-

Marcel van der Heijden (Fortino Capital): ‘Steeds meer exits in de VS’

Afgelopen jaar maakte Marcel van der Heijden de overstap van Speedinvest naar Fortino Capital. Daar investeert hij nu als partner van het fonds in B2B SaaS-bedrijven in Europa, en dan met name in de Benelux. Wat zoekt hij in bedrijven?

Belgisch-Nederlands fonds

Veel Nederlanders kennen Fortino Capital misschien van de investering van het fonds in bloemenabonnementenservice Bloomon. Toch ligt bij die consumentenhoek niet meer de focus van Fortino. Van der Heijden: “Met ons eerste fonds was het nog een beetje zoeken naar onze sweet spot. Inmiddels weten we dat onze kracht ligt bij B2B SaaS- en softwarebedrijven. Dat is dan ook waar we met ons tweede fonds van 105 miljoen euro vol op inzetten.” Inmiddels hebben ze (co-)investeringen aangekondigd in onder andere Simply Delivery, Salonkee, D2X, Reveall en Timeseer.AI.

Het fonds, oorspronkelijk opgezet door oud-Telenet topman en vertrekkend Chairman of the Board van KPN, Duco Sickinghe, heeft kantoren in Antwerpen en Amsterdam. Waarom op steenworp afstand van elkaar en niet in Londen, Stockholm of San Francisco? Van de rHeijden licht toe: “Dat is meer vanuit onze historie te verklaren. We zijn in de kern een Belgisch-Nederlands fonds, maar we acteren als een pan-Europees fonds. Voor ons maakt het echt niet uit of het bedrijf in Parijs, Londen of Berlijn gevestigd is.”

Als eerste ronde investeert Fortino doorgaans 1 tot 5 miljoen euro. Investeren in die fase van een bedrijf is best een competitieve markt voor investeerders. Hoe onderscheidt Fortino zich? Van der Heijden: “Ik weet dat meer investeerders het zeggen, maar ik denk dat wij founder friendly zijn. Dat zie je terug in onze huidige dealvoorwaarden, maar ook in hoe wij ondernemers helpen om hun bedrijf te laten groeien. We hebben bijvoorbeeld mensen op onze payroll staan die onze portfoliobedrijven kunnen ondersteunen bij sales en recruitment.”

Luister naar Marcel van der Heijden in de At The Money-podcast (32 minuten) met Thomas Mensink (Golden Egg Check). In deze aflevering praat hij onder andere over het onderscheidend vermogen van Fortino en de drie recente exits naar Amerikaanse kopers. Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify en Apple) of hieronder:

At The Money podcast · #41 Marcel van der Heijden (Fortino): ‘Het is geen toeval dat wij steeds meer exits in de US doen’
Blik op Amerika

Het afgelopen half jaar heeft Fortino maar liefst drie bedrijven verkocht aan Amerikaanse partijen. Is dat toeval of een bewuste strategie? “In de VS is een heel actieve M&A-markt. Er zijn veel technologiebedrijven en er is veel kapitaal, waardoor er veel exit-mogelijkheden zijn. Tegelijkertijd letten wij er op het moment dat we instappen bij een bedrijf al op dat we M&A-opties creëren in de Amerikaanse markt, bijvoorbeeld door bedrijven te selecteren die al klanten of partnerships in Amerika hebben. Dat is voor ons een belangrijk criterium. Het is daarom denk ik geen toeval dat wij steeds meer exits in de US doen.”

Kortom, Fortino richt zich op bedrijven die weliswaar in de Benelux of in West-Europa gevestigd zijn, maar die al vroeg een global scope hebben. Van der Heijden: “Als je alleen dominant bent in de Nederlandse markt, dan kun je niet verwachten dat er veel mogelijkheden zijn voor een goede exit naar Amerika toe.”

Potentiële kopers

Voor founders heeft Van der Heijden ook advies op dit vlak. “Het is nuttig om al vroeg te beginnen met het bouwen van relaties met eventuele kopers op de langere termijn. Zo’n exit-proces is vaak een proces van maanden of zelfs jaren. Het is slim om periodiek na te denken: wie zijn potentiële kopers? Waar kan ik ze vinden? Is er wellicht nu al een angle om op korte termijn commerciële relatie op te bouwen, bijvoorbeeld als klant? Dit kan helpen om op lange termijn een exit opportunity te creëren. Het is een verstandige manier om al in een vroege fase naar M&A te kijken. Als je alvast een goede relatie opbouwt kan dat ook helpen als het verkoopproces wat stroever loopt. Je vertrouwt elkaar dan al meer.”

Meer horen over hoe Fortino te werk gaat? Luister naar de At The Money-podcast De aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met Marcel van der Heijden [1:10]
  • Is er een playbook voor bedrijven die de Amerikaanse markt willen veroveren? [4:50]
  • Fortino als Belgisch-Nederland fonds [7:00]
  • Hoe wint Fortino deals? [10:40]
  • Over de duale investeringsbenadering van Fortino [18:00]
  • Wat is er voor nodig om een bedrijf te exiten in US? [26:00]
  • Advies aan founders die willen fundraisen [29:00]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is Start-up-analyst bij Golden Egg Check.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond