-

LampenOnline.com: ‘Middelmatigheid is geen optie’

LampenOnline.com wist in slechts enkele jaren uit te groeien van een klein familiebedrijf tot een firma met miljoenenomzet. Eind maart stond eigenaar Stephan Broeders voor de vakjury van de Thuiswinkel Awards om de nominatie voor de beste startende webwinkel te verdedigen. Deze prijs zag hij aan zijn neus voorbijgaan, maar hij heeft zijn zinnen al gezet op iets groters: “Binnenkort sta ik op dat podium om de XL-award in ontvangst te nemen.”

Tijdens het gesprek wordt al snel duidelijk hoe gedreven Stephan is. “Ik wil echt meedoen met de grote jongens. Dat ik hiervoor non-stop moet werken, maakt mij niet uit. Ik besteed dingen sowieso liever niet uit. Ik houd van perfectie en snelheid. Daarnaast ben ik vrij impulsief. Als ik ergens heel enthousiast over ben, moet het gewoon gebeuren ongeacht het tijdstip. Soms word ik ’s nachts wakker omdat ik zo’n briljant idee heb dat ik het gewoon moet opschrijven, anders kan ik niet meer slapen. Een paar jaar geleden was het nog erger, toen stond ik rustig midden in de nacht op om te gaan werken.”

‘Zonder die druk kan ik niet werken’

LampenOnline.com kreeg in april 2013 de eerste order binnen. Nog geen 2,5 jaar later verwerkt het bedrijf zo’n zeventig tot tachtig orders per dag. “Eind 2013 hadden we een omzet gegenereerd van 1,4 miljoen. In 2014 werd dit 2,4 miljoen en eind dit jaar verwachten we de 3 miljoen aan te tikken. Het gemiddelde orderbedrag ligt op 150 euro, dus hier moeten we aardig wat pakketjes voor versturen.”

De orders maakt Stephan aan in Outlook, voor de facturatie gebruikt hij Exact Online. “Met zoveel pakketjes is het geen doen om de facturen handmatig aan te maken. Omdat de orderverwerking en de facturatie aan elkaar gekoppeld zijn, kan ik nog sneller werken. Wanneer een klant aan het einde van de dag nog lampen bestelt, dan wil ik ook die bestelling nog meenemen.

Zodra een order binnenkomt via Outlook, zorgen de modules van Dealer4Dealer er tegelijkertijd voor dat er een factuur wordt gemaakt in Exact Online. Vervolgens is het voor mij een sport om zo snel mogelijk alles in een doos te doen en net voor sluitingstijd op het postkantoor te arriveren. Het klinkt misschien raar, maar die druk vind ik heerlijk. Het geeft me echt een kick als de klant zijn pakketje op woensdag verwacht en op dinsdag al in huis heeft.”

‘Je kunt niet om ons heen’

Ongeveer 60 procent van de omzet van LampenOnline.com is organisch. “Ik besteed veel tijd en aandacht aan de teksten op onze site. Natuurlijk kan ik ook de teksten van de fabrikant overnemen, maar dit vind ik te simpel. In mijn ogen kun je dan nooit onderscheidend genoeg zijn. Alle teksten die je op LampenOnline.com ziet, heb ik dus zelf geschreven. Om dit zo goed mogelijk te kunnen, heb ik een workshop SEO-schrijven gevolgd. Het was even een investering, maar LampenOnline.com staat nu wel met alle belangrijke zoekwoorden op één. Toen Ziggo Dome onlangs verlichting nodig had voor het horecagedeelte en de verantwoordelijke ging googelen, vond hij ons op nummer 1 tot en met 5.”

‘Minder goed meetbaar, maar ze werken wel’

Voor de overige 40 procent maakt Stephan gebruik van verschillende oplossingen. “Sites als Google en Beslist.nl vormen voor mij de basis en daar zal komend jaar dus weer veel traffic vandaan moeten komen. Daarnaast maak ik soms reclame tijdens voetbalwedstrijden, sponsor ik NAC en laat ik billboards langs de snelwegen plaatsen.

Deze dingen vind ik ook heel mooi, maar die zijn minder goed meetbaar. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat het minder goed werkt. Toen Vitesse scoorde tegen Ajax en de ploeg een dansje deed precies naast een banner van LampenOnline.com was dat de volgende dag goed te merken in de winkel. De wedstrijd was door ruim drie miljoen mensen bekeken en resulteerde voor ons in een recordomzet.

Of Stephan komend jaar weer hoopt op dat soort treffers? “Natuurlijk geniet ik van zo’n dag, maar ondanks de mooie stijging in omzet is dat eigenlijk niet eens zozeer een drijfveer voor mij. Afgelopen jaren was het vooral handig om goedkoper in te kopen, maar als ik voor komend jaar één doelstelling moet noemen is het een XL-award. Ik wil graag de beste zijn.”

Dit bericht is 71 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond