-

Roos geeft grip op abonnementen en contracten

Michiel Alkemade is oprichter van Roos, de slimme assistent die helpt om het overzicht te houden op de vaste lasten van energie, mobiel, internet/tv/bellen, verzekeringen en meer. Roos vertelt je wat de beste keuze is uit het overweldigende aanbod en wanneer het tijd is om over te stappen. Dat kan structurele besparingen opleveren, bespaart je tijd en geeft je zekerheid dat je goed zit.

Wat is Roos?

Roos is een financieel assistent die je helpt je financiën inzichtelijk te maken. Wij richten ons op de uitgaven. Denk aan energie, telecom, verzekeringen maar ook abonnementen op kranten, tijdschriften of je sportclub. Roos geeft je grip op wat je spendeert zodat je kunt gaan besparen op je vaste lasten. Naast de functie van contractwekker geeft Roos tips om te besparen en je financieel slimmer te maken.”

Waarom ben je ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?

“Om mensen te ontzorgen. Voor velen is de financiële administratie een worsteling. Roos helpt je je eigen financiën te begrijpen door je in- en overzicht te bieden, en door een seintje te geven als het beter kan. Bijvoorbeeld dat het nú een goed moment is om over te stappen op een andere energieleverancier omdat je daarmee vierhonderd euro kunt besparen.”

Wat is je persoonlijke drijfveer?

“Ik wil Nederland financieel slimmer en fitter maken. Consumenten hebben geen zin om steeds te kijken of ze nog wel goed zitten, maar het knaagt wel in hun gedachten dat ze kunnen besparen. In het verleden heb ik een top 4-vergelijkingsite opgezet. Wat ik toen ervoer was ‘we helpen consumenten met een betere deal, maar hebben geen relatie met hen en loyaliteit is al helemaal beperkt’. Wij doen het goed als gebruikers ons vertrouwen en steeds bij ons terugkomen om hun financiën op orde te houden met ons.”

Wanneer wist je dat Roos levensvatbaar was?

“Toen we merkten dat we organisch groeiden, dat er een vaste stroom van contracten op gang kwam die mensen bij ons invoeren. Dat ging niet vanzelf: we hebben actief met klanten contact opgenomen om te vragen wat ze van ons vinden en verwachten. Inmiddels kun je Roos ook via Facebook Messenger benaderen als chatbot en snel checken of je nog wel goed zit voor energie en SIM-only abonnementen. Je kunt direct je keuze maken en overstappen.”

Bied je ook B2B-diensten aan?

“Ja, bijvoorbeeld data-API’s en vergelijkmodules waarmee bedrijven als partner van Roos snel hun diensten uit kunnen breiden voor hun klanten. Er zijn ook mogelijkheden om onze diensten te integreren.”

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18?

“Uit onze deelname in 2016 leerden we dat de AIA veel sympathie opleveren. Het vergrootte onze zichtbaarheid. Je wordt snel herkend in de markt, en dat is te danken aan het grote netwerk van de AIA. Hun aankondigingen op LinkedIn leverden ons veel interessante reacties op. We hebben ook actief gebruikgemaakt van de mogelijkheid om zoveel mogelijk mensen op ons te laten stemmen voor een plek op het podium.”

Waarom besloot je je dit jaar weer in te schrijven?

“We zijn enthousiast over de positieve promotie waarmee de AIA ons in de spotlight zetten. Nu we gegroeid zijn, biedt dat allicht nieuwe kansen in ons gebruikers- en partnernetwerk. Inmiddels hebben we een vaste groep van een paar duizend gebruikers die ons met vertrouwen inzetten en dat willen we graag vergroten.”

Wat voor trends zie je in de markt van Roos de komende jaren?

“Onderzoek toont aan dat 46 procent van de Nederlanders betaalt voor abonnementen waarvan ze niet meer weten dat ze lopen, dat kost geld. En 77 procent bewaart facturen op verschillende plekken, als pdf of e-mail op mobiel, pc of tablet of op het bekende stapeltje nog af te handelen post. En dan is er nog het groeiende aantal ‘mijn’- omgevingen. Het wakkert de trend aan dat we collectief steeds verder het overzicht kwijtraken in onze financiële administratie. Iets wat het Nibud onlangs weer eens bevestigde.”

Wat zijn nu uitdagingen?

“Opschalen is interessant. We willen samen met partners groeien. Roos is voor verzekeraars, energie- en telecombedrijven interessant om hun producten onder de aandacht te brengen. Daarnaast onderzoeken we mogelijkheden om in te spelen op de nieuwe betaalrichtlijn PSD2. Dat geeft zicht op nieuwe diensten die kunnen ontstaan op banktransacties.”

Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?

“Tijd kost geld en komt niet meer terug. Stel dus prioriteiten. Tot slot een bonustip: leer door continu in gesprek te blijven met je gebruikers en potentiële gebruikers. Hoe kijken ze tegen je product aan,  wat zou je beter kunnen doen, waar hebben ze behoefte aan en hoe kun je het nog makkelijker maken?”.

Roos neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Finance.

2 Reacties

Leon Gerrits

Leuk, maar absoluut niet nieuw. De app Bobby doet dit al jaren erg goed. https://www.iculture.nl/apps/review-billy-lidmaatschappen-uitgaven/

Michiel van Roos - Roos, de slimme contract asssistent

Beste Leon,

Bedankt voor je opmerking. Gericht op consumenten zijn er een aantal oplossingen in de markt. Overzicht is, ook volgens het Nibud, al een belangrijke behoefte voor consumenten. Wij gaan nog een stapje verder en zorgen ook dat je ‘zeker weet dat je goed zit’. Wij checken ook je contract, geven een optie om te verlengen bij je huidige aanbieder of misschien een betere aanbieder en zorgen daarnaast ook voor een vlekkeloze overstap.

Mocht je meer willen weten, altijd bereid om het verder toe te lichten en als we iets voor je kunnen betekenen voor een beter contract doen we dat graag.

Groeten,

Michiel
michiel [ ] halloroos.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond