-

Pascal van Beek, UC Group: ‘Retourkosten zijn prima bij de consument neer te leggen’

De logistieke keten wordt een stapje complexer als e-commercepartijen willen verkopen via marketplaces. Een keten was vroeger redelijk rechttoe-rechtaan, nu verloopt die ingewikkelder, ziet Pascal van Beek van de UC Group.

Door de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce komen logistieke partijen steeds meer op de voorgrond te staan. Ze worden eigenlijk gedwongen meer marktgericht te denken, en dat zijn ze van oudsher niet gewend, constateert Van Beek.

Een keten was vroeger redelijk rechttoe-rechtaan, nu verloopt die ingewikkelder. Wat komt er kijken bij de complexiteit, ook als er verkocht wordt via marketplaces. De boodschap: hou de klant centraal, zodat je hem op ieder moment kunt vertellen hoe zijn voorraad ervoor staat. Door die transparantie ontstaat vertrouwen, en daardoor een langetermijnrelatie.

Consumenten vragen ook steeds meer snelheid, maar dat houdt een keer op, sneller kan simpelweg niet. “Snelheid betekent gelukkig niet per se dat de kwaliteit van de logistiek eronder lijdt, maar je kunt je wel afvragen of er wat aan verdiend wordt, of dat het alleen maar geld kost.”

Lopen online retailers bijvoorbeeld tegen de grens aan van het gratis accepteren van retouren? Van Beek: “Een deel van die kosten kun je bij de consument neerleggen, en die accepteert het ook.”

In deze podcast, opgenomen tijdens de Emerce Update over Marketplaces, gaat Pascal van Beek verder in op de rol van de logistiek binnen e-commerce en marketplaces.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond