-

TAP Portugal: ‘Wij gaan Kodak niet achterna’

De marges in de luchtvaart staan al jaren onder druk en de opkomst van sterke concurrenten in Europa en de Golfregio heeft daarbij niet geholpen. Digitalisering van bedrijfsprocessen is een van de oplossingen om de kosten omlaag te krijgen, zegt Bruno Estevao, bij TAP Portugal verantwoordelijk voor digital commerce. Hij gaf zijn visie tijdens eTravel Europe op digitale transformatie bij een zogeheten ‘legacy’ maatschappij.

Van de oriëntatiefase tot en met het contact bij thuiskomst – de klantreis van een vliegtuigpassagier kent veel contactmomenten die gedigitaliseerd kunnen worden, zegt Estevao. “Digitale transformatie draait erom dat je constant innoveert en de klantreis blijkt bekijken om te zien of er mogelijkheden zijn voor conversie. Alles moet worden gedigitaliseerd om kosten te verlagen, concurrerend te blijven en de klant blijer te maken. Dit is de logica achter digitalisering. Het kan gaan om betalingen, security, boeken, check-in – alles moet zo werken dat de klantreis tot conversie en geluk leidt, dat de klant tevreden is bij elke stap. De passagier wil bijvoorbeeld de vrijheid om zelf te kiezen welk betaalmiddel hij gebruikt. Dat kan MasterCard zijn, maar ook Apple Pay. Als je het over het inchecken hebt, dan moet dat traditionele printje worden vervangen door je mobiele telefoon. Het draait om gemak.”

Digitalisering heeft er ook toe geleid dat innovators als easyJet en Ryanair zijn uitgegroeid tot geduchte concurrenten van de Europese vlaggenmaatschappijen, zoals TAP Portugal. De ontwikkelingen staan niet stil – is de luchtvaart klaar voor nieuwe disruptors, zoals virtual reality? “De low-cost carriers hebben digitalisering op de kaart gezet, maar ‘legacy’ maatschappijen zijn bezig aan een inhaalslag. Ik denk dat de businessmodellen naar elkaar toe groeien. Virtual reality is een nieuwe trend. De enige vrees die de luchtvaart daarover kan hebben is of mensen nog wel willen reizen. Maar je kunt niet elke hoek van de aarde bezoeken. Virtual reality kan een alternatief bieden. Dat is innovatie.”

Dus over tig jaar wordt er nog steeds met TAP Portugal gevlogen? “Ik hoop het. Dat zou betekenen dat we digitale transformatie hebben omarmd en ons hebben weten aan te passen aan nieuwe tijden. Giganten als Kodak zijn omgevallen. TAP wil een ander soort geschiedenis schrijven.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Dit interview is opgenomen tijdens eTravel Europe, de invite-only conferentie die op 4 oktober jl. werd gehouden in Amsterdam. De meer dan tweehonderd bezoekers kregen informatie over de digitale strategie van airlines als Transavia en airBaltic, deden inspiratie op over contentcreatie, analytics en de deeleconomie en ontmoetten innovatieve ondernemers in de start-up alley.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond