SEO is geen trucje meer, techniek is een randvoorwaarde
We spraken met Wouter Blom, expert op het gebied van SEO/zoekmachine-optimalisatie. Hij richtte in 2006 met twee partners Nieuwbouwwijzer.nl op en zette hier met name zoekmachine-optimalisatie in om de consument te bereiken. Toen de Nederlandse huizenverkoop inzakte, ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. Vijf jaar geleden richtte hij zoekmachine marketing bureau Stramark op, een inmiddels vier man sterk bedrijf. Onderstaand zijn inzichten over de huidige stand van zaken binnen het vakgebied en zijn visie op de toekomst.
Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling binnen SEO?
SEO is steeds minder een trucje en wordt steeds meer echt werk. Je kunt ook minder snel enorme resultaten verwachten. Zowel websites, webbouwers als SEO worden professioneler en het komt dan ook minder vaak voor dat je als nieuwe website zomaar hoog in Google verschijnt. Er moet altijd aandacht, tijd, liefde en geld in worden geïnvesteerd. Websites met matige content en matige waarde voor de bezoeker vallen sneller door de mand.
Wat is binnen SEO het belangrijkste inzicht van de afgelopen tijd?
Het gaat minder om hoe Google technisch werkt en meer over of een bedrijf daadwerkelijk een unieke propositie heeft. De techniek binnen SEO is nu een randvoorwaarde. Het aanbieden van de juiste producten binnen Google zorgt ervoor dat kan blijven worden geïnvesteerd in de website en eindwaarde voor de klant.
Welke SEO-case was voor jou het meest succesvol?
Het meest succesvol is mij was de SEO van mijn eigen website. Door consequent meerdere jaren bezig te zijn met het testen, verbeteren en optimaliseren van de website, staan we nu op zeer competitieve termen zeer hoog in Google. Het aardige is dat we hierdoor inkomende leads krijgen van mensen die we niet kennen. Door deze klanten goed te helpen vergroten we ons netwerk en kunnen we meer bedrijven helpen met online succes.
Door zelf zo bezig te zijn met de eigen vindbaarheid leren we voortdurend wat effectief is en wat niet. Aangezien je de historie van een website kent en volledig in control bent leer je meer dan normaal. We weten zeer nauwkeurig waar de grens ligt van wat Google wel en niet kan waarderen. Natuurlijk zijn er wel meer conculega’s bezig met de eigen vindbaarheid en dat is direct het bewijs dat je ook in zeer competitieve markten als kleine speler succesvol kunt zijn.
Voor welk bedrijf zou je je expertise nog willen inzetten en waarom?
BVA Auctions. Duidelijke en professionele website met veel kansen op het gebied van SEO. Ze bedienen veel verschillende klanten op een unieke manier in de markt. Vanuit SEO oogpunt moet je zorgen dat mensen BVA overwegen op het moment dat ze een auto willen kopen. Zeker omdat veel producten maar tijdelijk beschikbaar zijn op de website. Het is de uitdaging om te zorgen dat zo veel mogelijk koopgerichte mensen in aanraking komen met de veiling. Het is een bedrijf met een zeer aanzienlijke omzet, de impact van onze adviezen kan dus in potentie erg groot zijn.
Wat gaat de verdere toekomst voor SEO brengen?
Google zal steeds meer semantiek toevoegen aan de zoekmachine. Dit betekent dat aan de hand van de context steeds beter ingeschat kan worden wat iemand nu werkelijk zoekt. Denk aan het verschil tussen een zoekopdracht naar het merk Jaguar of dier. Google is in staat om je informatie aan te bieden op basis van gegevens die je zelf niet hebt ingegeven maar afkomstig zijn uit bijvoorbeeld mail of agenda. In theorie kunnen ze hier heel ver in gaan. De vraag is hoe we hier als mens op zullen reageren. Vanuit SEO is het de vraag hoe we hier technisch op kunnen optimaliseren. Dat maakt dit vakgebied elke keer weer interessant.
Ook je visie op SEO delen? Laat het ons weten.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Sander Tamaëla
Techniek als randvoorwaarde afschilderen is echt te kort door de bocht. Sterker nog, anno 2013 is techniek nog steeds een zeer belangrijke pijler. Bij een single page website niet, maar hoe groter je site wordt des te belangrijker technische SEO is.
Daarnaast zie ik wekelijks de verschillende technische fuckups die bedrijven gewoon geld kosten: server problemen, geen redirects, verkeerde canonical tags, veel te weinig links per pagina op grote sites, etc. Dat Google iets kan indexeren betekent niet dat er geen technische optimalisatie meer nodig is. Crawlen, indexatie, ranken: omdat laatste goed te kunnen doen heb je de eerste twee hard nodig.
De eerste die alleen met een sitemap gaat ranken moet ik nog tegenkomen.
Albert
Ik sluit me deels aan bij Sander en Wouter. Het hangt maar net van het systeem/platform van de website af en de grootte ervan. Er kan en gaat inderdaad nog zat goed mis op het gebied van techniek. Nieuwe implementaties, technische updates, migraties, et cetera.
Als ik mijn eigen relatief kleine website bekijk, daar hoeft na één goede technische sweep niet veel meer aan te gebeuren. Maar ga maar eens aan een grote e-commerce site staan, dan valt er nog heel wat te halen en zal techniek zeker geen randvoorwaarde zijn.
Yoshi Tuk
Dank voor jullie reactie. Volgens mij interpreteren jullie het woord randvoorwaarde anders dan bedoeld. Wat Wouter naar mijn idee probeert te zeggen is dat waar SEO eerder met name om het technische aspect draaide dit nu een voorwaarde is voordat ook maar aan enig doel kan worden gedacht. De basis is de techniek maar het draait nu veel meer dan vroeger om de unieke propositie en de invulling van een website of e-commerceomgeving.
Arjan
Geen techniek, geen website. De techniek is iets wat vele erg onderschatten en eigenlijk weinig verstand van hebben, ze vertrouwen op hun webbouwers. Als die een paar termen eruit floepen denken de meeste dat alles wel goed komt….dus niet. Ik moet nog een website zien die niet op techniek steunt, dat is onmogelijk.
Sander Tamaëla
@Yoshi: Je hebt helemaal gelijk! De zin er voor “Het gaat minder om hoe Google technisch werkt en meer over of een bedrijf daadwerkelijk een unieke propositie heeft.” zette mij op het verkeerde been.
Ric van Westhreenen
@Arjan: het is helemaal de spijker op de kop. Een webbouwer is goed in het bouwen van websites. De technische complexiteit bij zoekmachine optimalisatie is net een stapje verder.
Vergelijk het bijvoorbeeld met de Webrichtlijnen. Een technisch correcte/valide website bouwen is 1, deze ook laten voldoen aan de Webrichtlijnen vergt net wat andere skills en kennis.
Een opdrachtgever moet zich van tevoren goed laten informeren – en expliciet de vraag stellen – of de webbouwer de kennis en ervaring bezit van de techniek die als basis geldt voor zoekmachine optimalisatie.
Wouter Blom
Een goede opdrachtgever zou eerst over zijn bedrijfsstrategie nadenken, dan over zijn marketing strategie, bepalen wat de rol van online daar in is en daarna bepalen wat de rol van de website is.
Als er behoefte is om (in bepaalde mate) hoog in google te staan met zijn website op specifieke keywords moet hij op zijn minst zorgen dat de website technisch goed genoeg is (aan de randvoorwaarden voldoet) om in google te komen. Om helemaal bovenaan te komen heeft hij meestal hulp nodig van SEO en (Link)marketeers. Zeker in competitieve markten. Een goede (online) ondernemer zorgt dat hij een basisbegrip heeft van wat SEO en (link) marketeers voor hem betekenen zodat hij de juiste mensen/partijen kan aantrekken en aansturen.
Uiteindelijk kan de ondernemer dan bedrijfs(strategie) beslissingen nemen op basis wat wel en niet lukt om via de zoekmachines te verkopen of aan klanten te komen.
(Elroy de Boer) Mediadeboer.nl
Nu 2 jaar later staan de zaken er heel anders voor. https://www.linkedin.com/pulse/het-lijkt-erop-dat-google-minder-transparant-word-elroy-de-boer?trk=pulse_spock-articles
Destijds toen je dit bericht plaatste zag het er allemaal wat positiever uit voor Seo & Sea specialisten.
Nu dat de AdWords advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen word het duurder en moeilijer om een positie te bemachtigen. Om dan niet eens te spreken over de transparantie van Google als het gaat om het algoritme.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Facebook is goed bezig inmiddels en het gebeurd steeds vaker dat antwoorden hier te vinden zijn.