-

Start-up Breeze: direct daten op basis van een slim algoritme

Start-up Breeze ontwikkelde een dating app die niet werkt op basis van swipen, maar met een slim algoritme én een directe date. Acht vragen aan mede-oprichter Joris van Doorninck.

Joris, we zagen jullie voorbij komen in Tegenlicht van de VPRO. Veel reacties gehad?

“We werden hiervoor benaderd, omdat we met onze start-up technologie inzetten om elkaar juist meer in het echt te zien, in plaats van minder. Dat paste goed bij deze aflevering. En ja, we hebben er veel reacties op gekregen.”

Wat is Breeze precies?

“Iedereen kent vast dating apps zoals Tinder, maar Breeze is een dating app die heel erg anders werkt. Niet eindeloos swipen en chatten, maar meteen op date. Het algoritme stelt een aantal profielen per dag voor. Als er een match is, ga je niet chatten, maar kun je meteen een date inplannen bij een van onze aangesloten cafés.” 

Wat is jullie link met YES!Delft?

“We hebben meegedaan aan het accelerator programma van YES!Delft en zijn daardoor onderdeel van het netwerk.”  

Hoe zijn jullie ooit begonnen?

“We studeerden allemaal aan de TU Delft en kenden elkaar via De Kleine Consultant, een soort fast track richting de bekende consultancybureaus. We dachten: leuk, maar misschien is ondernemen wel veel leuker. We vormden een team waarmee we al eerder goed hadden samengewerkt en met diverse skills. Het idee kreeg ook al snel wat tractie, dus toen zijn we eigenlijk al vrij snel all-in gegaan.” 

Heb jij advies voor andere founders op basis van de reis met Breeze tot zover? 

“Wat ik zou zeggen is toch: luister ook eens níet naar advies. We zijn best een ongebruikelijke start-up met 7 oprichters en in de dating tech. Voor ons werkt het vooralsnog erg goed. Als je algemene adviezen krijgt, luister goed, kijk vanuit welk perspectief de adviseur kijkt en check of het ook voor jou geldt en of je er iets mee wilt.” 

Wat is je weerwoord als mensen beginnen over het hebben van 7 oprichters?

“Het is denk ik een enorme kracht mits je het goed managet. Op deze manier hebben we een aantal hele goede mensen voor een lager salaris die er helemaal voor gaan. De werkverdeling moet heel scherp zijn zodat niet iedereen zich overal mee gaat bemoeien. En aan de juridische kant hebben we het ook helemaal dichtgetimmerd.” 

Waar staan jullie nu?

“Tot nu toe hebben we ruim 17.000 dates georganiseerd. De groei zit er goed in. We zijn ook bezig met een nieuwe financieringsronde. Een aantal groeikanalen lijken het dubbel en dwars waard, dus op die kanalen willen we meer gaan inzetten. We zijn er klaar voor om de Nederlandse markt te veroveren en willen ook op een gegeven moment de eerste stappen op de markt gaan zetten in de UK. Daarvoor zoeken we nu een half tot anderhalf miljoen euro. Naast de marketinguitgaven willen we met dit geld ook een paar hele goede mensen aannemen.”  

Naar wat voor investeerders zijn jullie precies op zoek?

“Idealiter kunnen we kiezen uit investeerders. En dan zoeken we inderdaad smart capital. Er zijn een paar gebieden waar we die ‘smarts’ kunnen gebruiken: internationaal schalen, marketing,het schalen van een tech startup in het algemeen en artificial intelligence. Thijs Verheul, een van de oprichters van United Wardrobe, is al in deze ronde ingestapt en heeft ook een adviesrol, en helpt  mee met marketing. Hij neemt een goede energie mee. Het zou mooi zijn meer van dit soort investeerders aan boord te hebben die weer andere kennis met zich meebrengen.” 

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Breeze voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond