-

Trends 2014: Johannes Brouwer van Oracle over het komende jaar

Met een reeks artikelen brengt Emerce in samenwerking met Nettribes en een aantal Emerce auteurs 2014 in beeld. Hiervoor zijn twaalf experts in vier verschillende vakgebieden geïnterviewd over hun visie op het nieuwe jaar.  In dit artikel geeft Johannes Brouwer, werkzaam bij Oracle, zijn visie op 2014.  Zowel op het gebied van digital media in het algemeen, als specifiek gefocust op Big Data.

Onbewust is Johannes Brouwer al een aantal jaar actief in de wereld van de Big Data: “Drie jaar geleden waren we al bezig met het ontwikkelen van Big Data, zonder te weten wat Big Data was. Pas anderhalf jaar geleden, toen Big Data een hype begon te worden en we de definitie van Big Data bekeken, dachten we, dit gebruiken we al.” De liefde voor Big Data is toen begonnen: “De combinatie van technologie, analyses en creativiteit geeft een 007-gevoel, ik kan er veel creativiteit in kwijt.”

Als Business Development Manager Big Data helpt Brouwer bedrijven door middel van Big Data-analyse tot goede oplossingen te komen. Bedrijven zijn vaak niet op de hoogte van de vele mogelijkheden die Big Data biedt: “Big Data leidt tot een heel nieuw tijdperk, ga je hierin als bedrijf niet mee dan loop je achter en is het exit.” Daarnaast is Brouwer werkzaam bij een overheidsinstantie als implementatiemanager van een nieuwe Big Data-afdeling. Deze afdeling is gespecialiseerd in het voorkomen van fraude. Aan de hand van Big Data-analyse wordt bewust of onbewust misbruik  opgespoord en voorkomen.

Wat zijn algemene trends, ontwikkelingen en verwachtingen voor 2014 op het gebied van digitale media?
Brouwer verwacht dat Big Data komend jaar echt op de kaart gezet zal worden. “We zullen komend jaar niet enkel over Big Data praten maar we gaan echt projecten zien waardoor de mogelijkheden van Big Data alleen maar gaan groeien.” Daarnaast verwacht Brouwer een groei in de hoeveelheid sensoren; Gartner (een onderzoeks- en adviesbureau in de informatietechnologie sector – red.) voorspelt dat er in 2020 tachtig miljard sensoren  aan het internet hangen. “Alleen een smartphone bevat bijvoorbeeld al veertien sensoren, variërend van een sensor die de positie bepaald, een sensor die het licht  meet, tot een vingerafdruklezer.”

Ook voorziet Brouwer dat de cloud komend jaar een trend blijft: “Steeds meer diensten zullen uit de cloud worden afgenomen. Dit heeft tot gevolg dat we steeds minder standaard applicaties zullen bezitten.”

Wat zijn trends en verwachtingen voor 2014, specifiek op het gebied van Big Data?
Een grote trend die al gaande is en ook in 2014 groot zal blijven is The internet of things’, aldus Brouwer. Hij voorziet dat Big Data niet alleen onder mensen zal worden uitgewisseld maar ook onder en met voorwerpen. Zo zal een ijskast in de toekomst bijvoorbeeld met de gebruiker kunnen ‘praten’. “Ook verwacht ik een meer specifieke toepassing van Big Data. Zoals nu bijvoorbeeld al gebeurt in de agro-markt. Het mesten en zaaien vindt plaats op basis van specifieke bodemmonsters, zodat niet te weinig of teveel wordt gebruikt en een optimaal resultaat wordt bereikt.”

“Een andere trend die ik zie is robotisering, robots gaan meer taken overnemen. Dit gaat steeds verder. Waar de eerste toepassing begon bij het spuiten van auto’s, zullen er straks robots zijn die hele medische operaties uitvoeren. Het overdragen van taken aan dit soort apparaten zal in de toekomst meer gebeuren. Ik voorzie hierbij geen risico’s, de robots zijn immers beveiligd. Fouten kunnen juist met behulp van robots voorkomen worden. Een robot kan immers in tegenstelling tot mensen niet gestrest zijn.”

“Mijn hoop is dat Big Data zal leiden tot het voorspellen van menselijk gedrag ter voorkoming van bijvoorbeeld criminaliteit en aanslagen. Belangrijk hierbij is echter dat de privacy gewaarborgd blijft. Anders verhuis ik naar Noord-Zweden waar geen dekking is en geen data kan worden opgevraagd. Niet iedereen wil onderdeel zijn van Big Data-analyse, dat blijkt bijvoorbeeld uit initiatieven als ‘Operation Troll the NSA’.”

Wat zijn trends of verwachtingen die over vijf jaar ‘groot’ zullen zijn, specifiek op het gebied van Big Data?
“Op de langere termijn verwacht ik dat Big Data een verandering in eigendomsverhouding teweeg zal brengen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van Big Data in transport. Dit zal  leiden tot auto’s die zelf rijden, waardoor mensen in de toekomst geen eigen auto meer hoeven te bezitten. Als je een auto nodig hebt bel je er één. Als de auto dan vervolgens ‘niets’ te doen heeft gaat deze een pakketje bezorgen. Door robotisering zal de focus dus meer bij beschikbaarheid liggen dan bij eigendom. Zo ontstaat eigenlijk eenzelfde soort verhouding als in de cloud.”

Een andere belangrijke trend is dat men weer eigen baas wil zijn over persoonlijke gegevens en dat ondernemingen daar weer op in gaan spelen. Brouwer ziet nu al dat bedrijven hier mee bezig zijn.

Terugblik: Waar hebben we ons op verkeken in 2010-2013?
Volgens Brouwer zijn dat de grote bedrijven die de nieuwe mogelijkheden maar langzaam adopteren. Vanuit de grote bedrijven werd traag gereageerd op de ontwikkelingen met betrekking tot Big Data. “Dit valt denk ik te wijten aan angst en enige vorm van arrogantie, veel multinationals willen niet zien dat er dingen veranderen. De innovativiteit die grote bedrijven missen zie je wel terug bij niche partijen. De meer innovatieve multinationals nemen  deze niche partijen over. Ik zeg altijd: zorg dat je geen Kodak wordt!”

Specifiek voor vakgebied Big Data: blijven de grote namen in jouw vakgebied aan het roer, of wordt het een meer versnipperde markt met vele kleine spelers?
Brouwer verwacht dat er veel kleine spelers zullen opkomen. “Op websites als Kickstarter.com kun je alvast een voorproefje krijgen van de nieuwe initiatieven die gaan doorbreken. Een aantal van deze kleine spelers zal, zoals ik hiervoor al zei, worden overgenomen door innovatieve grote bedrijven. Daarnaast verwacht ik dat een aantal kleine spelers zullen doorbreken en  groot gaan worden. Daarbij blijft het dus een markt met grote spelers, enkel de achtergrond van deze spelers is anders.”

*) Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Menno Weij.

Tevens verschenen in deze serie:

* Trends 2014: KLM over het komende jaar.

* Trends 2014: Thomas Brinkman van MyOrder

* Trends 2014: Marcel Joosten van Central Point

* Trends 2014: Maurice Barten van Ahold

* Trends 2014: Arno Lubrun van Facebook

* Trends 2014: Schiphol over het komende jaar

* Trends 2014: Rob Dielemans van GoDataDriven

* Trends 2014: Maurice Jongerius van Bol.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond