-

 Start-up Greencovery wil de voedingsindustrie duurzamer maken

Start-up Greencovery werkt aan technieken om ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie duurzamer te maken. Zeven vragen aan Carlos Cabrera, de algemeen directeur en oprichter van Greencovery.

Wat doet Greencovery precies?

“We hebben Greencovery 3 jaar geleden opgericht om de transitie naar een circulaire voedselproductie mogelijk te maken door ingrediënten uit de zijstromen van bedrijven te upcyclen. Ons doel is om upcycling de norm en toegankelijk te maken voor veel bedrijven. We versnellen de implementatie van deze oplossingen door onze nieuwe scheidingstechnologie (IP), markttoegang voor de geproduceerde ingrediënten en implementatie samen met onze klanten te bieden. Onze nieuwe scheidingstechnologie kan ingrediënten van hoge kwaliteit en zuiverheid produceren met een lage impact op het milieu en lage kosten.” 

Waar zie je de belangrijkste toepassing?

“We richten ons op het upcyclen van nevenstromen uit de voedingsindustrie naar hoogwaardige ingrediënten zoals fruitige en hartige smaken, supplementen en bindmiddelen voor de plantaardige en sportvoedingsmarkten.”

Wat is de impact van jullie bedrijf?

“We werken eraan om koolstofarme ingrediënten tot de industriestandaard te maken. Daarom zetten we erop in om onze oplossing naar meerdere bedrijven te brengen en hen in staat te stellen milieuvriendelijke ingrediënten te produceren. Om u een voorbeeld te geven: een van onze ingrediënten heeft een 60% lagere ecologische voetafdruk dan zijn tegenhangers. Ons doel is om dit de komende jaren voor meer dan 100 bedrijven mogelijk te maken.”

Waar sta je nu?

“We werken samen met verschillende voedingsbedrijven om onze oplossing in hun zijstroom te implementeren en deze ingrediënten op de markt te brengen. Enkele voorbeelden zijn een bananensmaak geproduceerd uit azijnzijstroom, een natuurlijk conserveermiddel geproduceerd uit zure wei en een natuurlijk umami-smaakextract. In oktober produceren we onze eerste ton product die door een van onze partners op de markt wordt gebracht. Daarnaast maken we in de komende 2 maanden monsters van 2 andere ingrediënten om naar onze partners te sturen om te testen.”

Wanneer ben je van plan om naar de markt te gaan?

“Volgend jaar (2022) komt ons eerste ingrediënt op de markt. Ondertussen ontwikkelen we samen met onze klanten andere toepassingen.”

Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en wat voor investeerders zoek je?

“We werken met inkomsten die zijn gegenereerd uit betaalde proefversies van onze klanten. Onlangs hebben we een angel-investering ontvangen van Oterap B.V. die een enorme ervaring in de ingrediëntenmarkt meebrengt. We ontvingen ook niet-verwaterende investeringen van StartLife en meer recentelijk Mibiton Foundation. De investeringen van Oterap en Mibiton worden gebruikt om te investeren in onze test- en monstergeneratieapparatuur om de implementatie door onze klanten te vergroten.

We zijn op zoek naar investeerders om deel te nemen in onze seed-investering met ervaring en netwerk op de voedsel- en ingrediëntenmarkt.” 

Wat zou de ideale match voor investeerders zijn?

“We zijn op zoek naar impactinvesteerders die willen investeren in een bedrijf dat de status-quo van zijstromen wil veranderen. Een ideale investeerder heeft kennis en netwerk in de voedingsmiddelen- en ingrediëntenmarkt, ervaren in het investeren in hightech (IP) bedrijven en het creëren van alternatieve bedrijfsmodellen en samenwerkingsverbanden binnen de voedingsmiddelenindustrie.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Greencovery voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond