positief over marketplaces, en ziet het echt als kans, ook om internationaal te gaan.

Toch is er een Winner-takes-all-mentaliteit. Hotels klagen over Booking.com, restaurants hebben moeite met Thuisbezorgd. “Marketplaces zijn zulke reuzen geworden dat je je niet meer kunt permitteren om er niet aanwezig te zijn. En dan is het slikken of stikken.”

Hoe krijg je wel de lusten, niet de lasten? Dat begint bij de basis, betoogt Abraham. “Als je alleen commodities heen en weer schuift, dan heb je een probleem want je bent heel makkelijk te vervangen. Je kunt kijken hoe je je diensten kunt uitbreiden, uitmuntende klantenservice doen, misschien subscription-modellen opstarten. Of gebruik de marketplace als plek om klanten te werven en niet per se om te verkopen. Hoe maak je jezelf zo interessant dat je klanten wegtrekt bij de marktplaats?”

Er is al wel een tegenbeweging te zien. “Nog niet bij de consument, wel bij de politiek. Als het zo doorgaat, komt er wetgeving om bedrijven op te splitsen.”

Meer horen? Luister de podcast, opgenomen tijdens de Emerce Update over Marketplaces

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond