-

Startup ChatLicense: app die kinderen én ouders stap voor stap smartphone-wijs maakt

Jonge kinderen met een smartphone ‘loslaten’ op het internet doen ouders liever niet. ChatLicense is een app die kinderen én ouders stap voor stap wijzer maakt: van geestelijke gezondheid en pesten bij kinderen tot communicatie-etiquette en cyberveiligheidsproblemen zoals scamming en phishing.

Fundsup sprak met Marjolein van Tilburg, oprichter en CEO van ChatLicense. ChatLicense is een familie-app. Het is een smartphonediploma in de vorm van een game voor kinderen en tieners mét een informatief dashboard voor ouders en grootouders. De missie van het bedrijf is om ouders en kinderen samen slim en bewust om te laten gaan met mobieltjes en schermen en zo generaties te verbinden. Ze lanceren de app in het derde kwartaal van 2023.

Hoe is ChatLicense ontstaan?

“Ik zag vorig jaar wat er gebeurde toen mijn tienjarige dochter haar eerste mobiele telefoon kreeg en schrok daar wel van. De kinderen in haar klas hadden een groepsapp, waarin het bepaald niet gezellig was. Als ouder vond ik het best lastig om me in de situatie te verplaatsen, aangezien ik op die leeftijd zelf natuurlijk geen mobiel had. Van beroep was ik jurist, mediator en privacy officer. In die hoedanigheid weet je dat de meeste apps een leeftijdsgrens hanteren van 13 jaar, maar dat ouders en kinderen die grens op grote schaal omzeilen door een ander geboortejaar in te vullen. De situatie leek me al met al niet ideaal. Als een nieuw soort voldongen feit krijgen kinderen vanaf jonge leeftijd al toegang tot super opdringerige technologie, zonder enige introductiecursus over hoe online te communiceren, hoe informatie te interpreteren of hoe jezelf te beschermen. Ik wilde een oplossing bouwen die universeel begrip creëert van de impact van technologie op ons leven en die ouders en kinderen tools geeft om er goed mee om te gaan.”

Ben je bang dat het de verkeerde kant op gaat, bijvoorbeeld voor je eigen kinderen?

“Ik voel zeker de behoefte om het beter te doen. Mijn medeoprichters delen dat gevoel en we hebben dezelfde missie. We werken met een sterk in-house team. Zo is onze Chief Content Officer, Nizar El Manouzi, presentator van het tv-kinderprogramma Het Klokhuis. Onze Chief Tech, zelf vader van twee jongens, was voorheen de CTO bij Booking.com en Mollie.”

Marjolein van Tilburg (uiterst links), Nizar El Manouzi (tweede van links), Jaap Koeman, Finance & Commerce (tweede van rechts) en Marcos dos Santos, Chief Tech (uiterst rechts).

Hoe plan je om Chatlicense op de markt te brengen?

“Wij geloven in samenwerking. Bij het maken van de app werken we nauw samen met de Erasmus Universiteit en verschillende experts in het veld. Ook naar de markt: om de noodzakelijke verandering mogelijk te maken moeten we samenwerken met partners zoals telecommaatschappijen, banken, verzekeraars en grote corporates. We volgen dus een B2C- én een B2B-route. De app zal in het derde kwartaal van dit jaar zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar zijn. Ons Seizoen 1 is gemaakt voor kinderen die hun eerste smartphone van hun ouders krijgen. Als ze ChatLicense doorlopen begrijpen ze wat ze zullen ervaren met hun telefoon. Na voltooiing kunnen de ouders de gewenste apps voor hun kinderen ontgrendelen. Tijdens hun eerste jaar droppen we periodiek nieuwe content, totdat ze klaar zijn voor Seizoen 2.”

Wat is het grootste probleem dat je wilt aanpakken?

“Ons doel is om een kompas te zijn voor het online leven. We behandelen het volledige scala aan problemen dat zich voordoet, op basis van leeftijd. Dus van geestelijke gezondheid en pesten bij kinderen tot communicatie-etiquette en cyberveiligheidsproblemen zoals scamming en phishing. We willen kinderen in staat stellen om deze uitdagingen veilig en weerbaar aan te gaan.”

Wat is het verdienmodel? Hoe ga je geld verdienen met ChatLicense?

“ChatLicense is een betaalde app die gebruikers echt waar voor hun geld geeft. Zonder reclame en je data worden niet doorverkocht. We bieden film- en animatiescenario’s van hoge kwaliteit met een voor de doelgroep boeiende inhoud, gemaakt door bekwame verhalenvertellers en game-ontwikkelaars. Ouders kopen ChatLicense voor hun gemoedsrust, om te weten dat hun kinderen zich bewust zijn van de risico’s van de digitale wereld. Ons doel is om mensen te helpen veilig over de digitale snelweg te navigeren. Als dat goed wordt gedaan, zijn ouders bereid om daarin te investeren. B2B-partners bundelen hun krachten met ons, om de bredere massa te bereiken. Zo realiseren we wereldwijd happy cyber vibes.”

Hoe is de initiële feedback voor ChatLicense geweest?

“Constante co-creatie is volgens ons de manier om een impactvol product te maken. Afgelopen april hebben we de eerste versie van de app getest met basisschoolkinderen van groepen 6, 7 en 8 en we kregen fantastische feedback. De kinderen reageerden heel positief en waardeerden de verhalen en tips voor het omgaan met digitale uitdagingen. We ontwikkelen momenteel in de app het dashboard voor volwassenen, die zich daarmee kunnen informeren over de online wereld van de volgende generatie. Zo kunnen ouders hun kinderen actief volgen, begrijpen en helpen.”

En wat zijn je plannen voor internationale uitbreiding?

“We starten op de Nederlandse markt, maar zien ChatLicense als een oplossing voor een internationaal probleem. Daarom hebben we het bedrijf afgelopen januari al geïntroduceerd op CES Las Vegas, als onderdeel van de Nederlandse startup-delegatie. ChatLicense is een tool voor verantwoord technologiegebruik, iets dat over de hele wereld nodig is. Internationale uitbreiding staat daarom al snel op onze agenda.”

Hoe ben je van plan de financiering voor ChatLicense veilig te stellen?

“We zijn een eerste grote externe investeringsronde aan het plannen voor deze zomer. Ook hier geloven we in samenwerking. Daarom willen we investeerders betrekken met kennis van educatie, AI en media. Zulke partners kunnen onze groei versnellen. Wij bieden een sociaal impactvolle oplossing met een technische ruggengraat en internationale schaalbaarheid. ChatLicense wordt een vaste nieuwe stap in de smartphonecarrière van de volgende generatie, wereldwijd. Daarom betrekken we ook financiering van angel-investeerders die kunnen bijdragen aan onze propositie. Samen kunnen we echt het verschil maken en onze app naar een hoger niveau tillen.”

Heb je advies voor andere oprichters?

“Kom van je stoel en ga gesprekken aan met mensen die je nog niet kent. Op onverwachte plekken vind je bondgenoten. Mensen die jouw dromen delen, die je kunt vertrouwen en waarmee je plezier kunt hebben. Als je ergens in gelooft, geef jezelf dan de tijd en de ruimte om het echt goed uit te zoeken en ervoor te gaan. Verzamel input, ga staan en vertel je verhaal, kijk hoe het resoneert en identificeer wie interesse toont en actie onderneemt. Als je passie en authenticiteit uitstraalt, vind je op enig moment gelijkgestemde supporters. Dat is wat voor mij werkte, dus deze methode doet het voor anderen vast ook goed!”

Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Associate bij Fundsup.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond