-

Startup Vixum wil administratieve rompslomp voor zzp’ers verlichten

Elke week praten we met een founder van een innovatieve startup die op zoek is naar externe financiering. Deze week gaan we in gesprek met Tim Jonkers, mede-bedenker en co-founder van Vixum.

Administratief gedoe kan een hele horde zijn voor zelfstandigen. Zelfs zo’n grote horde dat er mensen zijn die daardoor niet voor zichzelf durven te beginnen. We praten met Tim Jonkers, de mede-bedenker en co-founder van Vixum, over de oplossing die zij bieden en de groeiplannen voor de nabije toekomst.

Tim, wat doet Vixum precies en op wie richten jullie je?

“Met Vixum bieden we een platform voor dienstverlenende zzp’ers, zo’n 933.000 in Nederland, om de administratie te doen vanuit de agenda. We vinden en denken dat de administratieve rompslomp voor dienstverleners veel makkelijker zou moeten en kunnen. Je verkoopt je uurtjes, dus waarom is dat niet de basis van je administratie? Daarnaast is het bijhouden van uren voor de 1.225 urennorm iets wat er bij zzp’ers vaak bij inschiet, maar met Vixum geautomatiseerd is. Ook heb je door de eenvoud van Vixum helemaal geen boekhoudkennis nodig.”

Is Vixum al operationeel? Waar staan jullie nu?

“We hebben een volledig functioneel product. We zijn tot nu toe volledig bootstrapped, zoals dat in startup-termen zo mooi heet. We hebben in de afgelopen jaren het product gefinetuned en gebruikers mogen verwelkomen. Van die gebruikers hebben we veel geleerd. Nu hebben we een product dat een heel goede basis heeft om de markt te kunnen gaan veroveren.”

Kun je wat meer over het team achter Vixum vertellen?

 “Zelf heb ik een marketing- en business-development-achtergrond. In de fase toen we Vixum nog aan het uitwerken waren heb ik een tijdje als online marketeer bij Microsoft gewerkt. Het idee is bedacht met Rob, mijn broer, en zijn zakenpartner Maarten. Zij zijn eigenaar van accountantskantoor Seven Element. Patrick is onze technische man, een ervaren SaaS-developer. Ik denk dat het een heel goede combinatie is.”

En nu zoeken jullie 500k aan funding?

“Ja dat klopt, met behulp van dit budget willen we gaan groeien. De bedoeling is dat een derde van het bedrag naar marketing gaat en 25% richting sales. We hebben met een testbudget een paar kanalen uitgeprobeerd om de marketingkosten per klant uit te zoeken. Daar zijn deze cijfers op gebaseerd.”

Wat zou het ideale profiel van een investeerder zijn?

“Iemand met een sales- en/of marketingervaring, vooral ervaring met SaaS. Dat kan B2C of B2B zijn. Het is moeilijk te zeggen of we op een B2C- of B2B-markt zitten met freelancers. Zzp’ers zijn hun bedrijf. Die lijn is heel dun.”

Waar zie je Vixum over vijf jaar?

“Dan hebben we een aanzienlijk marktaandeel in Nederland. Qua product zijn we uitgebreid met een community. Dat is voor dit product echt van toegevoegde waarde. We willen dat een zzp’er het voor 97% zelf kan doen. Dat ze geen dure boekhouder meer nodig hebben. Dat ze vragen onderling aan elkaar kunnen stellen. Het mooiste compliment zou zijn als iemand de stap naar zzp’er durft te maken omdat Vixum het gevoel heeft gegeven dat hij of zij het zelf zou kunnen.

Ik zie ook wel kansen in de rest van Europa. Het Verenigd Koninkrijk is een markt waar zzp’ers procentueel een groot deel van de arbeidsmarkt uitmaken. En we krijgen nu mondjesmaat aanvragen uit België. Daar kunnen we op dit moment helaas nog niets mee, want we voldoen nu aan de Nederlandse belastingwetgeving, maar het is wel een kans.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Meer informatie over Vixum voor investeerders vind je hier.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief operations officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond