-

Start-up Nocto: high tech hospitality

Start-up Nocto is een platform dat consumenten realtime koppelt aan horecagelegenheden en merken. Vier vragen aan David Franzen, CEO van Nocto.

Wat doet Nocto precies?

“Nocto is een datagedreven softwarebedrijf dat consumenten realtime koppelt aan horecagelegenheden en merken. We hebben 2 producten ontwikkeld: de Nocto-app als gratis app voor consumenten om de beste gastvrijheidservaringen te vinden, van te genieten en te delen met anderen, en daarnaast het Nocto Business Platform voor locaties zoals bars, clubs, restaurants, hotels en cafés, en voor merken zoals Ketel 1, om relaties aan te trekken en op te bouwen met zowel bestaande als nieuwe gasten. 

Beide kanten zijn verbonden met onze eigen digitale token, de Noc, die zowel consumenten als bedrijven stimuleert om positief bij te dragen aan Nocto. Als resultaat hebben we een win-win, duurzame en toekomstbestendige oplossing die schaalbaar is in heel Europa en zelfs wereldwijd.”

Wat is de impact van Nocto? 

“Een crisis levert kansen op. Niet alleen is gastvrijheid lang een low-tech industrie geweest met veel inefficiëntie, maar de kans om deze industrie te veranderen is duidelijk nu met de wereldwijde COVID-pandemie. Onze oplossing is nu een must-have geworden voor horeca-eigenaren, die hun inkomsten moeten maximaliseren om te overleven door meer gasten aan te trekken en door relaties op te bouwen. Consumenten hebben ook veel vragen (hoe is het menu, setting, muziek, heb ik een reservering nodig, enz. …) en ze zijn op zoek naar nieuwe ervaringen, die ze momenteel moeilijk vinden met de bestaande platforms die niet gespecialiseerd zijn in gastvrijheid.

Voorlopig richten we ons op de Nederlandse markt van horeca, evenementen en toerisme. Onze plannen zijn groter en we zijn lokale experimenten in Parijs en Lissabon aan het doen, zodat we, zodra we klaar zijn om internationaal uit te breiden, al enige ervaring hebben. Het mooie van software is de schaalbaarheid, waarmee we nieuwe markten kunnen betreden met weinig productaanpassingen.”

Waar sta je nu?

“Met ons product, team en strategie zijn we klaar voor massale adoptie wanneer de overheidsvoorschriften het mogelijk maken om horeca te heropenen. Langdurige lockdowns zullen deze herlancering vertragen, maar we maken van de tijd gebruik door ons product voortdurend te verbeteren, strategische partnerschappen aan te gaan en onze go-to-market-strategie te optimaliseren. De laatste sleutel in de puzzel is strategische financiering, waardoor we kunnen investeren in een marketing- en verkoopteam, evenals in budget, om ons product echt op de markt te brengen zodra de horecavoorschriften zijn opgeheven.” 

Wie heeft er in Nocto geïnvesteerd en wat voor investeerders zoeken jullie?

“We hebben € 250.000 van mezelf en Mark Brouwers (Co-founder & COO) en van een paar belangrijke en relevante Angels. Dit kapitaal heeft ons in staat gesteld het concept te valideren, het product te ontwikkelen en enkele testmarketingcampagnes te voeren.

We zijn op zoek naar strategische investeerders die ons kunnen helpen een marktleiderspositie in de Nederlandse horeca te verwerven. Met een investering van € 500.000 bereiken we hier in Nederland winstgevendheid. Ideale investeerders hebben operationele waarde door synergiën met een bestaand bedrijf, evenals ervaring en netwerken in een of meer van de volgende gebieden: gastvrijheid/toerisme, SaaS, app-marketing, data-analyse, AI en consumentenmerken. Bij de heropening van de Nederlandse horeca en de succesvolle groei van Nocto hier, zullen we dan kijken naar een Series A voor een Europese groeicampagne.” 

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Nocto voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond