-

Shake-on: handig persoonlijke informatie uitwisselen op evenementen

Een handdruk en een visitekaartje uitwisselen: het is de basis van netwerken. Shake-on koppelt digitale informatieoverdracht aan deze basale handeling. “De overvloed aan papieren visitekaartjes op netwerkevenementen, en bedenken wie wie ook weer was, is nu echt iets van vroeger”, zegt Babak Heydari, oprichter van Shake-on.

Hoe zou je Shake-on in één tweet omschrijven?

“Shake-on stimuleert interactie en netwerken tijdens én na een evenement. Door elkaar de hand te schudden wordt informatie uitgewisseld.”

Wat is Shake-on precies?

“Shake-on maakt het voor bezoekers makkelijker om met elkaar in contact te komen en relaties te onderhouden. We hebben een armband ontwikkeld die werkt met near field communication. Als bezoekers van het evenement elkaar een hand geven, dan communiceren de armbanden direct door middel van Bluetooth: de ‘visitekaartjes’ worden uitgewisseld.”

Hoe maak je gebruik van Shake-on?

“Bij aanmelding voor het evenement vul je je gegevens in en bepaal je welke informatie je beschikbaar wilt stellen aan mensen die je ontmoet. De meeste gebruikers kiezen voor een profiel met naam, foto, bedrijf, functie en e-mailadres. Eenmaal op het evenement krijg je het armbandje dat gelinkt is aan jouw profiel. Na afloop ontvang je een e-mail met de contactgegevens van de mensen die je hebt ontmoet, of je downloadt simpelweg onze app om deze data op te halen.”

Is de armband alleen interessant voor bezoekers van zakelijke evenementen?

“Nee, Shake-on komt ook andere partijen van pas, zoals standhouders en organisatoren. Als standhouder kun je bijvoorbeeld een touchpoint plaatsen. Bezoekers die hun armband langs het apparaatje halen, geven je inzicht in het bereik van je doelgroep. Bij mijn weten ontbrak tot nu toe een instrument om fysieke traffic te kunnen meten en duiden.”

En voor organisatoren?

“Voor organisatoren fungeert Shake-on als crowdmanagementsysteem. Je kunt zien waar de drukke plekken zijn, welke stands het goed doen en welke thema’s populair zijn. Hiermee krijg je inzicht in de kwaliteit en populariteit van het evenement. Voor nieuwe evenementen kan het gelijk een pilottest zijn: moet je het evenement volgend jaar weer organiseren? En waar moet dan de focus op liggen? Daarnaast leidt het gebruikersgemak tot klanttevredenheid, een van de belangrijkste pijlers voor langdurige relaties.”

Hoe ontvangen gebruikers van Shake-on de informatie?

“Standhouders zien het meteen als bezoekers langs een touchpoint zijn gegaan. Organisatoren kunnen de data achteraf analyseren met de webtool. Bezoekers kunnen zowel realtime als achteraf inzien wie ze hebben ontmoet. Voor de realtimefunctie hebben we een app, waarin bezoekers ook notities kunnen toevoegen, zoals ‘deze persoon heeft interesse in een samenwerking’. Zo breng je tijdens het evenement al je contacten in kaart.”

Welk probleem lost Shake-on op voor een bezoeker?

“De berg visitekaartjes die je verzamelt en uitgeeft op een evenement. Op een driedaags evenement sprokkel je er al snel zo’n honderdvijftig bij elkaar. Maar wie is wie ook al weer? Als het je al lukt alle kaartjes bij je te houden, dan moet je alle contactgegevens invoeren in je laptop, waarbij je dan ook nog even op LinkedIn zoekt om te checken of die foto klopt bij de persoon die je in je hoofd had. Daarnaast deel je zelf ook tig kaartjes uit, wat én veel geld kost én niet heel vriendelijk is voor de bomen.”

Wat is de gedachte achter de naam Shake-on?

“Handen schudden is een basale, bewuste en heel natuurlijke actie om iemand te leren kennen. Een hand schudden komt wel van beide kanten. Hierdoor heb je wel de controle over met wie je gegevens uitwisselt, maar vermijd je het ongemakkelijke moment van vragen naar een visitekaartje. De toevoeging ‘on’ dient als stimulans om zoveel mogelijk handen te schudden: ‘get it on’!”

Voor welk soort evenementen is Shake-on geschikt?

“Congressen, netwerkevenementen en beurzen gebruiken onze dienst nu voornamelijk, maar in principe zou je Shake-on voor elk evenement kunnen gebruiken. Voorop bij Shake-on staat dat onze dienst evenementen nog relevanter en bezoekersvriendelijker maakt. Elke organisator wil dat een bezoeker tevreden naar huis gaat.”

En voor kleine netwerkevenementen?

“Het is een tool die heel toepasbaar is ook voor de kleine evenementen, wat min of meer 70 procent van de hele markt is. De armband is makkelijk in gebruik en organisatoren betalen per stuk. Heb je twintig bezoekers, dan betaal je voor twintig armbanden.”

Welke evenementen maakten al gebruik van Shake-on?

“Tot nu toe hebben we al aardig wat evenementen gedaan, zoals een corporate en netwerk evenement voor Randstad, een bedrijfsevenement voor Tata Steel en vorige week nog schudden de bezoekers elkaar de hand met ons op de Week van de Ondernemer.” 

Wegen de baten op tegen de kosten?

“Behalve waarde creëren, kunnen organisatoren ook geld besparen op bijvoorbeeld registratie en toegangsbewijzen. Shake-on biedt een all-inpakket, dat reikt van de onlinebezoekersregistratie bij kaartverkoop tot analyse van het evenement. Het kan zelfs nieuwe inkomstenstromen creëren doordat contactloos betalen binnenkort een mogelijkheid is. Wij zijn ‘as we speak’ bezig met de implementatie van de technologie in onze tool en vanaf eind dit jaar is het contactloos betalen mogelijk.” 

Hoe is Shake-on ontstaan?

“Ik was nog student aan de Erasmus Universiteit toen ik op een festival was waar Budweiser als promotie bierpullen met een NFC-chip had. Zodra je proostte, werd je automatisch vrienden op Facebook. Dit idee vond ik heel tof, maar ik bedacht dat het beter kon. Proosten gaat heel makkelijk, waardoor je ook ongewilde contacten krijgt. Handen schudden is een bewustere actie, een eerste contact dat van beide kanten moet komen.”

Had de evenementensector gelijk je interesse?

“Nee, ik ben er gaandeweg ingerold. In eerste instantie sprak de techniek mij vooral aan, daarna kwam de zakelijke kant ervan. Op evenementen vergat ik zelf vaak een visitekaartje te vragen als ik een gesprek had gevoerd met iemand. Als ik dan er toch aan dacht, dan was het soms lastig om het juiste moment te vinden om het te vragen. Het voelt als een onnatuurlijke actie.”

Heb jij een technische achtergrond?

“Nee, totaal niet. Ik heb Business Economics gestudeerd. Voor de ontwikkeling van mijn concept ben ik op zoek gegaan naar een engineer. Met hulp van YES!Delft heb ik Anton de Bode ontmoet. Bij een pitch van mijn idee was hij direct enthousiast. Wel vaker organiseert YES!Delft avonden waar creatievelingen en techneuten samen worden gebracht, om ‘hypothetische innovaties’ te realiseren. Shake-on draait sinds maart 2015 als bv. De armband bestaat sinds april 2016.”

 Ik kan mij voorstellen dat bezoekers gesteld zijn op hun privacy, hoe zit dat bij Shake-on?

“De gebruiker is volledig geïnformeerd over wat er wordt gedaan met de gegevens. Je kunt van tevoren zelf bepalen welke gegevens je wilt delen, maar je kunt delen ook geheel uitzetten of bepaalde informatie afschermen. Wij verkopen gegevens ook niet door voor marketingdoeleinden, het is echt voor de bezoeker zelf. De bezoekersgegevens staan gecodeerd in de cloud.”

Hoe werkt dit precies?

“Op de armband staan unieke codes, elke code is gekoppeld aan een stukje informatie in de cloud. Wanneer je iemands hand schudt, wordt de code naar de cloud gestuurd en de cloud stuurt de informatie vervolgens door naar het account. Organisatoren kunnen dus ook niet zien welke persoon zich waar bevindt, dit zou privacyschending zijn. Je kunt je armband tussendoor ook uitzetten, zodat je gegevens niet meer gedeeld worden. Alleen langslopen is niet genoeg, de bewegingssensor in de armband geeft pas een seintje om informatie uit te wisselen als hij een natuurlijke handdruk waarneemt. Dat is een van de grootste verschillen met de promotieactie van Budweiser.”

Is er concurrentie?

“Het Amerikaanse Loopd biedt ongeveer hetzelfde aan. Je hangt een apparaatje om je nek en wanneer je gegevens uit wil wisselen druk je tegelijkertijd op de knop. Deze handeling is wel wat onnatuurlijk, wat weerstand kan oproepen. Bij ons is het uitgangspunt om gebruikers niet voor de technologie te laten werken, maar de technologie voor hen.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Het bandje bestaat uit twee delen: de technologische inhoud en de armband. Die is te personaliseren voor elk evenement. Wij bieden verschillende technologische opties, waardoor bandjes te huren zijn vanaf vijf euro per stuk. Op dit moment verhuren we nog alleen, maar we zijn al druk bezig om de bandjes verkoopgeschikt te maken.”

Wat brengt de toekomst?

“Naast bandjes verkopen, willen we graag met wederverkopers gaan werken. Juist voor kleinere evenementen is dit handig, omdat die vaker voorkomen en dus frequenter bandjes nodig hebben. Verder willen we ons in de toekomst, naast de zakelijke evenementen, ook richten op andere markten zoals festivals, hotels, cruises en ziekenhuizen. We blijven ons voorlopig wel richten op de zakelijke markt, waar nog veel winst te behalen is.”

Heb je internationale ambities? Waar droom je van?

“Jazeker, we zijn al bezig om naar Duitsland te gaan. Mijn ultieme droom is om Shake-on op CES te brengen, de grootste technologiebeurs in Las Vegas. De evenementen die ik in Nederland nog het allerliefst zou doen zijn de Huishoudbeurs en de AutoRAI. We zijn op dit moment de capaciteit aan het vergroten, zodat we klaarstaan als de Huishoudbeurs een aanvraag voor Shake-on indient.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Sanne van den Berg. Schrijf je nu in voor de Innovation Awards 2017.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond