-

Hoe je stapsgewijs de conversie kunt verhogen

‘Hoe maak je van een bezoeker een koper’? Dat is de vraag die Jurjen Jongejan beantwoordt met zijn boek ‘Meer omzet met je webshop’. “Volgens een stappenplan breng je in kaart waar de conversieknelpunten zitten, waar de mensen afhaken op je site en vervolgens ga je met AB-testen je site verbeteren.”

“De eerste stap is het meten van je KPI’s, door Google Analytics goed in te richten. Daarmee ga je rapporteren, zoals hoeveel mensen vallen er uit in je bestelproces, hoeveel artikelen plaatsen ze in je winkelmandje”, vertelt Jongejan. “Vervolgens ga je analyseren waar er drempels zitten in je webshop. Waar vallen er mensen uit, en waar zitten er verschillen in de segmenten. Vallen ingelogde bezoekers vaker uit dan niet ingelogde bezoekers? of terugkerende bezoekers of nieuwe bezoekers? Converteren bezoekers die een zoekmachine gebruiken veel beter dan niet zoekers?”

“In stap drie ga je analyseren wat er op je site gebeurt. Waar haken er mensen af, wat zijn de uitstappagina’s. En vooral ook: waarom verlaten mensen je bestelproces? Daarvoor bestaan handige tools zoals Usabilla om het gebruikersgedrag te analyseren. En in stap vier ga je vervolgens de hypotheses die je hebt geformuleerd, AB-testen”, legt Jongejan uit. “Het meest belangrijke is goed meten. Hoe zit je funnel in elkaar? Bij veel retailers is dat nog niet goed ingesteld.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond