-

Podcast ‘Shaping the future’: Marieke Peeters (Hogeschool Utrecht) over transparantie in AI

In de 'Shaping the future'-podcast van branchevereniging DDMA iedere week een gesprek met een expert uit de digitale marketing. Deze keer met Marieke Peeters, senior onderzoeker applied responsible AI bij Hogeschool Utrecht en eigenaar van Mooncake AI, waarmee ze bedrijven helpt met het verantwoord inzettend van AI.

Steek transparantie in op het juiste niveau

Men roept wel eens: transparantie daar hebben we niets aan, omdat we algoritmes toch niet kunnen begrijpen. Niets is minder waar, claimt Peeters. "Om goede keuzes te kunnen maken, moet je weten waar je uit kunt kiezen. Om consumenten die keuze te kunnen laten maken moet je rekening houden met het niveau waarop je transparantie insteekt. Neem bijvoorbeeld het kopen van een auto. Een verkoper laat jou als consument alleen een blik werpen onder de motorkap. Daar kunnen de meeste consumenten doorgaans geen chocola van maken. Als eindgebruiker wil je een brochure om de features van de auto door te nemen en op basis daarvan een keuze te maken. Dit werkt hetzelfde met AI. Je hoeft niet per se te laten zien hoe je model technisch in elkaar steekt. Je kunt ook aangeven wat de kenmerken zijn, hoe is het tot stand gekomen, wat de foutmarges zijn en waar het goed voor werkt. Voor een leek is dat een goed niveau van transparantie."

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!