Min Doktor: het succes van e-health in Zweden
Iedereen moet een dokter online kunnen ontmoeten, wanneer je tijd hebt, waar je ook bent en met de technologie die je gewend bent te gebruiken. Dat is het uitgangspunt van Magnus Nyhlen, een voormalige Zweedse arts die bezig is met een revolutie in de Zweedse en Europese gezondheidszorg met Min Doktor, een digitaal eHealth-platform voor patiënten en huisartsen.
Wat is Min Doktor?
“Min Doktor is een digitaal platform dat patiënten met huisartsen verbindt. Met Min Doktor ontmoet je een dokter online, wanneer je tijd hebt, waar je ook bent en met de technologie die je gewend bent te gebruiken. Via app, telefoon of video proberen arts en hulpvrager elkaar goed te begrijpen. Door vragen te stellen, verzamelt de arts alle informatie die nodig is om een juiste diagnose te stellen. Als de arts vindt dat medicijnen nodig zijn, krijgt de patiënt daarvoor aanwijzingen. Mensen die we niet kunnen helpen, worden bovendien doorverwezen naar de fysieke zorg. Op deze manier digitaliseert Min Doktor triage en anamnese volledig en maakt Min Doktor het mogelijk om op een efficiënte en effectieve manier een diagnose te stellen voor 70% van de inkomende cases. En worden de patiënt, de arts en de maatschappij ontlast.”
Hoe is het idee voor Min Doktor ontstaan?
“Toen ik werkte als arts zag ik in mijn praktijk maar ook op de spoedafdeling de rijen wachtende patiënten steeds langer worden. Ik zocht een manier om meer patiënten in dezelfde tijd te kunnen behandelen. En zo ontstond het idee voor een digitale service die vanuit patiënt- en doktersperspectief niet alleen efficiëntere zorg zou kunnen leveren, maar ook de kwaliteit van het gezondheidszorgproces verbetert en tegelijk voldoet aan alle zorgprotocollen.”
Hoe waren de eerste reacties op Min Doktor?
“Patiënten waren gelijk enthousiast, maar dokters moesten er ook aan wennen. Zeker in het begin waren traditionele huisartsen sceptisch. Ze zeiden: je kunt niet op deze digitale manier patiënten behandelen. Je moet patiënten live zien. Maar gelukkig ebt die kritiek steeds meer weg. De meest kritische huisartsen staan nog steeds niet te springen, maar ze erkennen wel dat dit de toepassingen van de toekomst zijn. Ze zien dat het werkt en ook dat Min Doktor niet inbindt op de kwaliteit van de zorg.”
Wat heeft Min Doktor bereikt?
“Alleen de afgelopen tweeënhalf jaar al hebben we meer dan 300.000 patiënten geholpen. We hebben ongeveer 200 artsen in dienst – waarvan dertig procent huisartsen – en meer dan 20 verschillende medische specialismen. En we gaan verder opschalen. We vinden geen reden om onze dienstverlening te beperken tot Zweden. De volgende stap in onze inspanningen om de gezondheidszorgsector te ontwikkelen is het aanbieden van ons digitale platform onder de naam Docly op Europees niveau.”
Hoe kon Min Doktor zo groot groeien, wat waren de meest relevante succesfactoren?
“Dat we direct omarmd werden door de patiënten, is een belangrijke succesfactor. Patiënten verwachten digitale gezondheidszorg en zijn blij met dit soort toepassingen. Maar ook het feit dat we allemaal ouder worden en we met onze e-dienst wachttijden verkorten, heeft bijgedragen aan ons vroege succes. In sommige delen van Zweden is de dichtstbijzijnde kliniek soms uren weg. Dat levert gevaarlijke situaties op. Dan is het fijn te weten dat er een dienst is waarmee je met een druk op de knop zo bij een dokter terecht kunt.”
Magnus Nyhlen is de internationale keynotespreker tijdens de e-Health Convention van Skipr & Emerce op 15 november 2018 in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
Er zijn nog tickets verkrijgbaar
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond