Onafhankelijkheid, de sleutel tot succes
Linehub, het jubilerende bureau in performancemarketing, is in 25 jaar tijd uitgegroeid tot de toonaangevende speler in de wereld van e-commerce. CEO Marko Dobroschelski vertelt hoe onafhankelijkheid, diversificatie en slimme technologische keuzes de sleutel tot succes zijn geweest.
“25 jaar geleden begonnen we met z’n vieren op mijn zolder”, vertelt Marko Dobroschelski. “We werkten bij een grote tech-integrator, maar daar draaide alles om bonussen en uren schrijven. Wij misten de trots op ons werk. Dat moest anders.” In 2000 startte Linehub, onder de naam Daisycon, met performance-based marketing. “Toen internet opkwam, was er in Nederland nauwelijks onlinemarketing. Onze medeoprichter Barry Kamstra had al een reclameplatform met clicks als verdienmodel. Van daaruit zijn we verdergegaan.”
Van clicks naar sales
Linehub groeide gestaag, maar al snel kwam het besef dat klanten liever meer concreet resultaat wilden zien. “Websitebezoek is één ding, maar een adverteerder wil vooral dat een klant daadwerkelijk iets doet. We stapten van clicks over op lead generation en vervolgens op een sales-based afrekenmodel. Dat bleek een gouden greep. We waren daarmee een van de eerste bedrijven in Nederland die aan affiliate marketing deed.”
Groei door diversificatie
Linehub bestaat inmiddels uit negen gespecialiseerde marketinglabels. Zowel online als offline. “We zijn gespecialiseerd in meerdere marketingniches. Van echte online affiliate marketing tot het offline verzorgen van inserts in pakketten.”
Op de vraag wat de cruciale factor voor het succes is, antwoordt Dobroschelski resoluut: “Onafhankelijkheid. Werken voor een groot bedrijf met maar één product, dat voelde niet goed. We wilden niet afhankelijk zijn van één markt, één product of een paar grote klanten. Daarom zijn we al vrij snel onze risico’s gaan spreiden: verschillende niches, meerdere producten en diverse technologische innovaties.” Die strategie loont. Linehub heeft nu zo’n 250 medewerkers, ruim 4000 klanten en een omzetdoel voor 2025 van 80 miljoen. De ambitie is om door te groeien naar 100 miljoen.
Minder afhankelijk van techbedrijven
De groei verwacht Dobroschelski in de toenemende behoefte van bedrijven om hun eigen marketingecosysteem te bouwen. “Te veel bedrijven zijn afhankelijk van Google, Meta en Amazon, die vrijwel al hun data in bezit hebben. Door onze producten bieden we ondernemers krachtige alternatieven. Daardoor kunnen ze op eigen benen staan en nog effectiever performance-based marketing bedrijven.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond