-

GCOX wil groot worden met cryptomunten van beroemdheden

Money20/20 is het grootste financiële innovatie-event van Europa en de focus van dit event is voornamelijk op startups en ontwikkelingen binnen de FinTech. Tipje van de sluier? Blockchain is dit jaar goed vertegenwoordigd. En cryptomunten voor celebrities worden groot. 

De beurshallen staan vol met stands van bedrijven uit de financiële sector. Het is leuk om te zien dat er, in een poging om op te vallen, niet verlegen wordt omgegaan met termen uit de crypto- en blockchainwereld. Naast grote stands van gevestigde namen zoals ING, Mastercard, Visa en de Rabobank zien we minstens even grote booths staan van Ripple en Dash. Ook de lijst aan bedrijven die betalingsdiensten leveren was lang.

Op het podium stond Steve ‘The Woz’ Wozniak samen met Feedzai CEO Nuno Sabastião. De twee namen plaats op een bank en bespraken de huidige staat van technologie en hoe de toekomst er uit zou kunnen zien. Wozniak had vermakelijke anekdotes en antwoordde met een glimlach dat híj in het verleden geen foutjes heeft gemaakt toen hij werd gevraagd of hij dingen anders zou doen als Apple opnieuw opgericht werd. Verder sprak The Woz zijn hoop uit dat Bitcoin ooit de enige currency zal zijn in de wereld, maar gaf ook aan dat het louter hoop is en geen voorspelling. Wat technologische vooruitgang betreft ziet Wozniak heil in het platform van Ethereum.

Ook aanwezig: GCOX. Het bedrijf werkt aan een cryptocurrency exchange voor celebrity tokens. Het bedrijf heeft sterren zoals oud-voetbalinternational Michael Owen en bokskampioen Manny Pacquiao al weten te strikken.

GCOX ontwikkelt een platform waarop deze beroemdheden hun eigen token kunnen verhandelen. Fans kunnen deze tokens bijvoorbeeld inruilen voor exclusieve merchandise, meet & greets of event tickets. De exchange zal door zijn marktwerking tegelijk fungeren als een populariteits-index. Sir Dr Jeffrey Lin, CEO en oprichter van GCOX, vertelt meer over het project.

Hoe kwam GCOX tot stand en hoe werkt het?

“We zochten naar een vrij ongebruikelijke bedrijfssector die we naar de blockchain konden brengen; een bedrijfssector die niet zo zeer gelieerd is aan de fintech. We wierpen onze blik toen op de entertainmentindustrie. Deze industrie is jaar in jaar uit goed voor een miljardenmarkt en heeft, als je bijvoorbeeld kijkt naar Facebook en Youtube, een enorm grote afzetmarkt. De eerste vraag was: hoe slaan we hier munt uit? Als antwoord op deze vraag ontwierpen we vier kernprocessen: Celeb-Listing, Celeb-Connect, Celebreneur en Celeb-Charity. Binnen Celeb-Listing geven bekende personen hun eigen token uit, die ze zelf in beheer hebben. We ontwierpen vervolgens een platform dat dit kan faciliteren met een volwaardige ‘utility token’. Hiermee wordt bedoeld dat het publiek de token kan kopen voor een toekomstige dienst die bekende personen kunnen leveren. Denk hierbij aan exclusieve verkoopwaar, meet & greets, concerttickets en wedstrijdtickets.”

Waarom heeft GCOX gekozen voor een op blockchain gebaseerde fondsenverwerving?

“Ik kom zelf uit de financiële sector en run een bedrijf in vermogensbeheer. We beseften binnen het bedrijf dat er minder wordt geïnvesteerd binnen de traditionele VC markt. De blockchain startups hebben een sterkere fondsenverwerving dan de traditionele markt. Dit is de reden dat we ons verdiepten in de blockchain wereld. We kwamen er gauw achter dat blockchain hier is om te blijven door gedegen technologie, transparantie en een platform voor een breed scala aan toepassingen.”

Kun je iets vertellen over het team achter GCOX?

“GCOX focust met name op ondernemingsbestuur en het samenbrengen van het bedrijfsleven en blockchain. In ons team zit Steve Askew als uitvoerend voorzitter. Hij zit al 30 jaar in de entertainmentindustrie en was grondlegger van ‘Star TV’ en ‘Who wants to be a millionaire’. Voor onze financiële tak hebben we Lim How Teck. Hij is tevens de voorzitter van Heliconia Capital Management. Dan hebben we Sjeik Bin Zayed. Hij is ook één van de investeerders van GCOX. We hebben verder mensen van de Singapore Stock Exchange en adviseurs van de Singapore Bank.”

Hoe gaat de token-distributie via exchanges eruit zien?

“Voor onze eigen token, ‘Acclaim Token’ (ACM), zijn we in gesprek met verschillende bestaande exchanges. Echter zullen de celebrity tokens, die door beroemdheden in eigen beheer worden uitgegeven, hoogstwaarschijnlijk alleen op onze eigen exchange worden verhandeld. De reden is dat derde exchanges, ondanks vaak hoge liquiditeit, heel veel tokens listen. Dit strookt niet met de exclusiviteit die we, met betrekking tot de celebrity tokens, willen behouden. We hebben ook grote exchanges zoals Binance en Kraken onder de loep genomen. De grote getalen aan gebruikers maken deze exchanges zo groot. Wij hebben die gebruikers niet nodig aangezien de bekende personen die we aantrekken met een eigen fanbase komen. Als je kijkt naar Manny Pacquiao, die we al hebben aangetrokken, zijn er 100 miljoen Filipijnse inwoners. Als ook maar één procent van de bevolking naar ons platform komt, dan zijn dat al heel veel klanten. Bedenk je ook dat we het hier dan hebben over één enkele beroemdheid, laat staan als we tien beroemdheden aantrekken. De cryptocurrency investeerders zullen, naar verwachting, daarna gauw komen.”

Hoe worden beroemdheden aangemoedigd om zich bij GCOX aan te sluiten?

“De beroemdheden worden niet door GCOX betaald. De celebrity token is van hen en ook het grootste deel van de opbrengsten van deze tokens gaat naar hen. Derde partijen, en in deze zin specifieke zin de ‘middle man’, worden geëlimineerd door gebruik te maken van de blockchain. We voorzien dat, door het elimineren van derde partijen, tickets goedkoper kunnen worden en er tegelijkertijd meer wordt verdiend door de beroemdheden. Ook kunnen we als GCOX door de blockchain en het internet een groot bereik garanderen dat heel snel zal groeien. Zo brengen we beroemdheden en fans dichter bij elkaar.”

Als u uitzoomt en naar blockchain kijkt in het algemeen, ziet u dan een welkome innovatie?

“Als ik nu naar blockchain kijk, vanuit mijn eigen perspectief, dan zie ik nog een vrij gesloten community. Je bent als het ware pro-blockchain of ziet er geen heil in. Dit maakt dat de mate van conversie laag is. Daarom proberen we met dit project toegankelijk te zijn. Het is een simpel concept en je hebt als klant geen kennis nodig van blockchain. Op ons platform zullen diensten en producten worden verkocht zoals men dat gewend is. De technologie erachter is anders, maar daar kom je als klant niet mee in aanraking. Educatie is wat dat betreft belangrijk, voor een omarming van blockchain, maar dat kan wellicht later.”

De huidige cryptocurrency exchanges vergen wat basiskennis over blockchain en hoe transacties verlopen. Hoe zit dat bij GCOX?

“GCOX zal voornamelijk werken met apparaten met een Point-of-Sale (POS) systeem, dat zal worden geleverd door Pundi X; een internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met het toegankelijk maken van cryptocurrency en blockchain-technologie. In veel delen van Azië hebben mensen geen computer thuis. Platformen als Binance vergen klanten die aardig met een computer overweg kunnen. Wij willen ook Filipijnen kunnen helpen die geen computer tot hun beschikking hebben. Om dergelijke mensen de mogelijkheid te geven een beroemdheid als Manny Pacquiao te steunen (of verkoopwaar te kopen), hebben we POS systemen waarop mensen dit soort activiteiten kunnen verrichten. Daarnaast zullen we een exchange oprichten en die zal in het begin een heel simpel koop- en verkoopplatform zijn. Het moet meer een marktplaats zijn dan een professioneel handelsplatform.”

Zijn er nog meer beroemdheden die GCOX van plan is om aan te trekken?

“Hier kan ik helaas nog weinig over loslaten. We kijken wel naar de top-5 van bekendste Bollywood-acteurs, Hollywood-acteurs en een aantal enorm populaire Koreaanse K-popsterren. Ook zijn we, met name in Europa, aan het kijken naar bekende voetballers. We maken in principe geen onderscheid in sectoren. Of een bekend persoon nu uit de filmwereld of de sportwereld komt, dat maakt voor ons niet uit.”

Heeft GCOX momenteel een geografische focus?

“We gaan op de lange termijn voor wereldwijde adoptie, ook omdat de technologie zich ervoor leent. We zijn op het moment bezig met licenties voor zeven verschillende jurisdicties om daar zaken te kunnen doen; van Azië tot aan Europa. De Filipijnen en Dubai zullen tot de eerste landen behoren. Ondanks Amerika een grote afzetmarkt is willen we, door de onduidelijke regelgeving, ons daar nog niet wagen. Wat we wel kunnen doen in dat soort landen is samenwerken met een partner. Zo zouden we bijvoorbeeld kunnen samenwerken met Kraken die al een licentie heeft in Amerika. Op die manier kunnen we in ieder geval onze eigen ACM coin daar aan de man brengen. Wij kunnen Kraken een grote userbase bieden.”

Het GCOX project klinkt interessant, zeker omdat het blockchain-technologie samenbrengt met een lifestyle-sector. Ondanks dat eindgebruikers amper tot niet in aanraking zullen komen met de complexiteit van de blockchain-technologie zelf, is deze ontwikkeling een duw in de rug van ‘mass adoption’. 

Dit bericht is 4 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond