-

Marktplaats werkt aan beeldherkenning en chatbot voor advertentieadvies

Marktplaats wil gebruikers via een chatinterface en beeldherkenningstechniek advertentie-advies geven. Dat vertelt Jeroen Jonker Roelants op Emerce eDay.

Marktplaats heeft enkele eerste experimenten lopen om gebruikers door middel van beeldanalyse te helpen bij het vaststellen van een vraagprijs. In een ideale situatie zouden gebruikers een foto of filmpje kunnen maken van het te verkopen product, vertelt Jonker Roelants. Daarna ‘leest’ de beeldherkenningstechniek het product en brengt een advies uit over de waarde. ‘Vervolgens gaan we via een conversational user interface in dialoog om een betere advertentie te maken.’

Op basis van de data weet Marktplaats namelijk hoe een advertentie zo is vorm te geven dat die snel verkoopt. Een advies over de belichting van de foto, woordgebruik of natuurlijk de prijs kan er dan voor zorgen dat de kans op een verkoop groeit. ‘We weten bijvoorbeeld dat er op een bepaald moment veel vraag is naar een type product.’ De uitdaging is, zo vertelt hij, om de computer te leren om te gaan met al die huis-tuin-en-keukenfoto’s. De variatie in beelden is enorm.

Hoewel de combinatie van beeldherkenning en gespreksinterface in eerste instantie wordt ingezet voor consumenten, is het niet ondenkbaar dat ook marketeers er uiteindelijk van profiteren. Bedrijven zouden bijvoorbeeld geautomatiseerd hun advertenties kunnen plaatsen in het gesprek. ‘Maar dan moeten die wel heel relevant zijn.’

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond