-

Start-up COTIT: ‘De modewereld kan innovatiever en duurzamer’

Met software, marktplaatsen en NFC productie-informatie wil COTIT de mode-industrie een duurzame zwieper geven. Nieuwe investeerders zijn welkom, maar alleen als ze die passie delen. 

De plannen van Anthony Syams, CEO van COTIT zijn ambitieus: de modewereld moet duurzamer en innovatiever. Dat klinkt ambitieus maar tot nu toe slaagde COTIT er jaar op jaar in om de omzet te verdubbelen, zelfs in tijden van corona.

Wat doet COTIT precies? 

“Met COTIT bouwen we een bedrijf dat de mode-industrie zal veranderen. Op dit moment helpen we bedrijven met hun kledingproductie door een A tot Z oplossing aan te bieden waarbij we de verantwoordelijkheid nemen vanaf de conceptfase tot aan de distributie van producten. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren verschillende nuttige webapplicaties gebouwd die de modemarkt op verschillende niveaus moeten helpen.”  

Waar zie je de belangrijkste toepassing?

“In deze fase van ons bedrijf richten we ons op het implementeren van online oplossingen. Deze oplossingen zijn gebaseerd op uitdagingen die we in de markt hebben gevonden tijdens onze eigen werkervaring. Het zijn zeer praktische oplossingen die in de meeste gevallen al bestaan, maar vaak zijn gebouwd vanuit het perspectief van een ontwikkelaar in plaats vanuit het perspectief van de uiteindelijke gebruiker. Deze toepassingen zijn:

  • Online Marktplaats Platform dat specifieke gebieden bestrijkt zoals Gerecyclede Mode, Mode Start-Ups, Mode Merken en meer.
  • Business Operation Software System dat elementen bevat zoals CRM, ERP, Project management, Finance en meer. Het gaat om een alles-in-één toepassing binnen de industrie.
  • NFC Productie-Informatie die merken in staat stelt transparanter te worden over de productie en de consument te voorzien van gedetailleerde informatie over de producten die zij kopen. Andere mogelijkheden in deze oplossing zijn bijvoorbeeld reclame.”
Wat is de impact van jullie bedrijf?

“Wij hebben een visie en voelen een urgentie om de industrie te helpen duurzamer en innovatiever te worden door het inzetten van technologie, het creëren van slimmere processen en het ontwikkelen van efficiëntere systemen. Daarnaast beschikken we over een enorm dosis creativiteit dat we willen delen en tot uiting willen brengen door duurzame merken te creëren. Mensen en bedrijven om ons heen lijken geïnspireerd en gemotiveerd te raken door onze missie. Ik zeg weleens met een knipoog dat ik denk dat we gewoon het coolste bedrijf ter wereld zijn en wie wil er nu niet met de cool guys omgaan?!  We geven die positieve vibe en hebben een geweldige cultuur die we blijven opbouwen.”  

Waar staan jullie op dit moment?

“We zijn nu vier jaar in business en werken momenteel met 13 geweldige mensen. Op dit moment verdubbelen we onze omzet jaar na jaar. Zelfs in tijden van de pandemie hebben we in 2020 bijna 100% groei gerealiseerd. Op dit moment overtreffen we de omzet van 2020 in Q1 van 2021. Dus ja, we staan sterk. We groeien nog lang niet zoals ik graag zou willen zien, maar ik denk dat we precies groeien zoals we zouden moeten, gezien de ultieme doel.” 

Wanneer gaat COTIT de markt op? 

“We zijn al op de markt, maar sinds begin 2021 hebben we al stappen gezet om internationaal te gaan en we bereiden ons voor om dit jaar onze online oplossingen te lanceren.”  

Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?

“We hebben nog nooit met investeerders gewerkt en ons bedrijf is door ons vanaf nul opgebouwd. We staan open om in contact te komen met gelijkgestemden die zich willen aansluiten bij onze missie om de mode-industrie te veranderen, en die het grotere plaatje begrijpen van wat we doen.”  

Wat zou de ideale match zijn voor COTIT?

“Het klinkt misschien een beetje overmoedig, maar we voelen ons comfortabel over onze huidige en toekomstige financiering. We zijn ons ervan bewust dat een externe investering ons zou kunnen helpen om de business te versnellen en daarom staan we open om investeerders te ontmoeten die onze passie delen. Een investeerder die alleen aan zijn eigen portemonnee denkt, kan bij ons ver uit de buurt blijven. Wij willen alleen samenwerken met mensen die het welzijn van anderen en de omgeving om ons heen willen verbeteren.” 

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over COTIT voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond