-

Start-up Ludimos: online coaching voor cricketers

Er zijn wereldwijd 460 miljoen cricketers en Ludimos biedt ze de online tools om middels AI hun spel te verbeteren. De eerste bonden en clubs zijn over de streep. 

In de tijd dat Madan Raj Rajagopal, oprichter & CEO van Ludimos, nog zelf fanatiek cricket speelde, ergerde het hem dat hij maar geen goede app kon vinden om zijn spel te verbeteren. Het was reden voor de datascientist om dan maar zelf de tools daarvoor te ontwikkelen en daar een bedrijf omheen te bouwen.

Ludimos-oprichters Madan Raj Rajagopal (l) en Said Zadou (r)

Wat doet Ludimos precies?  

“Onze missie om cricketcoaching opnieuw uit te vinden met behulp van Artificial Intelligence. We hebben een AI-aangedreven digitaal coachingsplatform ontwikkeld dat vol zit met slimme coaching tools, tracking tools & het bieden van toegang tot topcoaches. Cricketclubs gebruiken Ludimos om hun winnende teams en volgende supersterren op te bouwen.  We hebben een super sterk team dat in staat is om een topproduct te leveren. Met aanvullende vaardigheden werken we efficiënt en effectief aan de ontwikkeling van Ludimos om miljoenen cricketers te helpen beter te worden.” 

Waarom ben je met Ludimos begonnen? 

“Ik heb mijn hele leven cricket gespeeld. Ik heb hard getraind en gebruik gemaakt van videoanalyse om mijn vaardigheden te verbeteren, maar ik vond het extreem moeilijk om mijn vooruitgang in de loop van de tijd te documenteren en te volgen. Op een gegeven moment was ik gefrustreerd door het gebruik van meerdere apps die niet waren gebouwd voor cricket-coaching. Ik kreeg niet de ondersteuning die ik nodig had omdat er niets gestructureerd was. Door met honderden cricketers te spreken werd de werkelijke omvang van dit probleem duidelijk.” 

Waar zie je de hoofdtoepassing?

“Cricket als sport is ondergewaardeerd als het gaat om technologie. Door het bieden van directe en automatische inzichten uit trainingvideo’s maken we datagestuurde en gepersonaliseerde coaching op schaal mogelijk. Met behulp van Ludimos kunnen cricketers over de hele wereld slimmer trainen en zich sneller ontwikkelen. Cricket -trainingsvideo’s bevatten slechts 20% bruikbare informatie en de rest is pure ruis. Ludimos AI levert automatische hoogtepunten van de trainingsvideo’s, waardoor coaches en spelers kostbare tijd besparen.”  

Wat is de mogelijke impact van je bedrijf?

“Er zijn meer dan 460 miljoen cricketers over de hele wereld. Veel van die spelers hebben geen toegang tot de ondersteuning en begeleiding die ze nodig hebben om hun potentieel te maximaliseren. Ludimos biedt hen de mogelijkheid om te leren van de beste coaches van de hele wereld, om slimmer te trainen en om hun vaardigheden aan de buitenwereld te laten zien. Cricket organisaties missen de juiste tools en de schaalgrootte om de ondersteuning te bieden die hun spelers nodig hebben. Onze technologie stelt ze in staat om de vooruitgang van hun spelers te volgen en de juiste begeleiding op het juiste moment te bieden.”  

Waar staat Ludimos nu?

“We hebben nu onze web-, iOS- en Android apps uitgebracht. We werken momenteel samen met de Nederlandse, Deense en Argentijnse nationale ploegen die de komende 12 maanden Ludimos zullen gebruiken. Met meer dan 25 betalende clubs zien we de groei van ons platform. Onze basis AI-modellen werken goed, maar we willen ze graag laten draaien op de mobiele telefoons van de eindgebruikers voor onmiddellijke inzichten. We zijn ook op zoek naar groei in onze sales- en marketingactiviteiten om onze Annual Recurring Revenue te verhogen.”  

Wie heeft er in Ludimos geïnvesteerd en welk innvesteringsbedrag zoek je nog?

“We hebben een subsidie van €100.000,00 ontvangen omdat we een innovatief product hebben.  Dat hebben we gebruikt om onze Ludimos AI, web- en mobiele applicaties te ontwikkelen. We zijn nog op zoek naar een investering van €500.000,00 om onze AI en productontwikkeling, verder op te schalen en om ons sales- en marketingteam te laten groeien.”

Wat zou voor Ludimos de ideale investeerder zijn?

“We zijn op zoek naar investeerders die ambitieus zijn en graag in ontwikkelingsregio’s zoals Azië en het subcontinent (o.a. India, Pakistan en Sri Lanka, red.) willen stappen, maar die ook affiniteit hebben met de sportsector en/of AI. We hebben de eerste tractie, een goed team en een geweldige visie.”  

[English version here]

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Ludimos voor investeerders

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond