-

Mathijs de Wit (Newion): ‘Je staat als investeerder niet in de spotlights’

Newion heeft vorig jaar zijn vierde fonds opgehaald, met een omvang van 130 miljoen euro. Het model van deze durfkapitaalinvesteerder is succesvol én een blijvertje: vroeg instappen in B2B SaaS-bedrijven. Managing partner Mathijs de Wit legt uit wat de investeringsstrategie van Newion is.

Terwijl venture-capital-fondsen vroeger vooral gevormd werden door ex-bankiers of consultants – en tegenwoordig steeds vaker door ex-founders – bewandelde Mathijs de Wit een heel andere route. Hij werd al jong partner bij investeerder Newion en is er inmiddels managing partner. “Eigenlijk is dit nooit mijn plan geweest. Ik startte na de universiteit direct als analist, vanwege mijn interesse in startups. Ik ging aan de slag in de wereld van ondernemers en ontdekte gaandeweg dat vooral de zijlijnrol mij goed paste. Als investeerder moet je luisteren, sparringpartner zijn, erin geloven en dan je geld erop zetten. Dat sprak me aan. Ik kreeg de kans mee te ondernemen bij Newion. Voor mij de perfecte rol maar ik zou het niet per se aanraden. Als investeerder sta je zelf nooit in de spotlights, je maakt niet zelf die waanzinnige highs mee. Daar moet je tegen kunnen”.

Van Friesland naar Europa

Newion begon als spinoff van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) – standplaats Heerenveen – en groeide uit tot pan-Europese speler. Dat ging geleidelijk, vertelt De Wit: “In 2011 richtten we een tweede fonds op en maakten we de eerste stap naar het buitenland: België; een schot in de roos. We investeerden er onder meer in Collibra, een softwarebedrijf dat actief is in data-intelligence. Destijds telde het bedrijf elf medewerkers, inmiddels zijn dat er 1100 en is Collibra een paar miljard waard. Het is nogal een succes. In 2017 verhuisden we naar Amsterdam en gingen we zakendoen in Duitsland en de Nordics. Ons team werd verder geïnternationaliseerd. Vandaag de dag zijn we met zes nationaliteiten en communiceren we volledig in het Engels”.

De juiste vragen stellen

Recent haalde Newion het nieuwste fonds op. Hoe het succes te verklaren is? “Focus houden, niet random overal investeren,” aldus De Wit. “En: voetjes op de vloer houden en gewoon hard werken”. Dat Newion het goed doet blijkt niet alleen uit dit vierde fonds maar ervaart De Wit ook steevast aan tafel met founders: “Ik krijg van hen vaak te horen dat ze zelden met een investeerder spraken die de business zo goed kent en die de juiste vragen stelt. Ik begrijp dat wel. Ik denk dat wij in het B2B-softwaredomein de juiste vragen stellen over de topics die de founder wil adresseren, terwijl een generieke VC generieke vragen zal stellen. Ik denk dat Newion daardoor beter aansluit bij de behoefte van de founder”.

Door het dak

Het Belgische softwarebedrijf Deliverect is een van De Wits portfoliobedrijven: “Het basisidee van de founders was best dun, maar toch zagen we dat het potentie had. We stapten in een vroege fase in. De jongens hebben het vervolgens fenomenaal gedaan. Net voordat corona kwam stond alles klaar. Deliverect ging door het dak en doet het nog altijd waanzinnig goed”.

Met het nieuwe fonds gaat Newion in grote lijnen verder op de oude vertrouwde koers. Met een paar nieuwe focuspunten, legt hij uit: “Cut your losses short en double down on your winners. Oftewel: investeer in bedrijven maar durf te stoppen als het niet lukt en investeer dóór als het goed gaat. Doe je dat goed, dan kunnen miljoenen miljarden worden”.

Mathijs de Wits advies aan founders die willen fundraisen: creëer relaties in een vroege fase en maak ze langdurig: “Zorg voor een touching base met verschillende partijen zonder dat je vervelend wordt. Het is de snelste route naar contact. En: ga gewoon enorm hard groeien. Zorg dat je je product-market fit vindt en je tractie op orde hebt. Ondanks het klimaat en de onrust in de wereld is dit namelijk nog steeds een tijd waarin je geld kunt ophalen”.

Meer horen over de investeringsstrategie van Newion? Luister naar Mathijs de Wit in de At The Money-podcast (42 minuten) met Thomas Mensink (Golden Egg Check). Te beluisteren via elke podcast-app (zoals Spotify of Apple Podcasts) of hieronder:

At The Money podcast · #53 Mathijs de Wit (Newion): ‘Je staat als investeerder niet in de spotlights’

De aflevering is grofweg als volgt opgebouwd:

  • Kennismaken met De Wit [1:10]
  • Bijdragen vanuit analytisch oogpunt [7:50]
  • De ontwikkeling van Newion in vogelvlucht [10:40]
  • Internationale ambitie en benadering [15:00]
  • VC economics: scheve distributies [18:00]
  • Consistente investmentthese van Newion [26:30]
  • Deliverect als voorbeeld van hoe Newion te werk gaat [32:00]
  • Waarde van de NVP [39:00]
  • Advies aan founders die willen fundraisen [36:50]

In samenwerking met de At The Money-podcast van Golden Egg Check.

Over de auteur: Thomas Mensink is Start-up-analyst bij Golden Egg Check.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond