-

Start-up inPhocal heeft de halfgeleiderindustrie in het vizier

inPhocal schaaft druk aan de ontwikkeling van een radicaal nieuwe print-technologie. De eerste markt waar deze start-up zich op richt is de food-industrie, maar het grote doel is de halfgeleiderindustrie. 

De laatste resultaten uit de laboratorium-fase van inPhocal kwamen binnen in januari. Nu is het jonge bedrijf vooral bezig met de marktoriëntatie en octrooiering. CFO Kathy Vredeveldt over de techniek en de ambities van inPhocal:

Wat is het verhaal achter inPhocal?

“Het inPhocal team maakt deel uit van HighTechXL – een venture builder community die zich richt op high-tech uitvindingen in samenwerking met bekende onderzoeksinstituten zoals ESA, CERN, en TNO.  Met een delegatie brachten we in 2019 een bezoek aan CERN, met als doel om verschillende technologieën in het HighTechXL programma te brengen. Om niet alle geheimen prijs te geven, bedekten ze een van de uitvindingen met een wc-rol koker. Juist deze technologie gaf de inspiratie tot flinke vernieuwingen op het gebied van lasertechnologie en de aanzet om deze te implementeren in nieuwe gebieden.” 

Wat doet inPhocal precies? 

“Wij leveren onuitwisbare geprinte afdrukken, momenteel gericht op houdsbaarheiddata, en batch codes. We doen dit met ons eerste product. Een markeerprinter die geen inkt gebruikt, sneller is dan de huidige markeermachines en in staat is om op oneffen oppervlakken te printen zonder kwaliteitsverlies.” 

Hoe werkt dat? 

“Onze techniek is tot veel in staat, vooral omdat we sneller en preciezer zijn. inPhocal heeft een optisch systeem dat de lasertechnologie in de kern verbetert. Normale laserstralen hebben een Gaussische verdeling (het ziet eruit als een klokvorm in een grafiek) en als je een foto van voren neemt zie je een gelijkmatige cirkel met meer intensiteit in het midden. Met het inPhocal optische systeem verandert deze klokvorm in een hoge intensiteitsverdeling. Als je een foto van voren maakt zal je ringen zien. Dit levert een enorme verbetering ten opzichte van de huidige optische technologie, die in de afgelopen 400 jaar niet veel is veranderd.” 

Waar zie je de belangrijkste toepassing?

“Wij beginnen met de markeringsprintmachine omdat de technologie van de printapparatuur zelf al gevestigd is, en het geeft ons de mogelijkheid om omzet te genereren. Omzet is een van de belangrijkste vertrouwensfactoren voor investeerders. 

Onze belangrijkste markten zijn die van de halfgeleiders voor het snijden van wafers en het markeren van chips. Onze technologie zou in de huidige machines kunnen worden geïntegreerd, maar die weg zal veel investeringen en verscheidene jaren van R&D vergen. Het realiseren van dit soort investeringen zonder inkomsten zou ons Tech-team teveel vertragen, daarom is onze eerste markt het lasermarkeren op grote volumes voedselproducten binnen productielijnen. Dit is een markt die bereid is om kosten te besparen en te profiteren van de verbeterde productie door het gebruik van onze printer.” 

Wat is de impact van inPhocal?

“Onze impact ligt op verschillende vlakken omdat de technologie veel huidige limieten wegneemt:

  • Energie: sneller lasermarkeren betekent efficiëntere processen.
  • Minder voedselbederf: de houdbaarheidsdata en de batchcodes liggen vast. Daarom kunnen ze niet worden gefalsificeerd. Ook vocht en temperatuur tijdens transport en opslag hebben geen invloed op de afdruk.
  • Milieu: inkt bevat VOC’s (dioxines, PCB’s, PVC en ftalaten) en zware metalen, die na gebruik in de natuur terechtkomen en waarvan de verpakkingen op de stortplaats belanden. De PCB’s in inkt verstoren bijvoorbeeld de oppervlaktespanning in water.”
Waar staan jullie op dit moment?

“InPhocal is als bedrijf opgericht in september 2019. Na verschillende omwegen is ons team gevormd in juli 2020. Simulaties van de eerste uitvinding werden afgerond in oktober 2020 en bewezen in het lab in november 2020. De tweede uitvinding werd gesimuleerd in november 2020 en bewezen in december 2020. De laatste fase van het lab werd op 12 januari van dit jaar afgerond. We verkondigen met trots dat we van plan zijn onze eerste prototypes in productielijnen in te bouwen op het moment dat de octrooien zijn aangevraagd. Dat zal naar schatting in april 2021 zijn.”  

Wanneer komen jullie op de markt? 

“Na verbeteringen en feedback verwachten we in juli 2021 met onze betaalde pilot te beginnen.” 

Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?

“Onze eerste investeerder is HighTechXL. Voor de pre-seed ronde die we nu doen, hebben we al een leidende investeerder van het Deeptech Seed Fund. Sinds we bij Fundsup zijn (nog niet zo lang geleden), heeft de app ons verschillende leads gegeven. Fundsup heeft ons in contact gebracht met een senior expert uit de exportindustrie met wie we ook in gesprek zijn over een mogelijke investering.”  

Wat zou de ideale investeerder zijn? 

“We zijn op zoek naar twee dingen:

  1. Kennis in de markeer/verpakkings/laser-industrie. Hoe eerder we de markt betreden, hoe eerder we kunnen beginnen met het onderzoek dat nodig is om op te schalen naar de markten met hogere waardes.
  2. We zullen vrij snel na deze ronde een tweede ronde hebben. Verwatering of participatie in deze ronde is iets waar rekening mee wordt gehouden.

Voor deze pre-seed ronde is er veel belangstelling, mede dankzij Fundsup. We zijn onze volgende ronde aan het voorbereiden.”

 

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over  inPhocal voor investeerders

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond