-

Start-up Nocto brengt het nachtleven in kaart

Horecabedrijven zuchten onder de lockdown, maar dat betekent ook dat de versnelling na het opengooien van restaurants, kroegen en discotheken waarschijnlijk flink zal zijn. Start-up Nocto staat te trappelen langs de zijlijn.

Een app voor bezoekers en een data-platform voor horeca-uitbaters moeten voor Nocto geld in het laatje gaan brengen. David Franzen, CEO van Nocto International ziet niet alleen mogelijkheden in Nederland maar ook daarbuiten.

Wat doet Nocto precies?

“Nocto heeft het antwoord voor de worstelende horeca tijdens COVID. We hebben een bekroonde oplossing ontwikkeld die consumenten helpt om op een veilige manier de beste ervaringen te vinden, te genieten en te delen. En waarmee bars, restaurants, cafés, hotels en clubs op een goedkope, veilige en effectieve manier bestaande en nieuwe gasten kunnen aantrekken en er een band mee kunnen opbouwen.”  

Waarom is dit het juiste moment voor Nocto? 

” De COVID-crisis is desastreus geweest voor een aantal industrieën, en misschien wel het zwaarst getroffen zijn de horeca en het toerisme. De primaire zorg is de volksgezondheid door crowd control en crowd distribution, maar zelfs daarbuiten is de industrie al lang rijp voor een digitale revolutie.

Wij zien deze diepe crisis als de perfecte gelegenheid om een product te lanceren dat de volgende generaties van gastvrijheid zal definiëren. Nocto is een corona-proof en data-gedreven oplossing die een veilige en effectieve heropening van de horeca mogelijk zal maken.” 

Wie zal profiteren van Nocto?

“Het gebrek aan gastvrijheid heeft in Nederland geleid tot grote werkloosheid in de horeca, burgerlijke onrust met rellen, illegale feesten, sociaal-economische problemen, depressie en nog veel meer. Onze oplossing maakt het mogelijk:

  • Voor consumenten om toegang te krijgen tot real-time en locatie-gebaseerde informatie over ervaringen, evenementen, deals, capaciteit en activiteit. De voornaamste focus is 18-25.
  • Voor bedrijven om nieuwe en bestaande klanten aan te trekken en aan zich te binden op een veilige, goedkope en effectieve manier. De belangrijkste doelgroep zijn bars, restaurants, hotels en clubs in stedelijke gebieden.
  • Voor overheden om de volksgezondheid en de lokale economische ontwikkeling te verbeteren, door een betere spreiding van consumenten over de stad dankzij een betere toegang tot informatie. Daarnaast om hun publieke perceptie te verbeteren door een oplossing te steunen die zal helpen om een belangrijke nationale industrie opnieuw te openen.” 
Hoe werkt het precies?

“Nocto heeft 2 kernproducten: de Nocto app voor consumenten en het Nocto Business Platform voor horecagelegenheden en merken.

  1. De Nocto app toont consumenten real-time en op locatie gebaseerde foto’s en video’s, evenementen, deals en zaalcapaciteit van binnen een straal van 10km. Daarnaast belonen we onze gebruikers die bijdragen met hun eigen foto’s en video’s met onze eigen digitale token, de Noc. De Nocs kunnen worden besteed aan deals via de app op zaken als drankjes, maaltijden, entrees, ervaringen, hotels en meer. De Nocto app is gratis en beschikbaar op zowel IOS als Android.
  2. Het Nocto Business Platform is een marketing, relatie opbouw en data-analyse tool. De belangrijkste functies zijn de mogelijkheid om user-generated content te beoordelen en te gebruiken, evenementen te promoten, deals te promoten, te analyseren en actie te ondernemen op basis van statistieken, en automatische data-gedreven acties te implementeren op basis van ingestelde mijlpalen. We hebben 3 pakketten: Nocto Free (€0/maand), Nocto Basic (€49/maand) en Nocto Premium (€249/maand).

Tijdens de COVID-crisis hebben we onze nu al bekroonde Nocto Stoplight functie ontwikkeld. Hiermee kunnen Nocto-klanten in 1 klik real-time hun capaciteit aangeven. In de Nocto app kunnen consumenten eenvoudig op de kaart visualiseren welke gebieden druk zijn en welke gebieden rustig zijn.”

Hoe ver zijn jullie met de ontwikkeling?

“Ons team, product en marketing strategie is op zijn plaats en klaar. Hoewel we afhankelijk zijn van de regelgeving van de overheid voor de horeca, hebben we een plan voor elk risiconiveau. De Nocto-community telt al meer dan 200 locaties in het hele land en 15.000 app-gebruikers, dus de infrastructuur voor virale groei is er. Ons binnenlandse doel is om eind 2021 het leidende Nederlandse horeca platform te zijn. Internationaal hebben we al een accountmanager die Brussel opzet, en we zullen in mei 2021 deelnemen aan een wereld leidend horoca en toerisme accelerator programma in Parijs.”

Wat hebben jullie al gerealiseerd tot nu toe?

“Tot nu toe zijn er meer dan 7.500 foto’s en video’s geplaatst in de Nocto app, en meer dan 3.500 deals gekocht via de Nocto app. We zijn er ook trots op dat we de Horeca New Normal Challenge hebben gewonnen, georganiseerd door de Gemeente Amsterdam. Onlangs wonnen we ook de Golden Moon Award 2020 in de categorie “Most Innovative Tool for Nightlife during the Pandemic” door de International Nightlife Association. Tot slot worden we gesteund door Ketel 1, een toonaangevend Nederlands drankenmerk, die hun netwerk, bereik en expertise in de sector inzet om ons te helpen.” 

Wie heeft er in Nocto geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?

“Tot nu toe hebben we €150.000 binnengehaald voor conceptvalidatie, productontwikkeling en een paar test marketingcampagnes. Dit is bijeengebracht door de oprichters en een paar angel investors, met ervaring in het laten groeien van internetbedrijven, horeca-oplossingen en het werken met consumenten drankmerken.

We zijn op zoek naar strategische investeerders die ons kunnen helpen onze positie als marktleider in de Nederlandse horeca veilig te stellen, maar ook om effectief nieuwe markten te betreden en te veroveren in heel Europa. We zijn op zoek naar €200.000 voor eigen vermogen, waarvan we al €75.000 hebben verworven, met €25.000 minimum tickets. Ervaring en netwerk in hospitality, toerisme, (influencer) marketing, data analytics, AI en consumentenmerken hebben de voorkeur.” 

Waarom zouden investeerders moeten investeren in Nocto?

“Elke stad in de wereld heeft bars, restaurants, hotels en clubs, en mensen die wanhopig zijn om uit te gaan en de wereld waarin we leven te verkennen. Onze oplossing is bewezen, schaalbaar en precies in lijn met de wereldwijde trends van de “ervaringseconomie” en bedrijven die data-gedreven worden. Wij zijn klaar om marktleider te worden in heel Europa en daarbuiten voor een sector die in 2021 en 2022 het hoogste groeipercentage zou kunnen hebben, gezien de sterke daling in 2020.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Nocto voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond