-

NAQ Cyber: ‘Je moet een verhalenverteller zijn om investeerders aan je te binden’

Cybersecurity start-up NAQ Cyber haalde recent pre-seedcapital op om in te zetten voor productontwikkeling en het aannemen van nieuwe medewerkers.  Volgens CEO Nadia Kadhim is fondsenwerving voor een belangrijk deel een verkoopverhaal: ‘Always be raising. Je moet je ervan bewust zijn dat je altijd jezelf, je team, je product en je moonshot-idee verkoopt.’ 

Gefeliciteerd met het verkrijgen van de financiering! Hoe voel je je?

“Opgewonden! En een beetje opgelucht. Zoals alle startende oprichters zullen weten, kan het proces soms traag zijn en kom je vaak gevaarlijk dicht bij een negatief banksaldo. Nu weten we dat we in staat zijn om ons product te blijven bouwen, ons team en ons bedrijf te laten groeien. Dat geeft heel veel energie.” 

Hoe zag het proces eruit vanaf het moment dat je besloot geld op te halen?

“We wisten dat we rond september vorig jaar zouden beginnen met het aantrekken van investeringen. Gelukkig hadden we ruim de tijd om op te starten. In de zomer van 2020 hebben we een cyberversnellingsprogramma doorlopen met het British National Cyber ​​Security Centre (NCSC). Daar hebben we veel geleerd over geld ophalen bij institutionele beleggers of VC’s. Dat past startups rond de seed- of Series A-fase goed, maar niet zozeer bij een pre-seed ronde. De consensus onder deze VC’s was dat hoewel we een interessant voorstel hadden, we te vroeg voor hen waren qua productontwikkeling en tractie. Dat is het moment waarop we begonnen te kijken naar informele investeerders.

We hadden hier en daar contact gezocht met een paar angel-investeerders, maar wisten niet echt of we in de goede richting zaten. We maakten ook een profiel op Fundsup aan om efficiëntere outreach te doen.” 

Wat is jullie strategie voor het ophalen van financiering?

“We hebben een nogal reactieve benadering gekozen, waardoor we efficiënt met onze tijd om konden gaan. Je hoort vaak van CEO’s dat fondsenwerving een fulltimebaan is. Hoewel fondsenwerving een belangrijk aspect van mijn werk is, heb ik ook andere dingen te doen om ervoor te zorgen dat ons bedrijf blijft draaien en groeien terwijl we fondsenwerven.

We hebben met tientallen investeerders gepraat en konden echt kiezen aan welke investeerders we wilden pitchen. In plaats van het volledige pre-seed bedrag in één keer op te halen, hanteren we een meer gefaseerde aanpak. Ik denk dat de uitspraak van de startup-CEO always be raising zeker op mij van toepassing is, maar dit zal nooit mijn enige taak zijn.”

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt?

“Fondsenwerving gaat over verkopen. Je moet je ervan bewust zijn dat je altijd jezelf, je team, je product en je moonshot-idee verkoopt. Je moet een verhalenverteller zijn en investeerders ervan overtuigen dat je waarden en ideeën niet alleen innovatief en creatief zijn, maar ook haalbaar. 

Fondsenwerving gaat daarentegen ook over verkocht worden. Je moet blij zijn met de persoon aan de andere kant van de tafel, ze moeten waarde toevoegen die verder gaat dan geld. Met deze mensen werk je een aantal jaren samen en het moet gewoon passen bij alle betrokken partijen. Stel daarom altijd vragen terug, vraag naar referenties en bewijs dat deze mensen je zullen helpen om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.” 

Wat is de grootste uitdaging?

“Voor mij, als vrouwelijke oprichter in de cybersecurity-ruimte, was het soms een uitdaging om met de juiste mensen in contact te komen en serieus genomen te worden. Het is niet ongebruikelijk dat er met me wordt gesproken alsof ik niet weet waar ik het over heb. De uitdaging is om dit om te zetten in brandstof om mezelf en Naq naar een groter en beter niveau te duwen met ons geweldige team van nieuwe investeerders.” 

Hoe zijn jullie van plan het geld te gebruiken?

“We hebben de eerste aanwinsten voor ons team aangenomen; een klantenservicemedewerker en marketingmanager. Daarnaast investeren we in de verbetering van onze website, verdere ontwikkeling van ons product en Google-advertenties. Onze belangrijkste focus ligt nu op bedrijfsontwikkeling; onze tractie vergroten en strategische partnerschappen aangaan met verzekeraars en banken om Naq Cyber ​​te helpen opschalen en het nummer één platform voor cyberbeveiliging en wettelijke naleving in Europa te worden.” 

Volg de ontwikkelingen van Nadia en haar team bij Naq op het platform van Fundsup.

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Greencovery voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Beeld: Fundsup. Nadia Kadhim staat rechts op de foto.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond