-

‘Een personele verdrievoudiging betekent een volstrekt ander bedrijf’

In april 2010 zette Symen Jansma samen met zijn compagnon Dennis Klompalberts TravelBird op, dat in vier jaar uitgroeide tot een van de toonaangevendste vakantieaanbieders van Nederland. Continu zijn zo’n vijftienduizend vakantievierders op pad via TravelBird. Het bedrijf heeft vijfhonderd mensen in dienst. Naast de huidige zeventien landen, staan drieëntwintig landen op het punt om veroverd te worden. Toch zijn eenvoud en verrassing het fundament onder de organisatie.

Symen, hoe omschrijf je het concept van TravelBird in een tweet?

“Online reisplatform met dagelijks verrassende en bij je passende vakantiedeals. Inspirerend. Eenvoudig. Persoonlijk.”

Wat maakt TravelBird zo uniek?

“De eenvoud. Wij overladen klanten niet met opties, we hebben slechts een paar aanbiedingen. Het voorkomt de keuzestress die zo kenmerkend is voor andere reisaanbieders. TravelBird is streng in de selectie, we nemen alleen aanbiedingen op die optimale waarde toevoegen. Zo kijken we bijvoorbeeld naar hygiëne en gastvrijheid en we blijven dit meten. Ons aanbod is klein, maar altijd goed.”

Hoe schaalbaar is TravelBird?

“TravelBird wordt nu al in zeventien landen gebruikt, van Hongarije tot Portugal en van Noorwegen tot Italië. Elk willekeurig moment zijn gemiddeld zo’n vijftienduizend mensen met vakantie via TravelBird. De ambitie is het aantal TravelBird-gebruikers internationaal verder uit te breiden – we hebben veertig te veroveren landen op het oog.”

 Wie zijn die Birdies waarop je je richt?

“Wist je dat ongeveer 49 procent van de mensen nog niet weet waar ze naartoe willen voordat ze een vakantie gaan zoeken? Mooie online-aanbiedingen bepalen heel vaak het reisdoel. Wij bieden verrassende bestemmingen voor aantrekkelijke prijzen. Je zou verwachten dat het overwegend jonge mensen zijn die dat aandurven, maar de TravelBird-doelgroep varieert opvallend veel in leeftijd. Iets om rekening mee te houden in onze marketingcommunicatie. We bieden een gevarieerd aanbod waardoor we meerdere doelgroepen aanspreken. Zo varieert het dagelijks aanbod bijvoorbeeld van een familievakantie op Ameland tot een hip hotel in Berlijn.

Hoe ziet je team eruit? En welke toekomstplannen heb je?

“In 2014 zijn we gegroeid van ongeveer 160 naar ongeveer 500 werknemers. Daar had ik in 2010 nooit van durven dromen. En we hebben nu nog zo’n honderddertig vacatures. Ik vind het ontzettend gaaf om te zien dat het bedrijf behalve bij klanten zo goed aanslaat bij medewerkers. De bedrijfscultuur is gericht op vrijheid en vertrouwen. Birdies krijgen een takenpakket en vullen dat naar eigen inzicht in. Je ziet dat de generatie van tegenwoordig dat erg op prijs stelt. We willen dat mensen voldoening uit hun werk halen.”

Wat is de grootste uitdaging die je bent tegen gekomen met TravelBird?

“De groei. Een personele verdrievoudiging betekent een volstrekt ander bedrijf. Zaken die voorheen informeel geregeld werden, moeten we nu formeel afhandelen. Tegelijkertijd willen we de ondernemende cultuur behouden. Bij klanten is de grootste uitdaging de ‘klein maar altijd goed-balans’ te behouden. We willen het liefst zo veel mogelijk gave aanbiedingen blijven doen, maar ook overzichtelijk blijven om keuzestress te voorkomen. Die gulden middenweg vinden blijkt af en toe een uitdaging.”

Wat zijn de drie eigenschappen voor succesvol ondernemerschap volgens jou?

“Met stip op nummer een: wees bezeten van klanttevredenheid. Je moet je elke dag blijven afvragen hoe je het nóg beter kunt doen voor de klant. De tweede eigenschap: breng je passie voor het bedrijf over op je medewerkers en klanten. Zij moeten het voelen en overnemen. De derde is dat je vooruit moet blijven kijken. Wat vandaag interessant is, hoeft dat morgen niet meer te zijn. Blijf continu nadenken over waar je heen gaat – niet alleen morgen maar ook volgend jaar.”

Heb je nog een tip voor ondernemers in de dop?

“Ontwikkel de drie eigenschappen en het komt helemaal goed.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond