-

Lukasz Pajak (Cardino): ‘Timing is cruciaal om FOMO bij investeerders aan te wakkeren’

In Nederland is zo’n 30 procent van alle nieuwe auto’s elektrisch of plug-in hybride. De elektrische rijders van het eerste uur zijn toe aan een upgrade. En de EV-markt groeit alleen maar verder. Dit enthousiasme zie je niet terug in de infrastructuur voor doorverkoop. De Duitse startup Cardino (2022) springt in dit gat met een digitaal platform.

Oprichters Lukasz Pajak en Henrik Sachs haalde voor dit platform onder andere geld op bij het Duitse top investeringsfonds Point Nine en bij Rosberg Ventures van oud-Formule-1-coureur Nico Rosberg. Nederland is de volgende markt die ze willen veroveren.

Lukasz Pajak en Henrik Sachs (oprichters van Cardino)

Lukasz Pajak (links) en Henrik Sachs (rechts).

Op dit moment worden gebruikte auto’s grofweg via drie kanalen verkocht: via offline dealers, via advertentiesites zoals Marktplaats en Autoscout24 of bij ‘superdealers’ zoals Auto1. Alleen… lokale dealers accepteren vaak geen inruil van elektrische voertuigen (EV’s). Het ontbreekt ze aan kennis over de markt of over specificaties zoals de gezondheid van de batterij.

Veel superdealers zoals Auto1 hebben hun EV-aankopen teruggeschroefd vanwege liquiditeitsproblemen en operationele beperkingen. EV-verkopers zijn afhankelijk van verouderde advertentieplatforms, waar het proces traag en inefficiënt is en waar het risico op oplichting en onbetrouwbare informatie op de loer ligt. Bovendien zijn de meeste prijsramingen vooraf op deze platforms meer dan 30 procent onnauwkeurig. Het resultaat: verkopers gefrustreerd, kopers sceptisch.

Kloof dichten

Lukasz Pajak zegt hierover: “De Europese markt voor gebruikte elektrische voertuigen groeit snel, maar de infrastructuur om naadloze transacties te ondersteunen, blijft achter. Ook in Nederland. Er is een groeiend aantal onafhankelijke dealers die gespecialiseerd zijn in EV’s, maar zij ondervinden uitdagingen bij het verkrijgen van hoogwaardige gebruikte voorraad uit andere markten. Wij proberen de kloof tussen vraag en aanbod te dichten met een end-to-end, volledig digitale verkoopoplossing, speciaal voor EV’s”.

Online marktplaats

Cardino richt zich op de unieke behoeften van EV-eigenaren, die volgens mede-oprichter Henrik Sachs gestroomlijnde, app-gebaseerde oplossingen verwachten. “Ons model maakt gebruik van datatransparantie en geautomatiseerde, volledig digitale processen. We zijn een online marktplaats waar EV-verkopers de beste prijs kunnen krijgen. Ons platform geeft Nederlandse dealers toegang tot een breder scala aan (internationale) EV-voorraad, wat een concurrentievoordeel oplevert. Daarnaast bieden we datagestuurde hulpmiddelen die dealers beter inzicht geven in voertuiggegevens, schade en apparatuur; allemaal zaken die van cruciaal belang zijn bij het nemen van weloverwogen aankoopbeslissingen”.

Waarom staat nu juist Nederland op de roadmap van Cardino? Daarover zijn ze eensgezind: “Nederland is een belangrijk knooppunt voor de import en export van EV’s, vooral door de grote vraag naar gebruikte EV’s in Scandinavische landen. Bovendien verwachten we dat de markt voor gebruikte EV’s in Nederland nog veel verder zal groeien”.

Team

Het team van Cardino is complementair samengesteld. “Henrik brengt uitgebreide ervaring mee in de automobiel- en EV-sector, met een focus op OEM-samenwerkingen en groene mobiliteitsoplossingen,” legt Pajak uit. “Hij heeft sterke partnerschappen opgebouwd met toonaangevende EV-fabrikanten en -leveranciers, met name in de Duitse en Scandinavische regio’s. Die zijn cruciaal voor het opbouwen van hoogwaardige dealernetwerken. Mijn eigen achtergrond ligt meer in de technische en operationele kant. Ik bouwde en schaalde meerdere digitale marktplaatsen. Samen en met ons team begrijpen we de pijn van de dealer én van de verkoper”.

Timing is cruciaal

Hoewel Cardino wel degelijk kapitaal ophaalde bij investeerders, was fundraisen geen keiharde noodzakelijkheid. Sachs: “We hadden geld nodig om onze groei te versnellen, niet zozeer om te overleven. We hebben geleerd dat fundraisen het beste werkt als je momentum en een gevoel van urgentie kunt creëren. Investeerders werken met een sterk gevoel van FOMO, dus timing is cruciaal. We planden onze vergaderingen in een strak tijdsbestek, zodat we investeerders aanzetten om snel te handelen”.

Uit de geïnteresseerde investeerders kozen Pajak en Sachs in hun laatste ronde van vier miljoen euro voor Point Nine, een VC met ruime ervaring met SaaS en marktplaatsbedrijven die warmliep voor de oplossing en go-to-market-strategie van Cardino. Daarnaast investeerde oud-Formule-1-coureur Nico Rosberg met zijn fonds Rosberg Ventures mee. “Het is zelden de moeite waard om tijd te besteden aan het opbouwen van een groot netwerk van investeerders,” adviseert Pajak tot besluit. “Het is veel effectiever om je te richten op het bouwen van een geweldig product. Als je een duidelijke marktvraag en productfit kunt aantonen, komen de investeerders naar jou toe.”

Over de auteur: Thomas Mensink is Startup-analyst bij Golden Egg Check.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond