StartPage.com: wat gebeurt er met je zoekhistorie?

De keerzijde van personalisatie is dat de consument zijn privacy op moet offeren. Volgens Christiaan Solcer van StartPage.com ontbreekt bij veel mensen het besef dat hun jarenlange online zoekhistorie ergens in Amerika ligt opgeslagen.

StartPage is een zoekmachine die geen gegevens bijhoudt van de gebruiker. “Het werkt zoals je gewend bent bij Google, alleen dan zonder advertenties die je achtervolgen en zonder persoonlijke resultaten die je kunnen vangen in een soort van filterbubbel,” zegt Solcer tijdens Tech Live! 2017.

Solcers bezwaar tegen personalisatie in advertising is dat zoekmachines zoekopdrachten gebruiken om je te profileren en die informatie doorverkopen aan adverteerders. Gepersonaliseerde zoekresultaten zijn kwalijk, omdat de gebruiker wordt gesterkt in zijn of haar standpunt doordat er geen afwijkende meningen of resultaten worden getoond online. De nuance is dus zoek.

Op zich vindt Solcer het prima als mensen Google blijven gebruiken. “Als mensen blij zijn met persoonlijke resultaten dan moeten ze dat vooral blijven doen. Ik zeg niet dat het per se heel erg fout is, dat het zwart-wit is. Wat voor mij belangrijk is, is dat mensen nadenken over wat er met hun data kan gebeuren en dat ze zich bewust zijn van alternatieven.”

Twintig jaar aan zoekopdrachten

Worst case scenario is dat je hele zoekhistorie wordt misbruikt, zegt Solcer. “Twintig jaar aan zoekopdrachten wordt opgeslagen ergens in een database in Amerika zonder dat je weet wat ermee wordt gedaan. Nu zitten we in een relatief veilige omgeving, zeker in Nederland. De Tweede Wereldoorlog is heel lang geleden. Maar je weet niet wie er nog meer aan de macht gaat komen en dan staat er al wel ergens een bakje met mijn naam erop met twintig jaar aan data – al mijn zoekopdrachten over ziektes, relatieproblemen, financiële gegevens, alles is ergens opgeslagen. Dat zou zomaar ooit tegen me gebruikt kunnen worden.”

Maar is privacy in het social-mediatijdperk niet gewoon een achterhaald concept? We laten ons e-mailadres achter voor 5 euro korting. Solcer ziet dat met name Nederlanders vrij gemakkelijk zijn in het opofferen van persoonlijke gegevens. “Wij vinden privacy wel belangrijk maar we nemen niet direct actie om het te waarborgen.”

Dat is anders in Duitsland en Amerika, waar StartPage veel wordt gebruikt als zoekmachine. “Duitsland heeft een recentere historie met de keerzijde van privacyschending vanuit bijvoorbeeld het Stasi-tijdperk. Die mensen zijn heel bewust nog bezig met privacy. Zij betalen niet zomaar met creditcard en denken echt wel na voordat ze iets delen. Dat is wel onze doelgroep.”

Vanuit de EU wordt er ook nagedacht over de bescherming van persoonsgegevens. Dat heeft geleid tot de General Data Protection Regulation die per 25 mei 2018 van kracht wordt. Dit betekent echter niet dat de consument zich niet meer met privacy bezig hoeft te houden, aldus Solcer. “Het zorgt er wel voor dat bedrijven zich bewuster bezighouden met wat er met klantdata gebeurt. Maar wat voor mij belangrijker is, is hoe Amerikaanse diensten die data gaan gebruiken. Google, Yahoo, Microsoft – de data van alle systemen die wij op kantoor gebruiken gaan naar Amerika terwijl we niet weten wat ermee gedaan wordt. Dan heb ik het niet alleen over de commercialisering maar ook de diensten die meekijken zoals een NSA.”

6 Reacties

Krijgen we weer dit verhaal. Lekker profiteren van de zoekresultaten van Google inclusief advertentiekomsten (goh zijn die ook anoniem? Nee he) Maak zelf wat maar ga niet met een goedkope rip-off ‘verbeterd door Google’ (…) aanbieden en er mee lopen koketteren.

Kansloof figuur met dito verhaal.

PS
Als het zo sneu is doneer je de inkomsten vast aan een goed doel .. ? Niet?

Hallo Sjoerd,

Dank voor je bericht. We kopen de resultaten in bij Google en tonen je deze in privacy. Daarnaast tonen we advertenties, wederom in volle privacy, om onze dienst gratis aan te kunnen blijven bieden. De advertenties worden door onze proxy gehaald en daardoor worden ze zeker anoniem aan je getoond.

Met het geld wat we verdienen investeren we in andere privacy diensten zoals StartMail. Ook helpen we vele goede doelen jaarlijks die opkomen voor privacy zoals Bits of Freedom, Freedom of the Press, ACLU en DigitalCourage (DE).

Mocht je meer info over ons bedrijf willen hebben dan kun je me altijd mailen op chris@startpage.com.

Groeten,
Christiaan Solcer

Sjoerd heeft het niet begrepen, dat is duidelijk.

Jan, ik heb het wel degelijk begrepen. Je neemt een product van iemand anders, kraakt het af met valse voorwendselen en bangmakerij en vervolgens verdien je dan zelf geld aan dat product. Toettoet. Volgens mij snap je het zelf dan niet.

@Sjoerd,

Vanwaar die afgunst? Google geeft nu eenmaal de allerbeste zoekresultaten keer op keer (ook zonder profilering). Vervolgens toont startpage deze resultaten zonder profilering, easy toch? Zoalng startpage maar geen proxy gebruikt van een amerikaanse aanbieder 😉
Mij boeit die profilering niet, laat ze ermee gelukkig worden..

Geen afgunst, eerder vermoeid. Waarom een initiatief aandacht geven dat de aandacht niet verdiend? Onder de noemer dat je zelf deugt en de ander niet, probeer je zieltjes te winnen.

Kopiëren zij straks ook startpagina.nl en verwijderen alle tracking met hetzelfde idee?
Of anoniem bellen via Startpage.com zodat je bel- en gespreksgegevens niet worden opgeslagen?
Get my point?

(zelfs de naam is een rip-off van Startpagina 🙂 )

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug