-

Start-up MeterInsight helpt bedrijven verduurzamen

Start-up MeterInsight ontwikkelt een intelligent energiemonitoring platform om data uit de energiesector te analyseren en zo bedrijven te helpen energie te besparen. Vijf vragen aan mede-oprichter Erwin de Moel.

Wat is jouw rol binnen Meter Insight en wat doet het bedrijf precies?

“Ik ben Erwin de Moel, 37 jaar. Ik heb altijd in IT-consultancy gewerkt en voornamelijk projecten gedaan in de energiesector. We zijn in augustus 2018 begonnen om een platform te ontwikkelen dat data van meters en sensoren uitleest, analyseert en de resultaten eenvoudig inzichtelijk maakt. Vanuit mijn consultancywerk bij Accenture en Siemens zag ik dat bestaande tools niet voldeden aan de groeiende wensen van klanten die willen verduurzamen. Ons doel is om dit wel mogelijk te maken, bijvoorbeeld door uitgebreidere mogelijkheden voor data-analyse en hoge kwaliteit software.

We zijn met zijn tweeën en kennen elkaar van de studie aan de Universiteit Twente (wiskunde en informatica). Ons slimme data platform ontwikkelen we zelf, waarbij we vooral trots zijn op onze hoge kwaliteitstandaard en geautomatiseerde test en release mogelijkheden. We willen daarmee de kansen op softwarefouten zo klein mogelijk maken en alles zo flexibel en generiek mogelijk ontwikkelen, om klanten sneller te kunnen helpen. Ons platform is volledig cloud-gebaseerd en draait op Microsoft Azure. Door mijn werkervaring heb ik veel marktkennis opgedaan van de energiesector en dat gebruiken we bij MeterInsight.”

Waar staan jullie nu?

“We zijn begonnen bij waterleidingbedrijf Brabant Water. Zij hadden slimme watermeters geplaatst voor grootzakelijke klanten, maar wisten niet goed hoe ze die data inzichtelijk konden maken. Er was veel handmatig werk en dat hebben we voor hen geautomatiseerd, bijvoorbeeld data analyse voor lekkagedetectie, alarmering en dashboards. Vervolgens zijn we ons meer gaan richten op energiemonitoring, waarbij we energieadviseurs helpen om benchmarking te kunnen doen op hun gehele portfolio aan gebouwen en meters.

Op dit moment zijn we erg druk met de live-gang van WHC, een adviesbureau voor Energie- en Onderhoudsbeheer. Hun klanten hebben ruim 8.000 analoge en slimme meters, waar wij de verbruiksdata van verzamelen en inzichtelijk maken. WHC kan straks ons platform gebruiken voor automatische alarmering en energierapportages voor hun klanten. Met onze benchmarkfunctie kunnen zij eenvoudig zien welke gebouwen de grootste stijgers of dalers zijn qua energieverbruik.”

Wat wordt de prioriteit voor 2022?

“We doen nu met twee andere organisaties een pilot. Zij maken op dit moment gebruik van een andere energiemonitoring oplossing. Samen met hen zijn we gewenste functies aan het ontwikkelen die zij missen, om zo een betere oplossing op ons platform te ontwikkelen. In maart verwachten we onze energiemonitoring oplossing af te ronden en gaan we daarmee de markt op.

Wij werken altijd met een abonnementsvorm, waarbij klanten een terugkerend bedrag per meter betalen. Op die manier kunnen we snel klanten aansluiten en het product configureren voor nieuwe klanten. In 2021 verwachten we dat 90% van onze omzet komt uit onze abonnementen, ook wel Software-as-a-Service genoemd.”

Zijn jullie op dit moment op zoek naar investering? 

“We draaien op eigen financiering. In het verleden zijn we wel benaderd door investeerders, ook via Fundsup, maar we zijn op dit moment niet actief op zoek. In het tweede deel van 2022 willen we gaan opschalen. Dan is het wellicht wel interessant om financiering aan te trekken.”

Als jullie toe zijn aan financiering, wat voor een investeerder zou de ideale match zijn? 

“Het belangrijkste voor ons zijn connecties en een netwerk bij potentiële klanten voor ons energiemonitoring platform. Dit zijn met name energieconsultants en bedrijven met veel gebouwen en meters. Daarnaast zou iemand met marketing en sales ervaring een goede toevoeging zijn aan ons technische team, aangezien wij die ervaring niet hebben.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over MeterInsight voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond