Travel Bricks: zelf online rondreizen samenstellen

Het nieuwe Nederlandse reismerk Travel Bricks is gestart met een grootscheepse campagne op radio, tv en online. De OTA wil een one-stop-shop zijn voor reizigers en zet vooral in op de mogelijkheid zelf rondreizen samen te stellen, vertelt Jan-Rikke Mulder, COO van Travel Bricks.

Vanwaar dit initiatief?

“De agent van ons zusterbedrijf Solmar Tours in Spanje wees ons ruim een jaar geleden op een interessant boekingssysteem dat is ontwikkeld door een Spaanse softwarebouwer. Wij hebben ons in het pakket verdiept en hebben de licentie voor de Benelux gekocht. Het afgelopen jaar hebben we besteed aan de content – we hebben contracten afgesloten met beddenbanken, reisdistributiesystemen (GDS’en), autoverhuurders, transferbedrijven, excursie-aanbieders, evenementenorganisaties, Flixbus, treinen, enzovoorts. We willen ons onderscheiden van andere OTA’s door alle elementen van de reis boekbaar te maken op één plek.”

Waarom is daar meer dan één GDS voor nodig?

“Als je alle vluchten, inclusief low-cost carriers, wilt aanbieden, dan is één systeem niet genoeg.”

Je bent toch ook operationeel directeur van de Spanjespecialist Solmar Tours? Wat is de link?

“Dat klopt. Travel Bricks is een onderneming van de Caprea Leo-groep en daar valt Solmar Tours ook onder. Travel Bricks moet zich als zelfstandige OTA waarmaken maar het is wel prettig dat Solmar Tours binnen de groep voor de nodige financiële armslag zorgt, die de ruimte biedt om rustig te bouwen aan dit merk.”

Wie is de doelgroep?

“We richten ons op reizigers zonder kinderen in de breedste zin van het woord, dus ook op ouderen wier kinderen al het huis uit zijn of jonge werkende stellen die nog niet zijn begonnen aan een gezin. Zij hebben genoeg te besteden voor een mooie rondreis, die ze bij ons zelf kunnen samenstellen. We verkopen natuurlijk ook losse vliegtickets en stedentrips, maar rondreizen moeten de kern van onze dienstverlening gaan vormen.”

JAn-Rikke MulderWe hebben het even getest – nog niet alle landen hebben een dusdanig uitgebreid aanbod aan steden en bezienswaardigheden dat je er een volwaardige rondreis kunt uitstippelen. Hoe komt dat?

“Er komen dagelijks nieuwe bestemmingen bij, het is werk in uitvoering. We zitten nu op 2.500 steden, natuurparken, et cetera en meer dan 200.000 hotels.”

De meeste rondreisspecialisten hebben geen boekbare site, omdat er zoveel maatwerk bij komt kijken. Waarom hebben jullie hier wel voor gekozen?

“Omdat de technologie zich ervoor leent. Uiteraard kunnen we de klant voorzien van advies, die kennis hebben we zeker in huis. Maar we verwachten dat mensen zelf op de site kunnen vinden wat ze zoeken en die reis boeken zonder al te veel persoonlijk contact.”

Wat is jullie verdienmodel?

“We zijn OTA, dus we sluiten zelf contracten af met leveranciers en verkopen die producten met een opslag. Daarnaast hebben we een B2B-model. Individuele reisagenten kunnen via Travel Bricks reizen samenstellen en boeken voor klanten. En ketens kunnen kiezen voor het white label systeem, in hun eigen look & feel en met hun eigen content.”

Welke targets hebben jullie je gesteld?

“We zijn net begonnen met de campagne, die loopt drie maanden. Daarna gaan we kijken of onze verwachtingen ten aanzien van de doelgroep en de soort reizen die zij boeken kloppen. Het is nog wat prematuur, maar we zien nu dat er vooral stedentrips worden geboekt. Dus sturen we daarop bij op Adwords en Facebook. Het is best mogelijk dat als citytrips het populairst blijken te zijn, we onze homepage daarop aanpassen. Uiteindelijk willen we de site natuurlijk op individueel niveau personaliseren, maar daar is de techniek nog niet klaar voor. Die vraag hebben we wel uitstaan bij onze softwareleverancier in Spanje. Zelf richten we ons de komende tijd op de content en optimalisatie van de website. We willen een hotelpartij met veel aanbod in Noord-Amerika, Australië en Afrika aansluiten. En we willen meer doen op het gebied van tickets, zoals voor popconcerten, maar ook de opera en klassiek, balletvoorstellingen, enzovoorts. Wat de site betreft, verkrijgen we langzaam een beeld van wat mensen zoeken op de site en waar ze afhaken. Uiteraard stemmen we de inhoud en lay-out op die bevindingen af.”

De site is responsive – wat zijn jullie verwachtingen van mobiel boeken?

“Dat is vooral gedaan vanuit SEO-oogpunt. Op korte termijn verwachten we niet veel omzet vanaf mobiel. Mensen oriënteren zich op hun smartphone, maar zoeken en boeken zal vooral op desktop gebeuren, is onze inschatting, vooral bij complexe producten zoals rondreizen.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug