Start-up Reflow: van afval naar 3D-printmateriaal
Reflow zet plastic afval om in 3D-printmateriaal. Het bedrijf is sinds 2019 op de markt en wil de vervuiling door plastic-afval terugdringen.
Zes vragen aan Jasper Middendorp, CEO van Reflow.
Wat doet Reflow precies?
“Bij Reflow maken we duurzame 3D-printmaterialen. We transformeren afvalbronnen, zoals afgedankte voedselverpakkingen, gebruikte visnetten en plastic lenzen, in hoogwaardige 3D-printmaterialen. Vanuit deze bronnen maken we gerecyclede 3D printing filament en op maat gemaakte 3D printing granulaten. Op verzoek leveren we op maat gemaakte duurzame materialen uit een aangewezen afvalbron om een volledige circulaire oplossing te creëren. Zo recyclen we plastic lenzen van Ace & Tate brillen tot rPMMA filament en creëren we een op maat gemaakt Nylon Carbon Fiber materiaal voor DAM.”
Waar zie je de belangrijkste toepassing?
“Het toepassingsgebied voor onze materialen is vrij breed. We zien over het algemeen drie hoofdtoepassingen: 3D geprinte interieur producten, groot formaat showcasing en engineering. We werken voor bedrijven als Ace&Tate, Batch.Works, Ai-Build, DAM Londen, KLM, Nagami en Refik Anadol. Deze klanten maken producten variërend van grootschalige tentoonstellingen (zoals de Biënnale van Venetië), naar auto-onderdelen tot kantooraccessoires en interieur design.
Wat is de impact van Reflow?
“Reflows missie is om makers in staat te stellen uitmuntende circulaire producten te maken van duurzame materialen, zodat we samen plastic vervuiling kunnen uitbannen. Elk product dat we maken is gemaakt van meer dan 90% gerecycled materiaal. Door lokale productie mogelijk te maken met nieuwe innovatieve en duurzame materialen is het onze droom om een lokaal productie ecosysteem op te bouwen waar materialen oneindig gerecycled of thuis composteerbaar zijn.”
Waar staan jullie op dit moment?
“We zijn momenteel met 11 mensen, hebben 3 producten op de markt en zijn onlangs verhuisd naar onze nieuwe fabriek van 1400m2. We zijn nu in de scale-up modus en op zoek naar investeerders en distributiepartners om verder te versnellen.We hebben sinds begin 2019 een product op de markt en lanceren dit jaar 2 nieuwe productlijnen.”
Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?
“We hebben momenteel een mix van family offices, private angels en familie en vrienden. We zijn op zoek naar 1 tot 2 extra strategische investeerders die ons kunnen helpen de business te schalen. We zijn vooral geïnteresseerd in e-commerce, productie, financiële expertise en ondernemerservaring met de overgang van een start-up naar een scale-up.”
Wat zou de ideale match zijn voor een investeerder?
“Een strategische investeerder die diepgaande kennis heeft van het opschalen van hardware/productiebedrijven en/of kennis heeft van het bouwen van sterke merken in commodity-markten.”
* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Reflow voor investeerders.
Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond