-

Wessel Roose (SKIM): “Merken moeten straks algoritmes overtuigen in plaats van consumenten”

In e-commerce hebben bedrijven er ook twintig jaar over gedaan voordat ze wisten hoe ze producten het beste online kunnen presenteren, dus dat zal bij voice ook nog even duren. Hoe klinkt je merk, daar gaat het om de komende jaren. Wessel Roose van SKIM deed onderzoek naar de voice-markt en vertelt daarover in de voice-podcast.

Steeds meer consumenten staan open voor voice-technologie. Hoe moet je hier als merk op reageren? SKIM deed onderzoek onder 2500 consumenten in de VS, het VK en Duitsland.

Hoe en waar wordt voice gebruikt?

Onderzoek begint met de vraag of consumenten op de hoogte zijn van het bestaan van voice. 90 procent weet dat inmiddels De helft van de respondenten had het ook gebruikt in de laatste zes maanden. 23 procent heeft een smart speaker in huis.

Roose: “De helft heeft een smart speaker gebruikt om een product te kopen. Dat is nog vooral nieuwsgierigheids; hoe werkt het eigenlijk? Kopen kan nog wel een vervelend proces zijn, want je krijgt geen visuele feedback. Daarvoor moeten mensen hun voice assistent meer gaan vertrouwen. Maar steeds meer assistants krijgen een scherm, zie je nu.”

Duidelijk is dat voice in de kinderschoenen staat. “Er is nog veel ongemak, dat ligt vaak bij technologie. We zijn er nog lang niet. Maar hoe beter het wordt, hoe groter het vertrouwen wordt. De assistent moet nog echt een assistent worden. En als het zover is, welke beslissingen laat je dan over aan die assistent? En wat betekent het voor bedrijven, als ze in de toekomst een algoritme moeten overtuigen in plaats van een consument?”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond