-

Tv-consument neemt definitief de touwtjes in handen met Play. van KPN

KPN kondigt het aan als een primeur in het oer-Hollandse televisielandschap: Play. van KPN Inspelend op het ‘nieuwe’ tv-kijken wil KPN met Play vanaf dit najaar de Nederlandse tv-sector op z’n kop zetten.

Het tijdperk waarin zenders bepalen wanneer we welk programma kijken, is voorgoed voorbij. De kijker heeft graag zélf de touwtjes in handen, dus kijken we series en films op momenten dat het óns uitkomt, ongeacht locatie en apparaat.

Play vult die behoefte volledig in – en gaat je online live-tv, on demand en Uitzending Gemist bieden, onafhankelijk van je internet- en tv-aanbieder. Om daar nog een schep bovenop te doen, gaat KPN in samenwerking met Endemol Shine Group premium content produceren, die exclusief te zien is voor KPN klanten, waaronder ook op Play.

Ik sprak met Kjeld Beijer en Sander van Dongen over de ontwikkelingen rondom Play en hun deelname aan de AIA15. “De bètaversie wordt zeer positief ontvangen en is nog in volle gang. We krijgen steeds weer waardevolle feedback van de testgroep.”

We beginnen zoals gebruikelijk: Play. van KPN in een tweet?

“Play maakt het kijken van je favoriete tv-programma’s, series en films gemakkelijk, waar je ook bent.”

Vanuit welk gat in de markt is Play ontstaan?

“Vaak hoor je mensen zeggen: ‘Ik kijk geen tv meer’. Hierop doorvragend komt naar voren dat er wel degelijk naar bepaalde tv-programma’s, zoals films en series wordt gekeken, maar dat het traditionele voor-de-buis zitten steeds minder wordt. Dit is niet leeftijdgebonden. Tegenwoordig plant iedereen graag zijn of haar dag zelf in. Voor ons de reden om online tv-content te gaan distribueren op een manier waarop dit nog niet bestaat. Met Play bepaal je alles zelf, je creëert als het ware je eigen tv-kanaal.”

De bèta-testprocedure is deze zomer van start gegaan. Hoe is deze ontvangen?

“In de groep zitten mensen van divers pluimage die de app op zowel contentaanbod als gebruiksvriendelijkheid testen. Inmiddels hebben we de groep aanzienlijk uitgebreid. Er was zo’n aanloop op de aanmeldingen, dat we besloten hebben om nog meer mensen toe te laten. We willen zo veel mogelijk aanwijzingen van gebruikers, om Play zo goed mogelijk in de markt te zetten. Iedere keer dat we feedback terugkrijgen, ontwikkelen we weer een nieuwe versie.”

En hoe ziet die nieuwste versie er nu uit?

“Het is een combinatie van live-tv, on demand en een gemist-functie. Daarnaast kun je programma’s opnemen. De live-component bestaat uit de 22 meest populaire zenders van Nederland. Op het pinboard kun je via je persoonlijk profiel niet te missen uitzendingen plaatsen om later te kijken. De drie HBO-kanalen en het on demand-HBO-aanbod zitten ook standaard in Play. En dan nog de premiumcontent die we met Endemol gaan maken.”

Welke aanvulling is ‘typisch Play’ voor jullie?

“Een vrij nieuwe aanvulling op dit aanbod is het lerend profiel, van waaruit gepersonaliseerde aanbevelingen rollen op basis van verschillende instellingen die je op de app kunt invoeren en content die je eerder hebt bekeken. Het is een persoonlijke tv-gids, die zichzelf continu verbetert. Hoe meer je Play kijkt en hoe meer programma’s je pint, des te beter de aanbevelingen worden toegespitst op jouw voorkeuren.”

Hoe onderscheidt Play zich van Netflix en jullie eigen iTV Online?

“Doordat het een alles-in-één contentkeuze is in één app, ongeacht je internetprovider. Dat is iets wat je, in combinatie met de personalisatie van voorkeuren, op dit moment niet zal vinden bij andere aanbieders. Hoewel iTV Online onderdeel van KPN is, staat deze dienst compleet los van Play. Beide diensten komen uit de KPN-stal, maar zijn totaal verschillend.

“Als klanten weggaan bij iTV om naar Play gaan, zou je dat kunnen zien als kannibalisatie. Wij hebben daar geen probleem mee. Het betekent dat klanten op zoek zijn naar een andere dienst die beter bij ze past, waarvoor ze dan ook bij KPN terechtkunnen. Het belangrijkst is dan ook dat deze klanten voor KPN behouden blijven, in plaats van dat zij naar een concurrent gaan of traditionele tv helemaal de rug toe keren.”

Grote corporates die meedoen aan de AIA15 zijn meer uitzondering dan regel. Wat deed je besluiten om mee te doen?

“Normaal gesproken zijn het inderdaad kleine start-ups die bij wijze van spreken vanuit hun eigen schuurtje een concept uitwerken. Alhoewel we natuurlijk onderdeel zijn van een groot bedrijf, voelen wij onszelf eigenlijk net zo als een start-up. maar dan onder het KPN-dak. We pakken het anders aan dan we normaliter doen met nieuwe diensten van KPN. Deze innovatieve stap die wij zetten met Play is een risico, maar we gaan geloven erin en we gaan ervoor.”

Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe en wat adviseren jullie andere start-ups?

“Een tip die wij willen meegeven aan andere ondernemers is je verhaal transparant vertellen. Laat je niet gek maken door een perfect idee kant en klaar te willen afleveren. Dat is een illusie. Het kan vanaf de start nooit af en perfect zijn. Kijk met je minimaal rendabele product wat goed genoeg is voor de klant, en ga vanuit daar je product samen met de consument verbeteren. Wacht je te lang met het lanceren van je product, dan verlies je snelheid – en in deze tijd moet je juist inspelen op de snelle vaart waarin de wereld verandert. Bijt je niet stuk op de ultieme versie. Begin klein en maak het groot along the way.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards en is geschreven in samenwerking met mijn collega’s Lianne Plouvier en Dino Linden.

Dit bericht is 435 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond