‘Marktplaats wordt hyperpersoonlijk platform’

Over een paar jaar moet Marktplaats een hyperpersoonlijk platform zijn voor zowel gebruikers als adverteerders. Head of Product Jeroen Jonker Roelants geeft uitleg tijdens Tech Live! 2017.

“We hebben een droom bij Marktplaats, een Big Hairy Audacious Goal, en dat is dat wij willen dat onze Marktplaats-gebruikers kunnen verkopen en kopen binnen vijf minuten,” zegt Jonker Roelants. “Dus je plaatst iets op Marktplaats en binnen vijf minuten is het weg – mét een lach.”

Om die droom werkelijkheid te maken heeft Marktplaats ten eerste zelfsturende teams gecreëerd die elk verantwoordelijk zijn voor een gedeelte van de customer journey. “Ten tweede hebben we geïnvesteerd in een predictive intelligence team dat op basis van de enorme berg data die wij hebben Marktplaats heel erg persoonlijk en relevant aan het maken is. Dus van een one-size-fits-all model – één Marktplaats voor 8 miljoen gebruikers – gaan we naar 8 miljoen Marktplaatsen of 16 miljoen of zoveel je er wilt hebben.”

Reden voor deze ingrijpende verandering is dat Marktplaats te intern gericht was en niet zoveel deed met de veranderingen in de wereld. “We waren vooral met onszelf bezig en minder met onze klanten en gebruikers. Dat zag je ook terug in het product.”

Het predictive intelligence team bestaat uit data scientists, data engineers en productmanagers. “We hebben eigenlijk de opdracht gegeven: hack wat je ook maar wil aan waarde voor onze gebruikers naar boven. Dus de teams gaan aan de slag en knutselen echt letterlijk allerlei dingen met plakband en paperclips aan elkaar om daar meerwaarde te creëren voor onze gebruikers. Dat zie je bijvoorbeeld terug op de homepage van onze app waar we de ‘voor jou’-feed hebben geïntroduceerd. Die laat advertenties zien waarvan wij op basis van gedrags- en intentdata voorspellen dat dat voor die specifieke bezoeker relevante advertenties zijn.”

Volgens Jonker Roelants moet de Big Hairy Audacious Goal over een paar jaar zijn bereikt. “Voor de gebruikers heeft het tot gevolg minder gedoe, dus gewoon simpel en heel erg relevant en persoonlijk kopen en verkopen. Voor onze adverteerders betekent het dat heel erg getarget hun boodschap kunnen overbrengen in plaats van met hagel te schieten.”

11 Reacties

Begin eerst maar eens bij het implementeren van reviews over verkopers. Het aantal oplichters op Marktplaats is nog steeds schrikbarend hoog. Implementeer een systeem zoals eBay of AliExpress.

Blijven jullie de oplichters beschermen…………………….

Jammer dat bedrijven allerlei popiejopie begrippen achterna lopen: AI, Chatbots, Preditive, blablabla… vervolgens worden er dure hobbyclubjes opgericht met data analisten etc. Begin nu eens bij de basis: wat er gaat er fout en wat kan er beter. LUISTER naar je gebruikers!!

Even een 3-tal problemen die spelen bij Marktplaats op dit moment?
– Je kunt geen reviews achterlaten over een verkoper
– Enorm veel nepkliks op advertenties (Marktplaats Admarkt)
– Nep advertenties met URL’s die of niet bestaan of van andere bedrijven zijn!

Advertenties relateren aan mijn voorkeuren kan me gestolen worden. Je ziet nu door alle betaalde advertentiespam de gewone advertenties niet meer.

Dit artikel maakt duidelijk dat men de weg volstrekt kwijt is. Heb respect wat Marktplaats voor elkaar gekregen heeft, maar tegelijk zelden zo zelfverzekerd, in zichzelf gekeerd en arrogant platform gezien. Zogenaamd beste mensen, beste ideeën etc, maar ondertussen verwijderen ze klant en consument door starre en populaire houding. Gaan het heel moeilijk krijgen, dat was ook al zo zonder de komst van Facebook Marketplace. Dat die nu in NL van start gaan gaat het e.e.a. vermoedelijk versnellen. Daar kunnen al die consultancy types bij Marktplaats niets aan veranderen.

Nooit problemen gehad met marktplaatsverkopers die er al minimaal een jaar een account hebben. Als het korter is is voorzichtigheid wel geboden. Het fijne van marktplaats is dat het zo eenvoudig te gebruiken is. Om nou nóg meer van mijn leven aan facebook te geven vind ik geen prettig idee.

Het artikel waarvan we wisten dat het zou komen. Ik hoop dat ze snel hun Big Hairy Audacious Goal bereiken.

Laat inderdaad marktplaats eens eerst de oplichters aanpakken.
Schandalig dat daar niets aan gedaan kan worden, en als je iets meld dat er
doodleuk gezegd wordt ; kan gebeuren , helaas kunnen wij u niet helpen!
Slechte zaak.

Toch mooi dat er veel geklaagd wordt, dat betekent dat er geen goed alternatief is. We ‘moeten’ het met marktplaats doen zoals het nu is. Incl. oplichters, maar ook die vervelende lease bedragen die je steeds te zien krijgt bij personenauto’s, om maar niet te spreken over alle nieuwe spullen die erop staan. Waarom? Als ik iets nieuws wil, koop ik het wel bij een webwinkel, niet op marktplaats.
Ik ken Marktplaats onvoldoende, maar waarom niet alleen richten op de particulier incl. beschermende extra’s die je nu niet hebt? Tis zo eenvoudig om te denken dat alleen bedrijven willen betalen voor advertenties.

Brand Kolen
Lid sinds: 06, Mar, 2017
1000 1012 LC Amsterdam, Netherlands

Tractor Ford 7840 L / S Boerenspul zegt verdacht aanbod
Geplaatst 06, Mar, 2017, 12:43
€ 3.800,00

Voorbeeld voor marktplaats Boerenspul doet het zo bij verdacht aanbod.

Direct in de titel aanpakken die hap.

Team Boerenspul

Laat ze eerst marktplaats veilig maken worden gewoon account gehackt van mensen die jaren lid zijn op marktplaats en oplichters 1 dag actief dat zijn 90% oplichters en achteraf krijg je een mail dat de advertentie is verwijderd van de oplichter en al tal van mensen geld heeft laten betalen kan veel veiliger maar wordt veel te weinig gedaan en zijn slecht te bereiken en je krijgt standaard mail

Marktplaats account worden heel makkelijk gehackt wordt niks aan gedaan jammer

Volgens mij weet Marktplaats niet eens meer wie nu eigenlijk de klant is. Vroeger kwam je op marktplaats om als particulier jouw producten te kopen en te verkopen. Heel Nederlands stapte van de krant “De Particulier” af en ging hiervoor naar marktplaats.

Als ik nu iets wil zoeken op marktplaats moet ik eerst zo goed als het lukt alle adds en bedrijven er uit filteren om te kunnen zien welke advertenties voor mij relevant zijn. Dit is een kunst op zich. Ik wil op marktplaats niet kopen van of verkopen aan bedrijven en ik vraag me af of er iemand is die dit uberhaubt wel wil. Maak hier dan lekker een losse pagina voor.

Met fraudezaken heb ik nooit problemen gehad. Altijd zorgen dat je telefonisch contact hebt en checken hoe lang iemand al op Markplaats actief is. Mobiel nummer toevoegen en checken via WhatsApp geeft je ook snel inzicht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug