-

Start-up: Grow-ID helpt bedrijven uitdagingen terug te brengen naar een project

Grow-ID is een SaaS-platform dat projectmatige oplossingen voor bedrijfsuitdagingen biedt. Het wil bedrijven helpen complexe problemen niet (alleen) als personeelsprobleem te zien. Na een eerste versie en bestaande klanten zoekt Grow-ID nu een investering om te groeien en zich verder te ontwikkelen.

Jens Visser is zes jaar geleden gestart als ondernemer. Eerst als freelancer, daarna zette hij projecten op met masterstudenten via zijn Young Professional-bureau. De inzichten die hij daar heeft opgedaan hebben geleid tot de bouw van Grow-ID, een SaaS-platform om projecten te managen waar externe dienstverleners zich bij kunnen aansluiten. We praten met hem over het bedrijf, de toekomst en de financiering waar ze naar op zoek zijn.

Hoe omschrijf je wat Grow-ID precies doet?

“We helpen bedrijven complexe uitdagingen terug te brengen naar een project. We leren ze om te draaien in hun denken van ‘Wie heb ik nodig?’ naar ‘Wat heb ik nodig?’. Wat moet er daadwerkelijk gebeuren? ‘Wie’ is heel belangrijk, maar niet voordat de ‘wat’ duidelijk is. Door de inhoud van de uitdagingen heel duidelijk te krijgen leveren projecten ook de gewenste resultaten. Er zijn veel mogelijkheden en talent buiten een organisatie te vinden om problemen te helpen oplossen en het budget is er vaak ook, maar bedrijven denken dat projecten aanvliegen met externen ook een langdurig proces is, veel voorbereiding kost en niet transparant is. Wij willen dat proces van a to z faciliteren, bijvoorbeeld sociale media opzetten voor een bedrijf of het HR-proces. We zijn gefocust op onze faciliterende rol door technologie te leveren die dat heel makkelijk maakt.”

Is er bij bedrijven interesse in die aanpak? En wat is de huidige stand van zaken bij jullie zelf?

“We zijn begin 2021 gestart. We zien dat steeds meer bedrijven onze oplossing gebruiken voor personeelstekorten door te kijken naar alternatieve mogelijkheden. Dat ze een vacature omvormen tot project en kijken wie ze daarbij kan helpen. Daar bouwen wij een platform voor. De eerste versie staat live en we hebben mooie klanten als de Van Mossel Groep, een aantal grote noordelijke bedrijven en het Máxima Medisch centrum.”

Naar wat voor soort externe financiering zijn jullie nu op zoek? Wat zijn de volgende stappen?

“We zijn op zoek naar € 300.000 in drie tranches. De eerste stap is een MVP voor bestaande klanten. De tweede stap is een hernieuwde versie bouwen op basis van feedback met GDPR compliance en andere legal zaken en database verrijking. En tenslotte een go-to-market-campagne, het verder uitrollen van een partnernetwerk en een landelijke nieuwe gebruikers laten aansluiten.”

Welk type investeerder past daar wat jou betreft bij?

“We zoeken strategische investeerders zoals angels met kennis en een netwerk. We zijn een sector-agnostisch bedrijf, dus sectorervaring maakt niet uit. Als iedere investeerder vijf klanten meebrengt verdient een investering zich al terug.”

Nog een geografische voorkeur dan misschien?

“We zijn gestart in Groningen, dus ons netwerk in het noorden is vrij goed. Investeerders in de Randstad en het zuiden van het land hebben dus de voorkeur. Dat kan ook een early stage-VC zijn of familiefondsen. Met dit soort partijen zijn we nu al in gesprek. Dit kan ook zijn voor een eventuele vervolgronde.”

Wat is nog meer belangrijk voor jullie?

“Een grote pre is als er echt een klik is en we energie krijgen van de samenwerking. We zijn een redelijk conservatieve markt aan het vernieuwen. We werken graag samen met mensen die snappen dat er innovaties moeten gebeuren in traditionele markten. Open-minded zijn is van groot belang.”

Waar zie je Grow-ID over vijf jaar?

“Dan hebben we een mooi team om ons heen, met mensen die dagelijks voor ons werken, maar ook een community met partners waar kennis gedeeld wordt. Grow-ID is dan een volledig geautomatiseerd platform dat volledig zelfstandig gebruikt kan worden maar waarbij extra expertise kan worden ingevlogen waar nodig. Er zal een gezonde balans zijn tussen persoonlijke touch en schaal. Landelijk werken we dan met mooie klanten en hebben we  in verschillende regio’s partijen aan boord om verder op voort te borduren. Dat kan dan de basis vormen voor een internationale expansie. We zien nu al interesse uit de het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en zelfs de Verenigde Staen, maar eerst de focus op nationale ontwikkeling daar moeten we echt tijd voor nemen.”

Hoe zou je ‘succes’ voor jullie aanpak omschrijven?

“Succes is als we bedrijven bewust kunnen maken dat uitdagingen in een organisatie aangaan ook anders ingevuld kan worden dan alleen door het aannemen van personeel. Er wordt steeds meer op projectbasis gewerkt. Dat maakt bedrijven ook steeds dynamischer. Mensen blijven minder lang, functies kunnen een jaar later minder relevant zijn. We zeggen niet: ‘Neem geen mensen aan.’, maar wel: ‘Wij kunnen een goede partner zijn bij het managen van een alternatieve invulling’.”

Als investeerder geïnteresseerd in Grow-ID? Je vindt meer informatie op Fundsup.

Over de auteur: Arjen Strijker is oprichter van Fundsup.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond