-

Parkos gaat voor werelddekking

De Groningse start-up Parkos is een marktplaats voor parkeren op luchthavens. Het doel: werelddekking. Met een team van 21 medewerkers (and counting) worden inmiddels acht landen bediend, vertelt medeoprichter Arne Bos.  

Hoe zijn jullie op het idee van Parkos gekomen?

“We zijn ooit begonnen als reisblog waarop we duizenden bezienswaardigheden beschreven, waar aanbieders bij adverteerden. Later breidden we uit met het boeken van vliegtickets en hotels. De prijzen daarvan werden steeds lager, wat opvallend genoeg niet gold voor de tarieven voor parkeren op luchthavens. Rond Schiphol werden in die tijd steeds meer alternatieve aanbieders actief, particulieren met een terrein waar auto’s geparkeerd konden worden, waarna de reiziger met een busje naar de luchthaven werd gebracht. Daar zaten goed en slechte aanbieders tussen. Er kwamen verhalen naar buiten op tv over auto’s waar mee werd gereden of schade hadden. Wij zagen kansen op deze markt.”

Welk probleem lost Parkos precies op?

“Enerzijds is parkeren op de luchthaven zelf vrij duur, anderzijds is het de vraag of alternatieve aanbieders betrouwbaar zijn. Wij geven in één overzicht weer welke parkeeraanbieders beschikbaarheid hebben voor je reisperiode en wat dat kost. De reiziger betaalt ter plekke contant, waarna wij een factuur sturen voor onze bemiddelingsfee. Of wij handelen de betaling online af en betalen de parkeeraanbieder het nettobedrag, dat kan ook.”

Hoe hebben jullie het concept vervolgens neergezet?

“We hebben aanbieders benaderd en bezocht om te zien of ze betrouwbaar waren. Vervolgens hebben we een simpele website gebouwd, waar reizigers een formulier op invulden en zo een parkeerplek boekten. Die reservering zetten wij vervolgens door naar de aanbieder. In de basis is het concept hetzelfde gebleven, alleen bieden we het nu niet alleen op Schiphol aan maar ook op Eindhoven, Rotterdam en nog zo’n zestig luchthavens in acht landen. Per jaar maken inmiddels honderdduizenden consumenten gebruik van ons platform om betrouwbare en betaalbare parkeerplekken te boeken.”

De verwerking van die boekingen gebeurt nu dus niet meer handmatig?

“Uiteraard hebben we alles volledig geautomatiseerd. We hebben vijf fulltime programmeurs in dienst en zijn op zoek naar meer mensen. Zij zorgen onder andere voor de koppelingen met de parkeerapplicatieleveranciers en onze eigen API. Een aantal parkeeraanbieders maakt namelijk gebruik van third party software en een aantal heeft de techniek zelf in huis en wordt met ons platform verbonden via de API.”

Je zei zelf al dat niet alle parkeeraanbieders even goed zijn. Hoe zorg je voor kwaliteit in het aanbod?

“In Nederland zijn we overal zelf geweest, van het totale aanbod is dat 80 tot 90 procent. Bovendien kunnen reizigers hun keuze baseren op tienduizenden recensies. Die monitoren we, zodat we er bovenop zitten als er wat gebeurt. Dan gaan we in gesprek met de aanbieder en desnoods stoppen we de samenwerking.”

Wat willen jullie bereiken met Parkos?

“Ons doel is wereldwijde dekking. We zijn begonnen met de grote Nederlandse en Europese luchthavens, want daar zit zowel volume als aanbod. In Nederland hebben we het afgelopen jaar bijvoorbeeld 80 procent meer omzet gerealiseerd, daar zit nog genoeg rek in de markt. We kijken naar de duurdere parkeerlanden met volume, ook buiten Europa. We zijn net gestart in Melbourne, Australië. Een collega is daar een maand geweest om parkeeraanbieders te benaderen en de eerste is nu live. We willen de komende tijd meer luchthavens in Australië aansluiten. Ook hebben we een salesmanager aangenomen voor de VS, waar we met de westkust starten. We zijn feitelijk een marktplaats, dus we moeten eerst aanbod creëren en vervolgens traffic genereren. Dat gaat het snelst met SEA-campagnes. Verder werken we samen met affiliates en reisbedrijven waardoor we steeds meer als een merk worden gezien door de consument.”

Hoe is Parkos gefinancierd?

“Volledig uit eigen zak. Het startkapitaal haalden we uit het reisblog dat we hadden. En we investeren elke euro die we verdienen weer in het bedrijf, omdat we willen groeien.”

Als je je strategie in één woord moet samenvatten, wat is dat dan?

“Focus – we willen één ding heel goed doen, namelijk parkeerplekken bij luchthavens aanbieden. Je zult ons niet zien uitbreiden met havens of steden. Wel zetten we voorzichtig onze eerste stappen op de zakelijke markt. We zijn in gesprek met een aantal grote bedrijven met veel zakenreizigers. Wat we merken is dat de consument voornamelijk prijsgedreven is, terwijl voor zakenreizigers het comfort het belangrijkst is. Daar moeten we onze propositie op aanpassen, maar dit staat nog in de kinderschoenen.”

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond